Cauzele catastrofei aviatice din Bucegi: lipsa de experienta si vremea rea
La care se adauga zona muntoaza compet necunoscuta. Vorbim despre accidentul in care au murit sase militari israelieni si un roman, pentru ca au avut de-a face cu conditii meteo vitrege si nu au stiut ce sa faca pentru a se salva, spun procurorii.
Culmea ironiei, ei participau chiar la un exercitiu de antrenament pentru situatii extrem de dificile.
In data de 26 iulie 2010, la ora 12:05, doua elicoptere Sikorski CH53 au decolat de la baza aeriana Boboc pentru un un zbor la joasa inaltime, la vedere, cu aterizare intr-o zona pe care nu o testasera pana atunci. Plus, operatiuni de salvare dintr-un mediu de deal si montan.
La ora 14:42, pentru cei sapte militari din elicopterul-lider timpul s-a oprit. Raportul procurorilor arata ca atunci cand au ajuns deasupra muntelui Gutanu, plafonul de nori a coborat rapid, iar vizibilitatea s-a redus dramatic.
Practic au intrat intr-o ceata densa. Cele doua elicoptere s-au separat si au iesit din formatie. Astfel, echipajul elicopterului din spate a executat, conform procedurii, un viraj de 180 de grade in urcare, in primul rand ca sa evite o coliziune cu aparatul din fata.
Primul a continuat zborul, insa a pierdut reperele pentru ca nu mai vedea solul.
"Chiar pe directia sa de zbor s-a aflat insa cea mai inalta cota din zona, crestele Coltii Tapului, astfel ca, inainte de a urca suficient de mult, elicopterul a intrat in coliziune frontala cu peretele stancos al muntelui", a explicat procurorul care se ocupa de caz.
Elicopterul s-a rupt in bucati care s-au imprastiat pe o distanta de aproape 120 de metri si a luat foc.
Ancheta care a urmat a presupus inclusiv decriptarea cutiei negre, facuta chiar la fabrica din Statele Unite. Concluzia? "Cauza determinanta a evenimentului a fost pierderea orientarii echipajului, odata cu intrarea aeronavei intr-un sistem noros cu evolutie rapida si nepredictibila, concomitent cu executarea zborului in acel moment intr-o zona muntoasa cu neregularitati majore ale reliefului", scie in raport.
In aceste conditii, Parchetul General a inchis dosarul fara ca cineva sa fi fost considerat responsabil de aceasta catastrofa. Raportul final a fost trimis ministerului israelian al apararii, dar si familiei capitanului Stefan Dragnea.
Ancheta in cazul elicopterului israelian: nu au fost probleme tehnice
Reconstituirea catastrofei: o ancheta foarte delicata si multe necunoscute