O mașină electrică în flăcări poate fi stinsă abia după 24 de ore. Pericolul este imens dacă ia foc într-o parcare subterană

×
Codul embed a fost copiat

În România avem un vid legislativ în domeniul normelor de securitate la incendiu în privința mașinilor electrice și a stațiilor de încărcare.

Potrivit specialiștilor, un autoturism electric în flacări este mult mai greu de stins decât unul clasic, mai ales dacă este în subteran. Este și motivul pentru care Inspectoratul de Stat pentru Situații de Urgență ar avea nevoie de containere speciale. Iar dotarea autorităților a devenit o prioritate cu atât mai mult cu cât Inspectorul PRO a aflat că toate proiectele imobiliare vor trebui să aibă din 2025 infrastructura necesară pentru încărcarea mașinilor electrice.

Avem peste 42 de mii de mașini electrice și până în 2025 trebuie să le asigurăm infrastructura de încărcare. Specialiștii Inspectoratului pentru Situații de Urgenta atrag atenția că măsura vine la pachet cu riscuri. Bateriile litiu-ion, care pun în mișcare vehiculele electrice, ard foarte intens. În cazul unui autoturism clasic flăcările pot fi stinse în 10 minute, în timp ce la o mașină electrică un eventual incendiu este considerat stins abia după 24 de ore.

Pericolul este imens dacă vehiculul electric ia foc într-o parcare subterană. Temperatura degajată într-un astfel de incendiu este mult mai mare decât în cazul aprinderii unui autoturism tradițional, cu motor pe benzină sau motorină.

Monica Iacovenco, arhitect: Problema este la mașinile electrice căîn momentul în care iau foc sunt foarte dificil de gestionat. Focul durează mult mai mult.

Citește și
Supermaşina U9
Cum arată mașina electrică de lux, care poate rivaliza cu maşinile Ferrari. Costă 233.000 de dolari
VIDEO. Rezolvarea subiectelor la Matematică la Evaluarea Națională 2024. Un profesor explică în direct cerinţele

O banală trotinetă electrică, pusă la încărcat într-un apartament din Iași, a luat foc și a explodat. Întregul bloc s-a cutremurat, iar peretele exterior al clădirii s-a rupt.

Martor: A pocnit odatăși a sărit geamul pe acolo bucățile toate jos.

Martor: Aînceput să zboare sticle și ce mai vedeți pe acolo cărămizile.

Imaginați-vă acum un incendiu la o mașină electrică, aflată la încărcare în interiorul unei clădiri. Autospecialele pompierilor nu pot intra în subsol. Așa că trebuie facut rapid un dispozitiv pentru întinderea furtunelor, ca să ajunga la autoturismul în flăcări. După ce sting focul, pompierii trebuie sa tracteze vehiculul în afara clădirii, pentru că se poate reaprinde. Iar, în exterior, mașina trebuie scufundată imediat într-un container cu apă unde va sta cel puțin 24 de ore, până când bateriile se răcesc.

Mihai Roth a condus mulți ani Departamentul de Prevenire a Incendiilor, din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Este omul care a gândit planurile de securitate la incendiu pentru Casa Poporului și ne dezvăluie riscurile unui astfel de foc in subteran.

Mihai Roth, expert tehnic: „În momentul de față cred ca suntem total nepregătiți.”

Reporter: Ce se poate întâmpla?

Mihai Roth, expert tehnic: „Se poate întâmpla ca betonul de acoperire, de exemplu, al armăturii să explodeze pur si simplu, să rămână stâlpul fără acoperirea de beton la armătură. Armătura să fie afectată în continuare și, într-un final, chiar stâlpul și structura să colapseze.”

Reporter: Se poate ajunge la așa ceva?

Mihai Roth, expert tehnic: „Da, sigur!”

Așadar, un motiv suficient pentru ca legislația să fie imediat îmbunătățită și completată.

O cameră de supraveghere a surprins momentul în care un autoturism electric se aprinde în timp ce se află la încărcat, în străinătate. Se vede mai întâi fumul. După câteva clipe, mașina ia foc. În numai 35 de secunde, flăcările se extind la camionul de lângă. Cauciucurile se aprind, iar vehiculul pleacă de pe loc. După alte câteva momente, se aprinde o altă mașină, tot electrică, aflată și ea la încărcat. Din fericire, scena s-a întâmplat în aer liber, așa că s-a putut interveni.

Am mers într-o unitate de pompieri, din București, ca să vedem cât de pregătite sunt forțele noastre.

ISU București are un container, care nu este însă etanș. Deci, nu este conceput special pentru astfel de incendii. Și, totuși, pompierii l-au folosit în două intervenții, în București.

Ambele autoturisme electrice au luat foc pe stradă. Au avut noroc, pentru că mașinile n-au fost cuprinse de flăcări, ci doar de fum. Pompierii au reușit să le împingă, cu mâna, în interiorul vagonului, așa cum fac și în timpul simulării, filmate de noi.

Daniel Vasile, purtătorul de cuvânt al ISU București: „Acest cap tractor și bena aferentă nu pot intra în parcajele subterane.”

Așadar, provocarea este mare! Începând de anul viitor va trebui să asigurăm, în toate parcările, infrastructura necesară pentru stații de încărcare electrice. În cazul blocurilor noi, cu mai mult de 10 locuri de parcare, obligația revine dezvoltatorilor. Arhitecții și proiectanții atrag însă atenția că ne aflam într-un vid de legislație întrucât actualele norme nu prevăd ca stațiile de încărcare să aibă aviz de securitate la incendiu.

Mihai Roth, expert tehnic: În momentul de față neavând reglementare, am putea să recomandăm o amenajare exterioară pentru mașinile electrice până când se vor da niște reglementări foarte clare vizavi de amplasarea lor, vizavi de vecinătate.

Statistic vorbind, riscul de incendiu la o mașină electrică este de 60 de ori mai mic, față de autorismele cu motor pe benzină sau motorină. Ca mijloc de precauție însă, unele țări europene au interzis deja amplasarea stațiilor de încărcare în unele parcări subterane. Câtă vreme nu există încă legislație, acestea sunt doar decizii locale și nu guvernamentale. Așa că, până la noi studii și legi, autovehiculele electrice rămân o provocare în materie de securitate la incendiu, pentru că trebuie găsite soluții.

Articol recomandat de sport.ro
Jurnaliștii italieni au făcut topul selecționerilor de la EURO 2024! Pe ce loc e Edi Iordănescu
Jurnaliștii italieni au făcut topul selecționerilor de la EURO 2024! Pe ce loc e Edi Iordănescu
Citește și...
Cum arată și cât costă mașina electrică Huawei. Probleme pentru modelul care promitea să depășească Tesla GALERIE FOTO
Cum arată și cât costă mașina electrică Huawei. Probleme pentru modelul care promitea să depășească Tesla GALERIE FOTO

Grupul chinez Huawei a declarat că deficitul de semiconductori şi problemele de relocare a fabricii care au întârziat producţia şi livrările sedanului său electric Luxeed S7 ar trebui rezolvate de luna viitoare, potrivit publicaţiei locale Cailianshe.

Cum arată mașina electrică de lux, care poate rivaliza cu maşinile Ferrari. Costă 233.000 de dolari
Cum arată mașina electrică de lux, care poate rivaliza cu maşinile Ferrari. Costă 233.000 de dolari

Producătorul auto chinez BYD a prezentat o nouă supermaşină electrică despre care spune că poate atinge viteze similare modelelor de ultimă generaţie produse de giganţi din industrie precum Ferrari.

 

„Rabla Plus”. Românii care vor să cumpere mașini electrice se pot înscrie la o nouă sesiune
„Rabla Plus”. Românii care vor să cumpere mașini electrice se pot înscrie la o nouă sesiune

Cei care vor să-și cumpere mașină electrică sau hybrid plug in cu ajutor de la stat se vor putea înscrie de joi la o nouă sesiune a programului „Rabla Plus”.

Xiaomi lansează prima mașină electrică și i-a dat un nume care amintește de iPhone. FOTO
Xiaomi lansează prima mașină electrică și i-a dat un nume care amintește de iPhone. FOTO

Unul dintre marii rivali chinezi ai Apple, Xiaomi va produce primul său automobil electric. Două dintre cele trei versiuni ale mașinii au denumiri care evocă telefoanele iPhone.  

Renault lansează ”Legend”, o maşină electrică la un preţ mai mic de 20.000 de euro
Renault lansează ”Legend”, o maşină electrică la un preţ mai mic de 20.000 de euro

Constructorul auto francez Renault a anunţat miercuri lansarea "Legend", un nou vehicul electric cu un cost sub 20.000 euro, înaintea de aplicarea subvenţiilor, pentru a răspunde concurenţei chineze şi americane, transmite AFP.

 

Recomandări
De ce România nu este încă pregătită să intre în zona euro. Semnal de alarmă tras de analiștii financiari
De ce România nu este încă pregătită să intre în zona euro. Semnal de alarmă tras de analiștii financiari

Cine are de plătit rate și facturi raportate la euro trebuie să știe că într-un orizont de un an calculele se pot schimba.  

Oficial. Se știe cum se va calcula noul salariu minim astfel încât creșterea să nu fie scădere
Oficial. Se știe cum se va calcula noul salariu minim astfel încât creșterea să nu fie scădere

Majorarea salariului minim de la 1 iulie ar fi adus de fapt o scădere pentru cei care primesc tichete de masă. Astfel, cu doar patru zile înainte de implementare, ministerul Finanțelor Publice a venit cu o soluție.

Șefii de stat şi de guvern fac jocurile pentru funcţiile de top ale Uniunii Europene. Poziția României
Șefii de stat şi de guvern fac jocurile pentru funcţiile de top ale Uniunii Europene. Poziția României

România este interesată de postul de comisar european pentru economie, sau de cel al extinderii comunitare.