"Perle" de la Evaluare. „Vacile sunt subordonate omului, iar talanga e subordonată vacii”. Cu cât se punctează ortografia
„Vacile sunt subordonate omului, iar talanga e subordonată vacii”. Așa a rezolvat un elev de clasa a opta un subiect de gramatică, la Evaluarea Națională. Profesorii care corectează lucrările au găsit și anul acesta nenumărate "perle".
Din păcate, spun profesorii de limba română, folosirea intensă a tehnologiei la vârste fragede îi face pe copii să scrie mai puțin, mai urât și cu mai multe greșeli. Însă nu vor mai fi depunctați foarte mult pentru asta. Ortografia și scrisul citeț au, în acest an în barem doar 5 puncte din 100.
Un exercițiu a cerut elaborarea a două enunțuri. În primul, verbul "a face" să fie la imperativ negativ, iar în al doilea "ea" să fie complement prepozițional. Un elev a decis să bifeze deodată ambele puncte:
"Nu face pe ea!"
Următorul punct. Transcrierea propoziției subordonate din enunțul "fiecare cunoștea ce sunet scoteau tălăngile de la vacile sale".
Iată un răspuns:
"Vacile sunt subordonatele oamenilor. Tălăngile sunt subordonatele vacilor. Iar sunetul este subordonat tălăngilor".
Un alt punct cerea transcrierea a două figuri de stil din primul text dat.
"Pirsurile (corect: piercing-urile) și tatuajele."
Alt elev nu s-a putut hotărî dacă o afirmație este adevărată sau falsă. A scris, acoperind ambele căsuțe… "între".
Candidații au avut și de găsit un element de conținut comun între cele două texte date.
"Elementul comun este că subiectele la evaluarea națională conțin ambele texte".
Ca să ajungă la cele 30 de cuvinte cerute, elevul a scris despre cum a citit diverse texte pentru proba de limba română.
Tot pentru cantitate fără calitate a optat și următorul absolvent. Avea de argumentat importanța respectării regulilor, în 50-100 de cuvinte.
"Foarte, foarte importante sunt regulile. Ce ne-am face fără ele? Fără reguli, ar fi lupte și războaie! Și chiar sunt!"
În ultimii ani, pentru elevii care dau acest examen devine tot mai neclar rostul cratimei, al virgulei și chiar al punctului la final de propoziție. Așa că și standardele Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație au scăzut. Până acum, respectarea regulilor de ortografie și punctuație avea în barem 10 puncte din 100. Acum valorează 4. Adică un elev care face nenumărate greșeli de scriere, dar rezolvă corect subiectele, poate lua 9,60. Desigur, e puțin probabil ca un elev să nu-și scrie numele cu literă mare, dar să știe perfect gramatică și literatură.
Profesorii autori de ghiduri pentru limba română spun că Ministerul Educației încearcă de fapt să cosmetizeze nivelul scăzut de pregătire al elevilor.
Mircea Bertea, președintele Asociației Liceelor Pedagogice: ”Este o preocupare exagerată a Ministerului de a optimiza, să spunem, rezultatele de la examene”.
Reporter: Note mai frumoase decât sunt în realitate?
Mircea Bertea: Categoric. Nu e normal. Toate acestea izvorăsc din invazia tehnologică.