O porţie de peste gras pe săptămână scade cu o treime riscul de boli de inimă. Beneficiile asupra sănătăţii

25-03-2018 10:29

Mâncaţi de două ori săptămânal, dacă puteti, somon, hering, macrou, anşoa sau sardine. Există dovezi atât de puternice şi coerente privind beneficiile încât specialiştii plusează.

Pentru amatorii de peşte şi fructe de mare, în pieţe şi în cherhanale sunt expuse acum nenumărate tentaţii. Este prima dezlegare din postul mare, după aproape o lună în care, dacă e să privim cifrele, aproape 60 la sută dintre români au exclus complet din dietă hrană de origine animală.

Dr. DAMIAN ŞERBAN, NUTRIŢIONIST: "În această perioadă restricţia de proteină animală îşi spune cuvântul şi asupra imunităţii, şi asupra stării generale de sănătate, mai ales dacă nu ai ţinut un post aşa cum trebuie. Deci orice dezlegare la peşte ar trebui fructificata, să consumăm şi astfel de alimente. De preferat să nu fie prăjite. Adică să nu ne repezim într-un peste prăjit, care devine indigest, prin faptul că e încărcat cu grăsime".

Cercetări recente pe zeci şi sute de mii de pacienţi arată ca peştele gras, adică macroul, somonul, sardinele, tonul şi pastravul, acţionează ca un moderator de tensiune. Mai mult, după câteva luni în care îl includem constant în dieta, reduce depozitul de grăsimi de pe pereţii arterelor. Şi, în final, scade cu o treime riscul de a face boli grave de inimă.

Guvernul britanic a ajuns la concluzia că dovezile sunt îndeajuns de convingătoare, încât să emită o recomandare generală spre populaţie pentru consumul a doua porţii de peşte pe săptămână. Cel mai simplu e să-i dai numai un praf de sare, să-l găteşti cu tot cu piele şi să îl recuperezi înainte să-l arzi! Nici înainte de preparare, nici când îl pui în farfurie, un peşte bun n-are nevoie de condimente.

Am vorbit despre merite, să demontăm în final şi câteva mituri. Inspectorii sanitari dau asigurări că peştele vândut din România NU conţine mercur peste limitele admise. Şi nu importăm peste crescut în râuri murdare sau în bazine cu ape menajere.

Din păcate, rămâne un mit şi ideea ca peştele ar spori inteligenta copiilor. În cazul lor şi al femeilor însărcinate, consumul ar trebui limitat la două-trei mese pe săptămână. Pentru adulţi şi vârstnici nu sunt limite maxime, dar nici alte beneficii.

Două studii din 2010 şi 2015 şi-au propus să vadă în ce măsură peştele gras opreşte degenerarea maculară, adică pierderea progresivă a acuităţii vederii, care apare pe măsură ce înaintăm în vârstă. Rezultatele au fost dezamăgitoare, prin urmare în prezent consensul ştiinţific este că NU, consumul de peste nu întreţine sănătatea ochilor.

Peştele susţine în schimb sănătatea mentală printr-un alt mecanism, al plăcerii. Nu uitaţi că orice masă gustoasă ne aduce nu doar nutrienţi, ci şi un flux de serotonină, hormonul fericirii.