BNR vrea să preia de la ANPC protecția consumatorilor în relația cu băncile. Isărescu: „Era ca și cum ai fluiera în biserică”
Banca Națională a României vrea să preia atribuțiile de protecție a consumatorilor în relația cu băncile de la ANPC. „Una e să protejezi consumatorul de alimente, alta pe cel care ia credite", a declarat guvernatorul BNR.
Astfel, instituția pe care o conduce ar putea controla și amenda băncile. BNR este pregătită pentru acest nou rol, chiar dacă în trecut asta ar fi fost „ca și cum ai fluiera în biserică", a mai spus Mugur Isărescu.
De precizat că guvernatorul BNR a cerut acest lucru încă de anul trecut dar până în acest moment nu a fost redactat vreun proiecte de lege în acest sens.
Mai mult, dorința oficială a BNR de a prelua rolul de control și amendare în relația clienți-bănci reprezintă o schimbare cu 180 de grade a poziției oficiale a băncii centrale care, până nu demult, susținea că doar ANPC este îndreptățită să intervină în contractele clienților cu băncile.
Băncile centrale din 10 state din Uniunea Europeană se ocupă în prezent, pe lângă stabilitatea prețurilor și de protecția consumatorilor de servicii bancare. La noi, acest rol îl are Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Mugur Isărescu, Guvernatorul Băncii Naționale: ”Acolo însă e treabă grea. Că una e să protejezi consumatorul de alimente și alta să protejezi pe cel care ia credite. Altă profesiune, chiar altă profesiune, alți specialiști”.
Astfel, Banca Națională vrea să preia acest rol, pe lângă cel de supraveghere a băncilor. Acum, printre altele, BNR are rolul de a proteja sistemul bancar.
Mugur Isărescu: ”Suntem pregătiți să ne ocupăm și de protecția consumatorilor de servicii financiare în altă parte decât direcția de supraveghere. Poate e mai bine sub același acoperiș să asigurăm această complementaritate. Nu pentru motivul că n-ar fi conflictuale. Acum 20-30 de ani, un asemenea titlu era considerat a fluiera în biserică”.
Pe de altă parte, președintele ANPC spune că funcționarii nu trebuie să fie specialiști în finanțe pentru a verifica respectarea legii.
ANPC: ”Eu cred că fiecare instituție trebuie să se ocupe cu ceea ce trebuie. Spun și din perspectiva instituției ce a câștigat, returnând către aproape 9.000 de consumatori peste 20 de milioane de euro. Iată că acei pretinși nespecialiști au reușit să ducă la bun sfârșit ceva ce ar fi putut fi prevenit cu o politică mult mai atentă”.
BNR va amenda băncile dacă încalcă drepturile consumatorilor
Ultima acțiune de amploare a ANPC în domeniul bancar a fost la începutul acestei veri, când instituția a amendat mai toate băncile din România pentru felul în care calculează creditele. Unele bănci au contestat și au obținut ulterior suspendarea ordinului în instanță.
Alexandru Păunescu, director Direcția Juridică a BNR: ”Avem în vedere ultima situație legată de amendarea băncilor și de tot acest tăvălug al unor litigii în instanță, care va dura probabil câțiva ani de zile. Nu se rezolvă problema consumatorului așa. Ceea ce ar urma să facă Banca Națională este ce ar trebui să facă ANPC-ul”.
Dacă BNR se va ocupa și de protecția consumatorilor, se va înființa o direcție separată. Ulterior, cei care au probleme cu băncile vor putea depune plângeri la Banca Națională, iar BNR va putea da amenzi, dacă le sunt încălcate drepturile.
Instituția ar urma ulterior să se ocupe de asemenea și de informarea consumatorilor, pentru a înțelege mai bine contractele pe care le semnează cu băncile. Însă pentru toate acestea, este nevoie de modificarea legii actuale în Parlament.