O mașină electrică în flăcări poate fi stinsă abia după 24 de ore. Pericolul este imens dacă ia foc într-o parcare subterană
În România avem un vid legislativ în domeniul normelor de securitate la incendiu în privința mașinilor electrice și a stațiilor de încărcare.
Potrivit specialiștilor, un autoturism electric în flacări este mult mai greu de stins decât unul clasic, mai ales dacă este în subteran. Este și motivul pentru care Inspectoratul de Stat pentru Situații de Urgență ar avea nevoie de containere speciale. Iar dotarea autorităților a devenit o prioritate cu atât mai mult cu cât Inspectorul PRO a aflat că toate proiectele imobiliare vor trebui să aibă din 2025 infrastructura necesară pentru încărcarea mașinilor electrice.
Avem peste 42 de mii de mașini electrice și până în 2025 trebuie să le asigurăm infrastructura de încărcare. Specialiștii Inspectoratului pentru Situații de Urgenta atrag atenția că măsura vine la pachet cu riscuri. Bateriile litiu-ion, care pun în mișcare vehiculele electrice, ard foarte intens. În cazul unui autoturism clasic flăcările pot fi stinse în 10 minute, în timp ce la o mașină electrică un eventual incendiu este considerat stins abia după 24 de ore.
Alegeri 2024
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
15:04
Traian Băsescu: ”Susțin Forța Dreptei în folosul doamnei Lasconi. Pe Geoană, dacă îl zdruncin puțin, își pierde busola!”
Pericolul este imens dacă vehiculul electric ia foc într-o parcare subterană. Temperatura degajată într-un astfel de incendiu este mult mai mare decât în cazul aprinderii unui autoturism tradițional, cu motor pe benzină sau motorină.
Monica Iacovenco, arhitect: „Problema este la mașinile electrice căîn momentul în care iau foc sunt foarte dificil de gestionat. Focul durează mult mai mult.”
O banală trotinetă electrică, pusă la încărcat într-un apartament din Iași, a luat foc și a explodat. Întregul bloc s-a cutremurat, iar peretele exterior al clădirii s-a rupt.
Martor: „A pocnit odatăși a sărit geamul pe acolo bucățile toate jos.”
Martor: „Aînceput să zboare sticle și ce mai vedeți pe acolo cărămizile.”
Imaginați-vă acum un incendiu la o mașină electrică, aflată la încărcare în interiorul unei clădiri. Autospecialele pompierilor nu pot intra în subsol. Așa că trebuie facut rapid un dispozitiv pentru întinderea furtunelor, ca să ajunga la autoturismul în flăcări. După ce sting focul, pompierii trebuie sa tracteze vehiculul în afara clădirii, pentru că se poate reaprinde. Iar, în exterior, mașina trebuie scufundată imediat într-un container cu apă unde va sta cel puțin 24 de ore, până când bateriile se răcesc.
Mihai Roth a condus mulți ani Departamentul de Prevenire a Incendiilor, din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Este omul care a gândit planurile de securitate la incendiu pentru Casa Poporului și ne dezvăluie riscurile unui astfel de foc in subteran.
Mihai Roth, expert tehnic: „În momentul de față cred ca suntem total nepregătiți.”
Reporter: Ce se poate întâmpla?
Mihai Roth, expert tehnic: „Se poate întâmpla ca betonul de acoperire, de exemplu, al armăturii să explodeze pur si simplu, să rămână stâlpul fără acoperirea de beton la armătură. Armătura să fie afectată în continuare și, într-un final, chiar stâlpul și structura să colapseze.”
Reporter: Se poate ajunge la așa ceva?
Mihai Roth, expert tehnic: „Da, sigur!”
Așadar, un motiv suficient pentru ca legislația să fie imediat îmbunătățită și completată.
O cameră de supraveghere a surprins momentul în care un autoturism electric se aprinde în timp ce se află la încărcat, în străinătate. Se vede mai întâi fumul. După câteva clipe, mașina ia foc. În numai 35 de secunde, flăcările se extind la camionul de lângă. Cauciucurile se aprind, iar vehiculul pleacă de pe loc. După alte câteva momente, se aprinde o altă mașină, tot electrică, aflată și ea la încărcat. Din fericire, scena s-a întâmplat în aer liber, așa că s-a putut interveni.
Am mers într-o unitate de pompieri, din București, ca să vedem cât de pregătite sunt forțele noastre.
ISU București are un container, care nu este însă etanș. Deci, nu este conceput special pentru astfel de incendii. Și, totuși, pompierii l-au folosit în două intervenții, în București.
Ambele autoturisme electrice au luat foc pe stradă. Au avut noroc, pentru că mașinile n-au fost cuprinse de flăcări, ci doar de fum. Pompierii au reușit să le împingă, cu mâna, în interiorul vagonului, așa cum fac și în timpul simulării, filmate de noi.
Daniel Vasile, purtătorul de cuvânt al ISU București: „Acest cap tractor și bena aferentă nu pot intra în parcajele subterane.”
Așadar, provocarea este mare! Începând de anul viitor va trebui să asigurăm, în toate parcările, infrastructura necesară pentru stații de încărcare electrice. În cazul blocurilor noi, cu mai mult de 10 locuri de parcare, obligația revine dezvoltatorilor. Arhitecții și proiectanții atrag însă atenția că ne aflam într-un vid de legislație întrucât actualele norme nu prevăd ca stațiile de încărcare să aibă aviz de securitate la incendiu.
Mihai Roth, expert tehnic: „În momentul de față neavând reglementare, am putea să recomandăm o amenajare exterioară pentru mașinile electrice până când se vor da niște reglementări foarte clare vizavi de amplasarea lor, vizavi de vecinătate.”
Statistic vorbind, riscul de incendiu la o mașină electrică este de 60 de ori mai mic, față de autorismele cu motor pe benzină sau motorină. Ca mijloc de precauție însă, unele țări europene au interzis deja amplasarea stațiilor de încărcare în unele parcări subterane. Câtă vreme nu există încă legislație, acestea sunt doar decizii locale și nu guvernamentale. Așa că, până la noi studii și legi, autovehiculele electrice rămân o provocare în materie de securitate la incendiu, pentru că trebuie găsite soluții.