Norul de cenusa a parasit Romania! Se duce spre R. Moldova!
UPDATE: Noul val de cenusa nu mai este atat de concentrat, asa ca nu este un pericol real pentru traficul nostru aerian. Toate aeroporturile raman deschise, desi pilotii sunt avertizati ca intre 2.000 si 5.000 de metri mai sunt particule.
Specialistii din Islanda sunt acum ingrijorati mai mult de lava decat de cenusa. Potrivit meteorologilor, norul de pulbere se formeaza acum deasupra vulcanului, la o inaltime de 3.000 de metri, adica sub nivelul la care zboara avioanele.
Chiar daca Eyjafjallajokull, care a dat peste cap toata Europa, da semne de oboseala, cutremurele mici pe care le provoaca ar putea trezi Katla, cu o putere de erupere de 10 ori mai mare, se tem specialistii.
Cei doi sunt doar la 20 kilometri unul de altul si sunt legati de o adevarat retea de tuneluri prin care circula magma.
Intre timp, in Romania a ajuns un nou nor de cenusa. A intrat pe teritoriul nostru la ora 9.00 si este mai aproape de pamant decat primul, dar nu a creat probleme deosebite si nu a afectat calitatea aerului. Vantul care l-a adus rapid deasupra tarii noastre il va si alunga la fel de repede. Astfel, la ora 21.00, norul va parasi teritoriul tarii noastre si va ajunge in Republica Moldova.
Evolutia situatiei provocate de eruptia vulcanului din Islanda a fost analizata si prezentata de catre membrii Guvernului la inceputul sedintei de miercuri a Cabinetului. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, si cel al Transporturilor, Radu Berceanu, l-au informat pe premierul Emil Boc ca nu se impune introducerea unor noi restrictii in spatiul aerian romanesc.
Insa, date fiind problemele existente, inca, pe mai multe rute la destinatie, zeci de zboruri au fost anulate pe Aeroportul Henri Coanda si
Directorul Administratiei Nationale de Meteorologie, Ion Sandu, a declarat pentru Mediafax ca, au fost emise trei actualizari succesive care arata ca norul de cenusa este deasupra Romaniei, insa Ministerul Transporturilor a decis ca traficul aerian se poate desfasura normal.
In ce situatie este restrictionat traficul aerian?
Traficul aerian poate fi restrictionat doar daca trei actualizari consecutive ale prognozei curentilor de aer arata "pericol pentru zboruri" intr-un anumit spatiu aerian, a declarat, marti seara, directorul Administratiei Naţionale de Meteorologie (ANM), Ion Sandu.
Potrivit lui Sandu, prognozele, care sunt date publicitatii de MET Office, o institutie specializata in acest domeniu, se actualizeaza o data la fiecare sase ore.
Pe oamenii de rand, cel mai tare i-au ingrijorat insa ploile care au cazut peste toata tara. Multi s-au temut ca cenusa vulcanica ar putea sa ne faca rau.
Coloana de cenusa nu mai este la fel de inspaimantatoare ca in ziua in care a erupt vulcanul, dar tot are putere sa le faca mari necazuri europenilor daca vantul va bate iar dinspre Islanda.
Deja, o buna parte din Islanda este imbracata in cenusa. Case, masini, herghelii de cai sau turme de oi, nimic n-a scapat neatins in urma acestei "ploi solide". Iar specialistii stiu ca acesta poate fi doar inceputul.
In ciuda haosului provocat, Eyjafjallajokull este un pitic prin comparatie cu vecinul sau Katla, de 5 ori mai mare. Un cercetator roman pasionat de fenomen are o veste cat se poate de proasta. A fost la poalele celor doi vulcani cand primul incepea deja sa dea in clocot. Se pare ca cele doua camere magmatice ale vulcanelor Eyjafjallajokull si Katla sunt conectate intre ele. Tocmai de aceea, de obicei, atunci cand erupe primul, va erupe si cel de-al doilea, in cele din urma.
Noua, deocamdata, curentii de aer ne sunt favorabili si au dus pentru doua zile norii negri departe. Vantul da semne insa ca ar vrea sa-l intoarca din drum.
Specialistii monitorizeaza in permanenta calitatea apei si a aerului. Apa are Ph 5,28, adica este usor acida, dar asta nu inseamna ca suntem in pericol. Pentru moment.
Pe www.incont.ro: Norul de cenusa vulcanica afecteaza grav economia Europei! Companii in pragul falimentului
Sursa: Pro TV
Etichete: anm, trafic aerian, radu berceanu, eruptii vulcanice, Laszlo Borbely, Eyjafjallajokull,
Dată publicare:
20-04-2010 00:00