Protest de amploare joi: mii de autocare si autobuze vor bloca Piata Victoriei. Cele 4 revendicari ale transportatorilor

Proteste ale revolutionarilor in Piata Victoriei

Joi, 9.000 de transportatori rutieri au anuntat ca vor protesta in fata Guvernului, intre orele 10:00-15:00. Soferii sunt nemultumiti ca din 2016 preturile asigurarilor RCA vor ajunge chiar sa se tripleze.

La protest vor fi mobilizate 7.000 de autobuze, autocare si taxiuri si 900 de autocamioane. Actiunea va bloca o parte a Capitalei, iar RATB a anuntat deja modificari ale unor trasee.

Prezentam scuzele noastre bucurestenilor, pentru actiunea de protest care va afecta circulatia in zona centrala a orasului, insa aceasta este singura cale prin care autoritatile pot fi determinate sa inteleaga faptul ca institutiile trebuie sa fie in slujba cetatenilor si nu invers. Masurile luate in ultimul timp afecteaza atat transportatorii, cat si cetatenii posesori de autovehicule, care vor plati RCA de cca. 1.000 de euro annual, mult peste puterea financiara a romanilor. De asemenea, cresterile de taxe din Transporturi vor afecta toate celelalte industrii si comertul, prin cresterea preturilor, astfel incat va produce o scadere a puterii de cumparare, ce-i va afecta pe toti romanii”, a declarat Vasile Stefanescu, Presedinte Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (C.O.T.A.R.).

Principalele 4 revendicari ale transportatorilor, potrivit COTAR, sunt:

1) Interventia autoritatii pentru un cost al RCA suportabil de catre transportatori, in conditiile in care tariful RCA a ajuns sa creasca cu peste 300% in ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane si transport marfa, inclusiv taxi.

Citește și
service auto neautorizat RAR
Lista neagra a companiilor de asigurari. Polite RCA false, reparatii cu piese second-hand, masini evaluate dupa ureche

2) Eliminarea supraaccizei, incepand de la 1 ianuarie 2016.

3) Interventia Guvernului Romaniei pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligati sa plateasca sume enorme pentru drepturile de autor, desi obiectul lor de activitate il constituie transportul de persoane, si nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale in autobuze, taxiuri.

4) Urgentarea parcursului legislativ din partea Ministerului Transporturilor pentru proiectele actelor normative discutate si aprobate in Comisiile de dialog social (modificarea HG 69.), documente care ar trebui inaintate la Guvern sau la Monitorul Oficial pentru publicare.

Planul de actiuni al ASF pentru normalizarea pietei asigurarilor auto obligatorii

"In urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativa a tarifelor RCA aplicabile in special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut astazi in revista un pachet de initiative si masuri, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung, avand drept tinta protejarea intereselor consumatorilor si stabilizarea pietei.

Astfel, pe langa actiunile de control inopinat declansate la toate cele noua societati de asigurare autorizate sa vanda polite RCA in vederea verificarii modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asiguratorilor sa reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 si asteapta, pana cel tarziu la 31 decembrie 2015, noi notificari cu tarifele recalculate pentru perioadele urmatoare.

Reanalizarea modului de fundamentare a tarifelor RCA trebuie sa aiba in vedere cerinte precum: eliminarea coeficientului de majorare a tarifului de baza calculat pentru o categorie de autovehicule in baza codului CAEN, renuntarea la includerea unor componente de cost neaplicabile unui anumit segment de autovehicule in stabilirea indicatorilor de daunalitate (de exemplu includerea in tariful pentru segmente de autovehicule care prin natura lor si efectul legii nu pot parasi teritoriul Romaniei - tramvaie, troleibuze, autoutilitare, autobuze - a unei cote parti din daunele inregistrate ca urmare a unor accidente intamplate in strainatate), eliminarea sau limitarea semnificativa a reflectarii in calculul tarifelor RCA a cheltuielilor generate de plata cu intarziere a daunelor sau generate de litigii aparute pentru neplata in termen a dosarelor de dauna, luarea in considerare a informatiilor de tip calitativ privind profilul conducatorilor autovehiculelor pentru care sunt incheiate politele, precum si a informatiilor privind starea tehnica si calitatea intretinerii vehiculelor asigurate.

Din setul de actiuni pe termen scurt intreprinse de ASF, ca reactie la reclamatiile privind cresterea tarifelor RCA, face parte si decizia Consiliului de modificare a Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru aceasta categorie de polite.
Nu in ultimul rand, ASF a hotarat contractarea unui consultant in servicii actuariale cu ajutorul caruia sa poata fi realizata o grila de referinta la nivel de piata RCA si la care sa se poata raporta atat asiguratorii, cat si consumatorii. In completarea acestui demers, au loc discutii cu Asociatia Romana de Actuariat pentru elaborarea unui set de bune practici privind determinarea tarifelor RCA.

Pe langa actiunile pe termen scurt initiate deja de ASF, strategia privind asigurarile auto obligatorii discutata in cadrul Consiliului are in vedere masuri pe termen mediu si lung precum: schimbarea modelului de emitere a politelor RCA (polita pe autovehicul si sofer), adoptarea unor masuri de crestere a calitatii serviciilor pentru asigurati (cum ar fi decontarea directa), crearea unei baze de date privind istoricul de incidente al unui sofer, dar si legiferarea modalitatilor de stabilire a daunelor morale si a daunelor pentru vatamari corporale prin infiintarea institutiei evaluatorilor medicali profesionisti.

Toate aceste proiecte vor figura pe agenda unui grup de lucru dedicat din care vor face parte reprezentanti ai tuturor partilor implicate - ASF, asiguratori, consumatori, Parlament - si care va avea ca misiune gasirea celor mai bune solutii de modernizare a legislatiei privind RCA.", se arata intr-un comunicat.

Consiliul Concuretei a constatat ineficiente in functionarea sectorului asigurarilor auto

"In cadrul investigatiei sectoriale privind piata asigurarilor auto, Consiliul Concurentei a identificat probleme cu impact concurential, determinate de o serie de ineficiente in functionarea sectorului asigurarilor auto.

Analiza a aratat ca se inregistreaza cresteri ale barierelor la intrarea pe piata, financiare si reputationale, in cazul asigurarilor auto facultative, in timp ce accesul la canale de distributie este ingreunat in cazul asigurarii de raspundere civila.

Consiliul Concurentei a remarcat ca are loc o reducere constanta a numarului de societati de asigurare, atat in segmentul CASCO, cat si in segmentul RCA. Iesirea ASTRA va accentua tendinta de crestere a ratei de concentrare, in special in segmentul RCA.

Exista indicii ale unor comportamente inadecvate in randul societatilor de asigurare, unele practici putand crea avantaje competitive artificiale unor societati:
- specularea gradului redus de cunoastere al asiguratilor cu privire la drepturile pe care acestia le au si fortarea unor plati partiale ale despagubirilor;
- interpretarea de o maniera proprie a conditiilor de producere a accidentului auto, astfel incat sa nu despagubeasca victima accidentului.

Consiliul Concurentei a identificat faptul ca unii asiguratori auto nu evidentiaza corect si complet daunele aparute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigura la nivelul corespunzator.

Analiza Consiliului Concurentei a relevat faptul ca gradul de cuprindere in asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de soferii corecti.

O alta problema identificata de Consiliul Concurentei se refera la nivelul redus de cunoastere a sistemului bonus-malus (de exemplu, in ceea ce priveste posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobandit).

Unele practici adoptate de societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto afecteaza negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioara sau prin intarzierea platii reparatiei efectuate.

Cu privire la evolutia primelor tarifare in piata RCA, Consiliul Concurentei, pe baza datelor puse la dispozitie de catre ASF si avand in vedere rata inflatiei, a constatat ca:
- prima tarifara medie pentru peroane fizice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;
- prima tarifara medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%

Consiliul Concurentei a facut o serie de recomandari menite a corecta unele din ineficientele mentionate. Dintre acestea amintim:
• Societatile de asigurare autorizate sa practice asigurari de raspundere civila pentru autovehicule sa evalueze mai precis riscul de dauna. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere si puterea motorului), dar si prin implementarea unor segmentari mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, in ceea ce priveste varsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, impreuna cu Asociatia Romana de Actuariat (ARA), sa recomande modele de referinta asiguratorilor RCA.
• In vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna, Consiliul Concurentei recomanda ASF sa incurajeze societatile de asigurare active pe piata RCA sa adopte si alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.
• Alta recomandare vizeaza extinderea asigurarii de raspundere civila si transformarea intr-un produs hibrid, aflat la granita dintre asigurarile RCA si CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare si includerea unor servicii conexe din partea societatilor de asigurare.
• Consiliul Concurentei recomanda ASF sa continue eforturile depuse in sensul modificarii modului curent de emitere a politei RCA si apropierea de modelul folosit de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania la emiterea rovinietei.
• Consiliul Concurentei recomanda ASF intensificarea eforturilor in popularizarea in randul asiguratilor (si chiar a intermediarilor in asigurari) a sistemului bonus-malus.
• In ceea ce priveste demersul UNSAR privind implementare unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune si suferinta pricinuita de un accident auto, Consiliul Concurentei apreciaza ca implementarea unui astfel de sistem poate crea un punct de referinta pentru instantele de judecata in cazul acordarii despagubirilor morale pentru vatamari corporale si deces.
", a transmis Consiliul Concurentei intr-un comunicat.

Traseele modificate de RATB

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) va reorganiza, joi, circulatia mijloacelor de transport din zona Pietei Victoriei, in conditiile in care transportatorii au anuntat un miting de protest, in timp ce Brigada de Politie Rutiera va restrictiona traficul rutier pe sos. Kiseleff intre Piata Victoriei si Arcul de Triumf.

Potrivit unui comunicat al RATB, remis miercuri AGERPRES, linia 300 va functiona pe traseul de baza, intre terminalul "Nicolae Balcescu' si intersectia Bd. Lascar Catargiu/Bd. Gheorghe Manu, apoi pe un traseu modificat in ambele sensuri pe Bd. Gheorghe Manu, str. Occidentului, str. Buzesti, Bd. Ion Mihalache, urmand apoi traseul obisnuit.

De asemenea, linia 381 va functiona pe un traseu scurtat, intre Piata Resita si Piata Romana, iar linia 783 va functiona pe un traseu modificat pe sensul spre Piata Unirii de la "Piata Arcul de Triumf'' pe Bd. Constantin Prezan, Bd. Aviatorilor, Piata Victoriei, Bd. Lascar Catargiu, apoi traseul de baza.

Circulatia autobuzelor pe sensul spre Aeroportul Henri Coanda se va desfasura normal, precizeaza RATB.

Conform RATB, liniile de autobuze vor reveni pe traseele de baza in jurul orelor 17,00, odata cu ridicarea restrictiilor de circulatie.

Restrictii de trafic in Bucuresti

Brigada Rutiera anunta o serie de restrictionari ale traficului, care vor intra in vigoare joi, in intervalul orar 5,00 - 17,00, in vederea manifestatiei transportatorilor, ce va fi organizata in Piata Victoriei.

Astfel, incepand cu ora 5,00, se va restrictiona traficul rutier pe sos. Kiseleff, de la Arcul de Triumf, pana la Piata Victoriei, respectiv sos. Kiseleff, de la Arcul de Triumf, pana la Piata Presei Libere (Zona Centrala - Mediana, gradual, in functie de sosirea participantilor), permitandu-se, permanent, circulatia pe ambele sensuri ale Str. Arh. Ion Mincu.

La nevoie, se va restrictiona traficul pe Str. Paris si pe breteaua care leaga Bd. Iancu de Hunedoara de Piata Victoriei.

Incepand cu ora 5,00, circulatia in Piata Victoriei va fi resistematizata, prin asigurarea traficului rutier, pe doua benzi de circulatie pe sens, intre Bd. Aviatorilor si Calea Victoriei, respectiv Bd. Lascar Catargiu, asigurandu-se circulatia pe Calea Victoriei, Bd. Ion Mihalache, Str. Buzesti si Bd. Lascar Catargiu.

Restrictiile rutiere vor fi in vigoare pana la ora 17,00, cel tarziu.

Ca ruta alternativa se poate folosi: Bd. Aviatorilor - Bd. Beijing - Str. Nicolae Caramfil - Bd. Aerogarii - DN1. O alta varianta poate fi: Bd. Ion Mihalache - Bd. Maresal Averescu - Bd. Marasti - Piata Montreal - DN1.

Brigada Rutiera solicita conducatorilor de autovehicule sa evite deplasarea in zona, in aceasta perioada, sa respecte semnalele agentilor de politie si sa utilizeze rutele ocolitoare.

Pietonii au obligatia sa circule numai pe trotuare, sa traverseze strada prin locurile special amenajate si semnalizate sau la culoarea verde a semaforului, dupa o temeinica asigurare, si sa nu stationeze pe partea carosabila.

Masurile au fost dispuse in conformitate cu avizul Comisiei Tehnice de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti.

Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania, Federatia Operatorilor Romani de Transport, Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2022, Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale, Asociatia Nationala a Transportatorilor si Taximetristilor Independenti si Asociatia Operatorilor de Transport Rutier A.P.U.L.U.M au primit aviz de la Primaria Capitalei pentru organizarea, joi, a unui protest de amploare in zona Piata Victoriei, cu conditia ca numarul autovehiculelor participante sa nu depaseasca 7.000.

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Citește și...
Marea problema a soferilor pentru 2016: politele RCA se scumpesc. Cine va ajunge sa plateasca chiar si 1.000 de euro
Marea problema a soferilor pentru 2016: politele RCA se scumpesc. Cine va ajunge sa plateasca chiar si 1.000 de euro

Anul 2016 vine cu scumpiri uriase pentru soferi. Acestia vor plati mai mult pentru politele de asigurare obligatorii. La randul lor, transportatorii se plang ca in cazul lor majorarea este de 300%.

Lista neagra a companiilor de asigurari. Polite RCA false, reparatii cu piese second-hand, masini evaluate dupa ureche
Lista neagra a companiilor de asigurari. Polite RCA false, reparatii cu piese second-hand, masini evaluate dupa ureche

Autoritatea de Supraveghere Financiara a facut publice cifrele privind plangerile la adresa companiilor de asigurari inregistrate in prima jumatate a anului 2015.
 

Peste 800.000 de romani au RCA la Astra Asigurari. Ce trebuie sa faca soferii in caz de accident pentru a-si recupera banii
Peste 800.000 de romani au RCA la Astra Asigurari. Ce trebuie sa faca soferii in caz de accident pentru a-si recupera banii

Unul din 5 soferi cu polita RCA are o asigurare facuta la Astra. Cum compania este in procedura de faliment, oamenii trebuie sa-si recupereze banii.

Recomandări
Viscolul și vântul puternic au provocat haos în sudul României și pe litoral. A fost pericol de explozie în Poarta Albă
Viscolul și vântul puternic au provocat haos în sudul României și pe litoral. A fost pericol de explozie în Poarta Albă

Viscolul și vântul puternic au provocat haos, miercuri-noapte, în sudul țării și pe litoral. În localitatea Poarta Albă, județul Constanța, o turbină eoliană a scăpat de sub control, din cauza furtunii, elicea s-a prăbușit.

Noi detalii în cazul prăbușirii avionului în Kazahstan. Rușii ar fi confundat aparatul cu o dronă a Ucrainei
Noi detalii în cazul prăbușirii avionului în Kazahstan. Rușii ar fi confundat aparatul cu o dronă a Ucrainei

Avionul companiei din Azerbaidjan, prăbușit în Kazahstan, a fost cel mai probabil, lovit de o rachetă sol-aer a unui sistem rusesc Panțir, care l-ar fi confundat cu o dronă ucraineană.

Facturile Nordis, prezentate de Marcel Ciolacu, prezintă mai multe semne de întrebare cu privire la veridicitatea lor
Facturile Nordis, prezentate de Marcel Ciolacu, prezintă mai multe semne de întrebare cu privire la veridicitatea lor

Marcel Ciolacu s-a ținut de cuvânt și a postat pe TikTok documente care, spune el, ar fi dovada că a plătit din banii personali zborurile la Nisa și Madrid.