Reduceri false si bani luati direct de pe card. Schema prin care 32 de magazine si-au "fentat" clientii cu ajutorul bancilor
Cea mai mare banca comerciala din Romania a incalcat legea si a retras bani din contul unui client fara sa il anunte dupa ce magazinul din care omul isi luase o haina s-a razgandit in privinta pretului.
Si mai revoltator este ca acest caz nu este unul singular, anunta inspectorii ANPC. Acestia avertizeaza ca, mai nou, unii comercianti afiseaza reduceri mincinoase, de care cei mai multi dintre cumparatori nu afla niciodata daca nu isi verifica tranzactiile cu mare atentie.
La fel ca sute de mii de romani si Sebastian a profitat de reducerile din magazine. El si a cumparat un pulover.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
"Am mers la casa am platit cu cardul, totul a fost ok. Dupa sarbatori am verificat contul prin serviciul online si am vazut o operatiune ciudata. Imi erau returnati banii pe care i-am dat initial pe produs si imi era retrasa suma neredusa a produsului. Cand am sunat la magazin acesta mi-a spus ca a fost o greseala, produsul nu era redus si ca asta e, trebuie sa merg mai departe"
Dupa ce a facut reclamatie, tanarul si-a primit banii, insa a cerut socoteala bancii la care avea salariul si cardul de mai bine de 10 ani. Fara stirea lui angajatii ii intrasera in cont si, la cererea magazinului, i-au luat 279 de lei, in loc de 199 de lei - cat ii incasase initial comerciantul.
Inspectorii ANPC au descoperit ca schema reducerilor mincinoase nu este izolata si functioneaza astfel. Vanzatorul incaseaza pretul redus de la client, dar casa de marcat emite bon fiscal pe pretul intreg. Comerciantul instiinteaza banca de asa-zisa "eroare" si cere recuperarea diferentei. Banca ii da banii din contul omului, fara sa il intrebe si pe acesta, asa cum prevede legea.
Reprezentantii bancii sustin ca astfel de cazuri, numite in limbaj specializat "cash-back" sunt frecvente.
"Cazul are la baza o eroare de arbitraj a tranzactiei, data fiind neintelegerea initiala dintre client si comerciant. Bonul fiscal aferent tranzactiei in cauza clarifica natura neintelegerii. Banca a actionat in buna credinta, in contextul tranzactiilor de cash-back intre comercianti si cumparatori", spune banca.
"Nicio banca din Romania nu are dreptul potrivit legii sa intervina in contul unui client fara autorizarea acestuia deoarece nu se poate face nicio operatiune fara autorizarea titularului contului respectiv", explica insa avocatul Codrut Avram.
"Operatorul economic atrage potentialii clienti prin oferte si reduceri pe care nu le opereaza si la casa. Ele sunt doar semnalizate in cadrul magazinului. Consumatorul e tentat, achizitioneaza produsul, il cumpara si constata mai tarziu ca nu avea de fapt reducere. In mod obligatoriu, cand avem bonul de la casa verificam daca suma de pe el este aceeasi cu cea de pe eticheta", spune si Mirona Daia, director control si supraveghere piata ANPC.
Doar in luna ianuarie Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a descoperit ca 32 de magazine din Capitala au pacalit clientii cu aceasta schema.