Reforma întârziată ne costă scump. Spitale, loturi întregi de autostrăzi și sute de km de cale ferată, sub semnul întrebării
România decontează amânarea reformelor și investițiilor promise la Bruxelles, după un an și jumătate electoral.
Cinci spitale dintr-un total de 19 nu vor mai putea fi făcute cu fonduri europene din PNRR, 850 de kilometri de cale ferată sunt sub semnul întrebării, la fel și loturi întregi din autostrăzile A7 și A8.
„Încercăm să salvăm ce putem”, spune Dragoș Pîslaru, noul ministru al Fondurilor Europene, care a calculat că proiecte de aproape 8 miliarde de euro sunt în pericol să rămână pe hârtie.
România a făcut planuri pentru 19 spitale cu bani europeni, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, dar pentru 5 – spune ministrul Fondurilor Europene – nu s-au făcut niciun fel de lucrări.
Dragoș Pîslaru, ministrul Proiectelor și Investițiilor Europene: „Există un număr de patru, aproape cinci spitale care n-au progres deloc. Zero. Nu cred că cineva va putea susține că se vor face până anul viitor. În acest moment, avem un risc la 14 spitale din 19.”
Ministrul a evitat să menționeze despre ce spitale este vorba. Știrile Pro TV au relatat, recent, că printre spitalele fără proiecte de finanțare semnate prin PNRR se numărau Institutul C.C. Iliescu din Capitală, Spitalul de Infecțioase din Brașov și Spitalul de Obstetrică de la Buftea.
Probleme mari sunt și pentru celelalte proiecte care ar trebui să modernizeze transporturile. De exemplu, modernizarea căii ferate. Din cei peste 2.741 de kilometri de infrastructură feroviară nouă, 850 de kilometri sunt sub semnul întrebării, cu lucrări întârziate ori nici măcar demarate. La fel se întâmplă și cu porțiuni din două autostrăzi esențiale – A7, Autostrada Moldovei, și A8, Autostrada Unirii.
În plus, ar putea rămâne la stadiul de intenții zeci de școli, planuri de canalizare, dar și programe de finanțare pentru antreprenori.
Proiectele care sunt sub semnul întrebării acum, pentru că nu ar putea fi finalizate până în decembrie anul viitor, totalizează cam 8 miliarde de euro. Sunt bani pe care România i-ar putea pierde definitiv.
Noul responsabil de la Fonduri Europene spune că va încerca să salveze „ce se poate”.
Dragoș Pîslaru, ministrul Proiectelor și Investițiilor Europene: „Vom folosi fiecare ședință de guvern pentru a vedea că proiectele evoluează, să ne asigurăm că acolo unde trebuie făcute plăți nu mai sunt amânate, creăm flux de numerar, să nu mai avem sincope.”
Doar 14% dintre reformele și investițiile promise la Bruxelles de România au fost realizate până acum. PNRR are o valoare de 28,5 miliarde de euro, din care țara noastră a încasat o treime.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, PNRR, autostrada, cale ferata, spitale romania,
Dată publicare:
26-06-2025 19:52