iBani. Ce puteți face dacă ați cumpărat online de Black Friday și sunteți nemulțumiți de produs
A fost un weekend cu vânzări record. De Black Friday 2023, milioane de produse s-au dat la preț redus și unele chiar au fost și livrate. Cei care s-au grăbit sau sunt nemulțumiți de produse le pot înapoia, dar nu în toate cazurile.
Pentru a nu ajunge să rămânem cu produse pe care nu le vrem și prin urmare să pierdem bani, este util să știm regulile de retur, conform legislației europene.
Sau... poate ați cumpărat deja ceva, chiar dacă totul e în regulă, puteți să verificați prețurile și pe alte site-uri, că multe continuă reducerile de Black Friday, și dacă gasiți mai ieftin puteți returna primul produs.
Pentru magazinele online, de unde mulți au cumpărat produse în această perioadă, există o perioadă de 14 zile prevăzută în lege, în care ne putem gândi dacă păstrăm produsul sau nu.
Pentru a returna, este bine să știm că vânzătorii nu ne pot impune condiții, nu e nevoie de o explicație, și nu e nevoie nici măcar de ambalajul original, așa cum spun mulți.
Comercianții sunt obligați să primească produsele.
Există și câteva excepții. Este vorba despre biletele de avion, de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel și așa mai departe. Alimente, băuturi, produsele fabricate la comandă, de exemplu un costum, o canapea potrivită pentru anumite dimensiuni.
Poate fi vorba și de conținut online, dar și de bunuri pe care le cumpărăm de la o altă persoană fizică, de pildă, cum sunt grupurile de Facebook.
Pentru retur, unii comercianți pot să nu perceapă taxe pentru transport, dar nu e obligatoriu. Totuși, ei trebuie să informeze în avans.
Iar banii trebuie să fie înapoiați în cel mult 14 zile de la primirea cererii de retur.
Foarte important: chiar dacă avem impresia că și produsele din magazine pot fi returnate, pentru că multe magazine mari au o politică destul de flexibilă de retur, nu este prevăzută în lege posibilitatea de a returna lucrurile pe care le cumpărăm din magazinele fizice.
De ce? Se consideră că am văzut, probat produsul, deci putem returna doar dacă e vreo problemă de fabricație. Așa că este bine să întrebați de la început care e politica de retur, pentru că doar unele magazine dau banii înapoi.
Altele permit returul, doar dacă luați ceva de aceeași valoare din același magazin, dar iată că nu există o obligație. Este nevoie să păstrați bonul sau factura.
Si pentru că această perioadă de reduceri continuă la multe magazine, poate fi un moment bun să facem cumpărături, de ce nu chiar pentru sărbători, pentru a mai economisi niște bani. Și o reducere de 5-10% contează.
E foarte important de unde cumpărăm și poate fi util să plătim cu cardul, pentru a evita să fim înșelați, spune Sorin Mierlea, de la InfoCons.
Bineînțeles, nu e recomandat să cumpărăm ceva doar pentru că e ieftin, cum se întâmplă de multe ori. Este util să ne gândim o zi, două, dacă chiar avem nevoie de acel produs.
Și, în special dacă e vorba de lucruri scumpe, ar fi util verificăm prețurile, să facem comparații, pentru că prețurile pot să difere mult de la un magazin la altul. Sunt câteva site-uri utile, găsiți pe Google dacă scrieți ”comparatoare prețuri”, un obicei pe care il recomand si când vine vorba de alte lucruri, un credit, contractele de utilități și așa mai departe.
Dacă se întâmplă ceva, un comerciant refuză returul, produsul are probleme sau pur și simplu nu vă răspunde vănzătorul, puteți suna la 02199551 - telefonul consumatorului - sau să depuneți o sesizare direct pe site-ul ANPC, sau pe ECC România, daca e vorba de un comerciant din altă țară europeană.