Suntem campioni la producţia de biciclete: "Mulți rămân uimiţi când văd stema României pusă"
Piste de biciclete nu avem, dar biciclete ştim să facem. Aproape un milion de bucăţi se produc anual în fabricile din România, iar cele mai multe pleacă la export.
Numai componentele fabricate pe piaţa locală ajung la 300 de milioane de euro, urcând ţara noastră pe locul 2, în Uniunea Europeană. Însă nu stăm la fel de bine şi la vânzări.
Pasionat de ciclism, actorul Mihai Bobonete şi-a ales o bicicletă cu tradiţie în România, la care visează de când era copil.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Mihai Bobonete: "Aveam o bicicletă din asta normal, de mii de euro şi am zis să îmi iau şi eu din asta de roman sărac. De unde tu nu vezi cum arată? Şi roţile astea se potrivesc cu mine ca şi eu sunt aşa, puţin gonflat pe alocuri"
Paradoxal, deşi conceptul este autohton, producţia acestor biciclete se face în afara ţării. Deocamdată. Pentru că proprietarii brandului vor să îşi deschidă o fabrică în România, mai ales că ţara noastră este campioană la producţia de biciclete.
Andrei Botescu: "O să fie în jur de 2 milioane de euro investiţia presupune să angajăm 100 de oameni, să facem o linie de ansamblare, de vopsire, de construit roţi, de sudură cadre"
Cifrele Confederaţiei Europene a Industriei de biciclete ne situează pe locul 6, pe continent, la producţia totală, cu 9 sute de mii de bucăţi şi pe locul 2, la componente. Cea mai mare fabrică se afla la Deva. A avut în 2016 o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro şi poate produce anual un milion de biciclete. Ceilalţi doi mari jucători se afla la Reşita şi Argeş. Aproape 80 la sută din biciclete pleacă la export. Puţini sunt însă românii care ştiu că pot cumpăra produse autohtone.
George Olaru, reprezentant producător de biciclete: "Mulţi rămân uimiţi când văd stema României pusă pe biciclete şi zic sunt făcute în România? Da, sunt făcute în România, apreciază, sunt unii care vor să întreţină economia cumpărând un produs românesc.”
Dacă la producţie suntem campioni, nu la fel de bine stăm la capitolul vânzări. În 2016, ne-am situat pe locul 11 în Uniunea Europeană, cu 410 mii de biciclete vândute. Mai bine însă că în 2009, când s-au vândut doar 140 de mii de bucăţi. În ceea ce priveşte suma investita, un român este dispus să plătească pe bicicletă 150 de euro.
Mult mai puţin ca un olandez de exemplu, care se afla în top cu 900 de euro sau ca un danez, care plăteşte, în medie, 650 de euro. Ca număr însă Germania ocupa primul loc la vânzări cu patru milioane de biciclete, în 2016. Bicicletele au dat naştere în jurul lor la o adevărată industrie, care începe să se dezvolte şi pe piaţa românească. De la căşti de protecţie, lumini şi claxoane până la genţi şi fuste reflectorizante.
Corina, creator haine pentru bicicliste: "Ideea mi-a venit când am mers noaptea pe bicicleta în Bucureşti şi mi se parea că trebuie să fii vizibil în trafic şi atunci mi-am zis de ce să nu fii atât de vizibil încât să ai toată fusta reflectorizantă. Am testat-o vreo 2 luni înainte să o scot online"
Deşi numărul este în creştere de la an la an, doar 2-3 la sută dintre români folosesc bicicletele ca mijloc alternativ de transport. Poate şi pentru că pistele speciale sunt atât de puţine. De exemplu, Bucureştiul are doar 7 km de piste cu adevărat utile. Altele au fost amenajate pe trotuar, prin vopsirea asfaltului, dar au fost închise de poliţia rutieră pentru că nu erau sigure.