Histamina este o substanţă secretată de organism, dar poate ajunge în corp și prin alimentație. Adusă în cantităţi mari poate provoca alergii.

Vă înroșiți, vă curge nasul și vă doare capul după un pahar de vin roșu sau un sandviș cu salam? Ceea ce pare o alergie alimentară, s-ar putea să fie intoleranţă la histamină. Histamina este esențială pentru sistemul imunitar. Datorită ei apare inflamația, reacție care blochează intrarea agenților patogeni și a toxinelor în organism. Joacă un rol important la nivel digestiv, stimulează secreția de suc gastric, și la nivel neurologic - reglează mecanismul somn/veghe.

Cine produce histamina? O parte este sintetizată în organism, dar poate fi adusă și prin alimentație. Toate produsele fermentate sau în conservă, mezelurile și brânzeturile, ciocolata și fructele oleaginoase, roșiile și căpșunile, sunt bogate în histamină. În mod obișnuit, histamina în exces este degradată de o enzimă numită DAO (diamin oxidază) și eliminată din organism. Există persoane la care acest mecanism de reglare nu mai funcționează și atunci apar simptome asemănătoare cu alergia.

Care sunt cauzele intoleranței? Nivelul crescut de histamină înseamnă fie un deficit de enzimă DAO, fie un consum de alimente bogate în histamină. Ce simptome apar? Există o reacție inflamatorie la nivelul întregului organism, care se manifestă diferit în funcție de individ. De la dureri de cap și senzație de oboseală, la tulburări digestive, urticarie, dermatită atopică, probleme respiratorii și edem.

Cum se tratează? Pe primul plan sunt măsurile alimentare, trebuie să evităm toate produsele bogate în histamină. Se pot folosi și medicamente antihistaminice, cele care se iau în alergii. Dieta fără histamina este dificil de realizat, substanța este prezentă aproape în toate alimentele. Pentru că ia naștere din descompunerea aminoacizilor, toate produsele care conțin proteine conțin automat și histamină. Dacă mâncarea este gătită, maturată, fermentată sau pusă în conservă, cantitatea de histamina crește. Lista de alimente care trebuie eliminate este foarte lungă, tot ce este gustos devine periculos.

Din categoria produse lactate, toate brânzeturile fermentate, de la telemea la brânza cu mucegai și parmezan. La capitolul carne găsim toate mezelurile, cârnații, jambonul și salamurile. Peștele în conservă sau afumat dar și fructele de mare trebuie evitate.

Urmează leguminoasele boabe, semințele, nucile și oleaginoasele. Oțetul, sosul de soia și tot ce este picant și condimentat se elimină. Nici fructele nu scapă, avem multă histamina în căpșuni, citrice, struguri, fructe de pădure, fructe exotice, avocado.

La capitolul legume, campioana este varza murată, urmată de roșii, spanac, vinete, măsline și sfeclă. Berea și vinul sunt și ele interzise, iar ciocolata completează această listă tristă.

Ce rămâne? Aproape nimic. Intoleranța la histamină e o belea! Vestea bună este că dispare la fel de brusc cum a apărut.