Aeronava lui Traian Basescu, tinuta la sol din cauza unor probleme tehnice
Ziua a inceput cu ghinion pentru presedintele Basescu. Seful statului a plecat cu o intarziere justificata la Bruxelles, dupa ce oamenii sai l-au anuntat ca aeronava oficiala nu are permisiunea sa se ridice de la sol.
In ultima clipa s-a descoperit o defectiune, iar Serviciul de Protectie si Paza a decis sa puna la dispozitia delegatiei avionul de rezerva. In paralel, tehnicienii de la Romavia au intrat in scena.
Multi specialisti in aviatie considera ca aparatul de zbor ar trebui inlocuit, pentru ca este depasit tehnic si imbatranit.
Aeronava prezidentiala, un Boeing 707, a fost pregatita de misiune. Cu 35 de minute inainte de decolare a aparut insa o problema. Specialistii au descoperit ca transponder-ul aeronavei nu functiona.
In situatia data, seful Serviciului de Protectie si Paza a luat decizia sa inlocuiasca aeronava cu cea de rezerva, un BAE 146. In timp ce se fac pregatiri, tehnicienii de la Romavia incearca sa descopere sursa problemei. Prima concluzie a fost ca umiditatea si condensul aparut in blocul electronic ar fi produs defectiunea.
Cu 35 de minute intarziere fata de orarul stabilit, presedintele Basescu a pleacat spre Bruxelles, iar Boeingul 707 a ramas la sol pentru investigatii suplimentare. Aparatul a fost verificat si miercuri, cand s-au efectuat zboruri test, care au decurs fara probleme.
Acesta nu este primul incident de acest fel. Acum patru ani, o ploaie torentiala a defectat la acelasi avion tot transponderul. Este un semn ca aeronava care l-a deservit si pe Nicoale Ceausescu a mai imbatrinit, iar etanseitatea lasa de dorit. Intr-o fotografie de arhiva, avionul apare pe calea de rulare alaturi de Air Force One. Aeronava americana a fost inlocuina intre timp cu una mai noua.
Avionul oficial al presedintelui Romaniei a fost fabricat in 1974 si este considerat unul dintre cele mai sigure din lume. Exista insa si neajunsuri. Specialistii considera aeronava uzata moral, printre altele, si pentru ca este foarte zgomotoasa. Din aceasta cauza, acest tip de avion nu poate ateriza pe unele aeroporturi din Europa.
Bulgarii au in flotila destinata demnitarilor de rang inalt si avioane sovietice, dar si americane: un Tupolev 154 si un Dassault Falcon 2000. Cehia detine doua Airbus A319, un Bombardier Challenger 600 si doua Tupolev 154. Polonia are doua Tupolev 154 si un Yak-40.