Analiză iLikeIT. Ar putea fi înlocuit vreodată șoferul uman? De ce nu avem mașini autonome nici în 2023
Deși constructorii promit de ceva timp că vom avea mașini autonome, nici în 2023 nu le vom găsi pe piață.
Motive ar fi multe: costuri mari de implementare, drumuri periculoase, care se pot schimba de la o secundă la alta și computere greu de antrenat.
Ar putea fi înlocuit vreodată șoferul uman?
Aflăm răspunsul chiar acum, la iLikeIT.
Wayve este un start-up în care a investit și Microsoft. Acesta este un demo făcut de Bill Gates care stă pe locul pasagerului.
Autoturismul e pus la treabă într-un scenariu care ar fi greu chiar și pentru un șofer experimentat: Londra la oră de vârf cu mulți bicicliști.
I recently had the chance to test drive—or test ride, I guess—one of @wayve_ai’s autonomous vehicles. It was a pretty wild ride: https://t.co/PrwrxU49dd pic.twitter.com/NtnkVx7sBx
— Bill Gates (@BillGates) March 29, 2023
Aici suntem acum cu tehnologia de pe Tesla.
Elon Musk a fost dat în judecată într-un proces amplu. Acesta este acuzat că a mințit despre capabilitatea modelelor Tesla de a se conduce singure.
Chiar și așa, câțiva utilizatori pot folosi FSD (Full Self Driving) în format BETA și funcționează doar în Statele Unite ale Americii.
Mercedes-Benz vinde prima mașină certificată Nivelul 3 de autonomie (sunt șase niveluri). La viteze mai mici de 60 de kilometri pe oră, și doar pe autostradă, șoferul poate să dea controlul mașinii și poate să-și ia ochii de la drum.
Mașinile autonome sunt împărțite pe mai multe niveluri. Avem nivelul zero, bătrâna Dacie, care are doar volan și pedale.
Și, încet-încet, cu fiecare nivel, se adaugă câte un sistem. De exemplu pilot automat, ”cruise control”, control adaptiv.
Nivelul doi, păstrarea benzii, sunt tehnologii pe care le vedem pe mașinile mai noi. Însă avem și nivelul trei de autonomie. Iar nivelul trei este primul nivel de autonomie complet. Adică în momentul în care butonul de pe volan este aprins, înseamnă că șoferul poate să predea complet controlul mașinii, iar el se poate uita la un serial pe ecranele mari din mașină.
Tehnologiile pe care le avem acum pe multe mașini, adică acele sisteme de asistență la păstrarea benzii, îl obligă pe șofer să țină tot timpul mâinile pe volan.
În cazul acestui sistem de autonomie nu mai este nevoie. Sunt câțiva posesori de modele Tesla în Statele Unite ale Americii care au disponibil acest full sef driving. Mașina poate să meargă singură și o vedem, de exemplu, cum se descurcă și prin pe străduțele care sunt mai aglomerate sau la ieșirea din parcări, inclusiv parcări.
Au fost câteva discuții care au ajuns și la tribunal în cazul Tesla, pentru că Elon Musk și compania ar fi mințit că acest autopilot sau acest ”whole car driving” este mai mult decât ceea ce este de fapt și că a și provocat câteva accidente. Însă ultimele versiuni sunt lăudate de posesori.
Mai avem și comma.ai, dacă aveți o mașină care este compatibilă și sunt peste 200 pe lista celor de la comma.ai.
Acesta este un sistem de conducere autonomă care poate fi instalat acasă. Orice posesor poate să și-l instaleze. Atenție, trebuie să fiți în continuare atenți la drum.
Sistemul pleacă de la 1.500 dolari și funcționează foarte bine.
Partea interesantă este că acest cod care rulează pe computer este open source. Ce înseamnă asta? Că comunitatea este implicată în dezvoltare a acestui program și erorile pot fi oprite imediat. Sistemul funcționează foarte bine.