Cruda realitate scoasă la iveală de Evaluarea Națională. Cazul lui Narcis, obosit de munca la câmp
Rezultatele dezastruoase de la Evaluarea Naţională, în special din mediul rural, ne-au trezit la cruda realitate. Extrem de mulţi copii nu ştiu carte.
Organizaţiile care militează pentru educaţie spun că avem nevoie repede de măsuri integrate. Pregătirea profesorilor şi o metodologie care să combată abandonul reprezintă o prioritate.
Pe Narcis l-am găsit la plivit porumbul în comuna Voinești din Iaşi. Cu bătături în palme și vizibil obosit, băiatul spune că este obișnuit să muncească cu ziua, pentru a pune o pâine pe masă pentru cei șase frați mai mici. Spune împăcat că i-a fost greu la şcoală, aşa că nu se miră că nu a reuşit un cinci la Evaluarea Naţională.
Narcis Vasilache, elev: „Nu am avut cu ce să mă conectez, nu am avut tableta şi de asta. Mă iau vecinii la treabă şi mă duc la treabă la ei.
Loredana Vasilache, mama: „A săpat, orice treabă ştie să facă, să cosească, orice.”
Şi unii băieţi din Braşov au fost ocupaţi mai mult cu munca decât cu şcoala.
Băiat: „Examenul l-am luat.”
Reporter: „L-ați luat? Cât ai luat?”
Băiat: „Șapte.”
Reporter: „Păi nu e niciun șapte pe listă. Hai să vă uitați, că-i afișat aici.”
Băiat: „Avem treabă acuma.”
Irmi va merge cel mai probabil la o școală profesională. Vrea să se facă bucătăreasă. A picat la Evaluarea Națională din cauza matematicii, unde a primit 3,20. Notele din timpul gimnaziului au făcut-o să creadă că știe materia.
Reporter: „Media pe cei patru ani, cât e?”
Irmi: „8,8.”
Evaluarea națională s-a încheiat cu zero elevi promovați şi în trei școli de la sat din județul Dolj.
Oana Zaharie, inspector școlar general adjunct ISJ Dolj: „Discutăm de copii care provin din familii dezorganizate, copii lăsați în grija bunicilor, pentru că părinții sunt plecați la muncă în străinătate.”
La ţară, aproape un copil din trei elevi a avut media sub cinci. La oraş, proporţia a fost de unul din 10.
La matematică, 36% dintre elevii de la ţară n-au luat cinci. La oraş, în aceeaşi situaţie au fost doar 14%. La română, 24 de procente dintre elevii de la ţară n-au trecut proba. La oraşe, aproape opt la sută.
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România: „Părinţii nu se implică în educaţia copiilor, practic 24% dintre copiii noştri ne spun că nu are cine să îi ajute la teme. Sunt copii, care, în continuare, nu au haine, nu au rechizite, nu au cum să îşi desfăşoare în bune condiţii procesul educaţional şi nu au cum să ajungă în şcoală.”
Indiferent de note, toţi elevii care au susţinut examenul vor urma mai departe o formă de învăţământ.
În România sunt 1.440 de licee, dintre care doar 205 în mediul rural. Cât despre nivelul profesional, care înseamnă doar doi ani de studii, sunt 201 de unităţi la oraş şi 74 la ţară.
Până să ajungă la liceu ori în clasele profesionale, elevii care au depus contestaţii trebuie să aştepte rezultatele finale care se vor afişa pe 30 iunie.
Apoi, de pe patru până pe 11 iulie, elevii împreună cu părinţii îşi vor completa opţiunile pe fișa de înscriere. Sunt nu mai puţin de 280 de variante din care pot opta. În media de admitere, pe lângă nota de la evaluarea naţională, 20% contează şi media claselor cinci-opt.
Dar mare atenţie, nu doar această medie contează pentru a putea intra la un liceu anume, contează poziţia elevului în clasamentul pe judeţe. Într-o zonă pot fi 300 de medii de opt, iar în altă parte doar 150, aşa că cei cu șapte vor putea spera pentru loc într-un liceu bun.''
Repartizarea computerizată este programată pe 14 iulie.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: evaluare nationala, tara, rural, rezultate,
Dată publicare:
24-06-2022 18:35