Trenduri in e-commerce și soluții privind plățile online cu Elena Gheorghe, Country Manager PayU România
Cum a evoluat în pandemie e-commerce-ul și ce soluții s-au dezvoltat cu privire la plățile online, cu Elena Gheorghe.
Acesta este subiectul pe care Andrei Radu – CEO GPeC și prezentator ePlan by Stirileprotv.ro și Elena Gheorghe, Country Manager PayU România, l-au dezbătut în cadrul ePlan by Stirileprotv.ro.
Andrei Radu: Cum s-au schimbat lucrurile în pandemie și ce s-a păstrat de atunci în tendințele de dezvoltare a pieței din momentul de față?
Elena Gheorghe: ”În pandemie, atât cumpărătorii, cât și comercianții și-au dat seama că vor trebui să facă cumpărături online. Astfel, cumpărătorii au experimentat cât de simplu este să achiziționeze online, iar comercianții au constatat că trebuie să fie pregătiți cu un proces pentru online, care să deservească noile nevoi.”
Andrei Radu: Cât de mult s-a păstrat din trendul de a vedea că e simplu să comanzi online?
Elena Gheorghe: “S-a păstrat acest trend, iar, pe lângă faptul că s-a păstrat, au apărut și noi verticale în online precum farma, educație digitală sau food & delivery. Oamenii au înțeles că își pot eficientiza timpul și orele petrecute altădată în magazine pot fi folosite de-acum în beneficiul lor”.
Andrei Radu: Care a fost bilanțul pentru 2020, din punctul vostru de vedere? La ce ne așteptăm pentru anul acesta?
Elena Gheorghe: “Din punctul nostru de vedere, în 2020 am văzut o creștere a pieței locale de e-commerce (produse și servicii) situată în jurul valorii de 7 miliarde de euro, cu o creștere anuală de 36%, în timp ce plățile online au înregistrat o creștere speactaculoasă, de 50%, cu o rată de penetrare în creștere, de la 22% la 36%. Pentru anul acesta, după boom-ul din 2020, ne așteptăm la o creștere de 15% și la o valoare de 8 miliarde de euro pentru piața de e-commerce, în linie cu creșterea globală, estimată la 14,3%”.
Andrei Radu: Care este motivul pentru care crezi că această creștere este mai ponderată anul acesta decât în anii precedenți?
Elena Gheorghe: “În ulimii 2,3 ani, noi am avut creșteri anuale în jur de 30% și nu trebuie să uităm că în pandemie au existat verticale care au fost afectate, cum ar fi travel sau serviciile de taximetrie, care au ponderat procentul de creștere raportat pentru anul 2020. Dacă ar fi să nu considerăm în calcul aceste verticale, creșterea anului 2020, pe verticalele active, ar fi și mai mare. În acest context, trebuie să fim prudenți în includerea în calcule a încă unui an cu o creștere de 30%, deși ne-ar plăcea să fim plăcut surprinși”.
Andrei Radu: Creșterile acestea, din ultimii ani, ce ne spun despre maturitatea pieței de e-commerce din România?
Elena Gheorghe: “Dacă ar fi să comparăm cu alte țări, spațiul de creștere este destul de mare în România. Încă avem verticale unde, de exemplu, ponderea plății online este în continuare mică, cum ar fi utilitățile, asigurările, serviciile financiare, farma. Există încă un potențial destul de mare pe piața locală de e-commerce, din perspectiva mea”.
Andrei Radu: Care sunt principalele tipuri de produse pe care le comandă românii online?
Elena Gheorghe: “Verticalele unde se înregistrează în continuare cele mai mari vânzări au rămas IT&C, Marketplace, Fashion, Home & Deco și Utilitățile, fiind categoriile cu ponderea cea mai mare din punct de vedere al tranzacțiilor. Domeniul fashion este, în continuare, unul din motoarele e-commerce-ului, cu o creștere de 20%. În același timp, avem verticale care cresc puternic față de anii precedenți, cum este Food & Delivery, unde vedem creșteri în medie de 120%”.
Andrei Radu: Cât cheltuiesc românii în medie, pe an, pentru shoppingul online?
Elena Gheorghe: “Românii vor chetui în jur de 308 dolari în 2021 pe tranzacțiile online, față de 282 de dolari anul precedent.”
Andrei Radu: România era de ani buni o țară a cash-ului. Ce s-a întâmplat odată cu pandemia, și în ce măsura s-a păstrat trendul?
Elena Gheorghe: “Din analiza pe care am facut-o anul trecut, rata de penetrare a cardului se află la 36%, deci a crescut cu 50% față de 2019. Pentru anul acesta estimăm o creștere de 20-25% și o rată de penetrare a cardului de 38-39% datorită faptului că și-au mai revenit verticale unde rata de penetrare a cardului era deja foarte mare, cum ar fi travel, și pentru că avem verticale precum food & delivery, unde plata cu cardul online, în funcție de jucător, poate fi mare”.
Andrei Radu: Apropo de cross-border, cum vedeți lucrul acesta? Au mai evoluat lucrurile? Care crezi că sunt temerile și ce ați recomanda comercianților români?
Elena Gheorghe: “Piață tranzacțiilor cross-border se află la nivelul trilioanelor în acest moment, iar mesajul pe care îl transmitem comercianților este de a veni către noi pentru servicii de plată online, pentru că, cu o singură integrare, putem să-i ajutăm să se extindă în mai multe țări, oferindu-le access la peste 400 metode de plată. Cross-border-ul nu îi va ajuta doar să se extindă, ci și să capete experiență în a-și gestiona business-ul, fiind capabili să reacționeze la presiunea comercianților din afara granițelor, care au tool-uri performante și care pot lua din cota de piață pe veriticala pe care activează. O altă recomandare pe care o avem pentru comercianți ar fi să-și optimizeze procesul logistic, dar și versiunea de mobil a website-ului”.
Elena crede că toți cei care doresc să activeze în acest domeniu, dacă își fac bine temele, vor constata că există soluții pentru orice.
Elena Gheorghe: “În acest moment, pentru fashion există potențial imens de a crește și în alte țări și îl recomand!”
Andrei Radu: Să vorbim de Black Friday. Ce așteptări aveți din partea evenimentului în sine?
Elena Gheorghe: “Cu siguranță vor fi creșteri, iar estimarea noastră față de anul precedent este de +10-12% pentru ziua de vineri. Ce am observat este că, anul precedent, Black Friday s-a întins pe întreaga săptămână, deci creșterile au fost chiar mari; ne așteptăm ca și anul acesta să fie la fel”.
Un gând de final de la Elena Gheorghe
Elena Gheorghe: “Le recomand comercianții să se focuseze și pe partea de retur, deoarece în acest moment ei investesc doar să achiziționeze clientul. La returnarea produselor și a banilor încă există deficiențe din cauza cărora pot pierde clienți care au fost achiziționați inițial. În prezent, există foarte puține magazine online care au focus pe acest proces. Pentru optimizarea acestui flow nou am lansat Instant Money Back sau Fast Refund, un serviciu prin care primești banii înapoi în cont în maxim 30 de minute de când a fost confirmat returul produsului, față de 1-14 zile cât obișnuia să dureze, în funcție de banca emitentă. Livrare rapidă și returnare rapidă și experiența este wow!”
Emisiune susțiută de eMAG.