Cum ajunge apa, în mod inteligent, în paharele noastre: sute de procese automatizate, senzori și roboți
Deschidem robinetul și apa curge. Până la acest gest simplu, drumul apei de la locul de captare până în paharele noastre înseamnă sute de procese automatizate, senzori și roboți care se asigură că apa devine bună de băut.
În București, apa potabilă este livrată din uzinele de tratare către casele oamenilor prin 2.500 de kilometri de conducte.
„Procesul de producție a apei este unul automat în proporție de 100% și este monitorizat prin sistemele noastre SCADA și prin sistemele IoT – internet of things – bazat pe senzori”, spune Irina Munteanu, director general adjunct Apa Nova București, invitată în emisiunea „Conectat la România” by stirileprotv.ro.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Tot senzorii, amplasați pe traseul apei, indică presiunea, debitul și problemele care pot apărea în distribuție.
Irina Munteanu: „Timpul de intervenție la o avarie era undeva la 48 de ore, iar recomandarea era la 6 ore, azi intervenim de multe ori în 30 de minute. Ne ajută un sistem numit workforce management care ne indică ce avarii sunt, locul lor, iar mașina cea mai apropiată intervine”.
Cum verificăm calitatea apei pe care o bem
Compania de apă publică buletine de analiză pentru cele 54 de puncte fixe de colectare din București. De exemplu, un locuitor din zona Drumul Taberei poate să aleagă un punct de colectare dintre cele zece de pe raza sectorului 6 și să vadă calitatea apei de la o cișmea publică din apropierea casei sale.
Dacă, însă, observăm schimbări la apa de la robinet pe care o bem, putem cere să fie testată acasă. „Suplimentar, în cazul în care consumatorul are vreun dubiu, poate să ceară prin intermediul site-ului și analize speciale in casa, pentru că noi facem analizele de apă la branșament, dar de la branșament la casa pot fi țevi foarte vechi, care să nu ofere o calitate extraordinară a apei și atunci noi facem analize in interiorul casei”, spune Irina Munteanu.
Cum ținem costurile sub control
Pe site-ul companiei, consumatorii își pot face un cont personal ca să aibă acces la istoricul de facturi și plăți, să achite facturile, inclusiv e-facturile și să transmită indexul.
Dacă vrem să ținem sub control consumul de apă, sunt mai multe soluții la îndemână. De pildă, un aerator montat la bateria de la baie poate reduce consumul cu 60%. Gesturi simple – să nu lăsăm să curgă apa când nu o folosim, să spălăm legumele într-un vas cu apă, nu direct sub jet, să reparăm eventualele scurgeri la instalații – pot face o mare diferență în factură.
Menținerea în stare bună a instalațiilor din casă este extrem de importantă, numai dacă ne gândim că un robinet care picură înseamnă până la opt litri de apă irosiți, potrivit Comisiei Europene.
Cum pot fi rezolvate avariile mai rapid
Senzorii amplasați pe traseul apei indică presiunea, debitul și problemele care pot apărea în distribuție. Avariile pot fi semnalate de consumatori telefonic, dar și online.
Irina Munteanu: „Timpul de intervenție la o avarie era undeva la 48 de ore, iar recomandarea era la șase ore, azi intervenim de multe ori în 30 de minute. Ne ajută un sistem numit workforce management care ne indică ce avarii sunt, locul lor, iar mașina cea mai apropiată intervine”.
Potrivit datelor companiei, de când a preluat concesiunea serviciilor de apă potabilă în București, adică din 2000 și până acum, pierderile de apă potabilă s-au redus cu 84%, iar capacitatea de producție a crescut cu 22%.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: conectat la romania, apa, laura culita,
Dată publicare:
16-09-2022 14:00