„Statul degeaba” în județul Bihor. Cum pleacă în fiecare an o avere de la buget spre locuri în care angajații stau

×
Codul embed a fost copiat

Cu mâna întinsă la bugetul statului, așa stau majoritatea primăriilor care nu reușesc să încaseze bani din taxe și impozite nici măcar pentru a-și plăti angajații.

Bineînțeles că primesc bani de la guvern, pentru că dau la schimb voturi. Așa pleacă în fiecare an miliarde de lei spre locuri în care angajații stau.

Urmează un nou episod din campania Știrilor PRO TV „Statul degeaba”. Situații de-a dreptul revoltătoare vedeți și duminică, în emisiunea „România, te iubesc!” care debutează cu nou sezon.

Nucet, un oraș cu o armată de funcționari

Nucet. Apare în topul celor mai mici orașe din România pe locul 2. După Băile Tușnad. 1.987 de locuitori. Este o fosta așezare minieră din care oamenii au plecat, dar care a rămas cu o primărie destul de mare, cu o armată de funcționari. Viața la oraș.

Primarul Mircea Tuduce încearcă să deslușească pe organigramă câți oameni are și cu ce se ocupă fiecare. În total sunt 22 de angajați. La ușa primarului, două doamne răspund de relația cu cetățenii.

Citește și
rti
Pentru că oricum are prea mulți bugetari inutili, statul înființează și alte firme care-și plătesc angajații să stea degeaba
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Reporter: Și ce faceți ?

Mircea Tuduce: Eu, de exemplu, sunt și cu materialele de ședință, dactilografiez, de la ședințele de consiliu, materialele de ședință, preluăm cereri de la cetățeni.

Într-o altă cameră e consiliera persoanală a primarului.

Mircea Tuduce: Consilier perosonal, problemele cetățenilor. Merge pe teren și ce probleme se confruntă cetățenii, sau pe strada cutare merge și înștiințează viceprimarul să discute cu oamenii din localitate.

Reporter: Și asta nu face primarul sau viceprimarul? Trebuie încă un om să discute cu oamenii?

Mircea Tuduce: Pai, nu poate primarul să meargă tot timpul pe teren.

Două angajate emit teoretic certificate de naștere și deces. Cum în oraș nu e maternitate practic fac acte doar pentru morți. Anul trecut au fost 55 și câteva nunți. Își ocupă timpul cu transcrieri de acte.

La contabilitate sunt patru persoane. Doamna a fost angajată de curând șef contabil. Deocamdată se acomodează și copiază de mână informații într-o agendă.

Primăria are și trei oameni pe Cultură. Pe unul l-am găsit păzind Casa de Cultură în care nu se întâmplă niciodată nimic. Un angajat se ocupa de Turism asta în condițiile în care centrul de turism zace zăvorât. În orașul Nucet totul este gri și abandonat și pare că nimic nu funcționează.

Angajații primăriei primesc însă 1.600.000 de lei salarii în fiecare an. Dacă n-ar primi mai bine de două milioane de lei pe an de la bugetul statului, primăria ar intra în faliment pentru că de la cetățeni, din taxe și impozite reușește să strâgă doar 450.000 de lei pe an.

Cociuba Mare, un exemplu

Într-un colț al Bihorului este comuna Cociuba Mare, care are cu 700 de oameni mai mult decât orașul Nucet, adică 2.724 și încasează din taxe și impozite 5 milioane de lei pe an, bani care schimbă fața locului. Așa arată primăria în 2012, când la conducere a ajuns Mihai Sferle. Așa arată acum, construită din taxe și impozite care au crescut de zece ori în zece ani.

Reporter: Parcul ăsta cât a costat? 1.200.000 RON?

Mihai Sferle, primar Cociuba Mare: Tot ce vedeți aici banii comunei, bugetul local, școala. 300.000 RON reabilitată. Din banii comunei, Centrul de permanență și Poliția clădirea Primăriei. 200.010 RON. Reabilitat.

Opt medici din județ vin aici pe rând și asigură o permanență de 24 de ore în clădirea reabilitată și dotată din banii localnicilor și tot din banii lor s-au asfaltat și străzile.

Mihai Sferle, primar Cociuba Mare: „Secretul este să nu fi un primar popular, adică trebuie să îți asumi să iei deciziile corecte. Nu se poate să să faci progres fără asumarea deciziilor. Dacă mă gândeam la mine doar personal și să dau bine în fața oamenilor, nu rezolvam nicio problemă. Am luat decizii nepopulare. Am blocat pensii și salarii în 2013 am am avut popriri pe pensii și salarii la 280 de persoane, în condițiile își plăteau taxele. corect. Mai avem 11”.

În primărie sunt doar opt angajați.

Pe grila de personal avem a 22 aprobați, dar eu consider că nu avem ce să facem. Douăzeci și doi într o primărie așa mică și prefer să muncim mai mult decât să mai angajăm alte persoane”, a spus edilul.

Primăriile și instituțiile statului pot da oameni afară. Cele mai multe nu o fac însă. Dovada că se poate vine tot de le Bihor.

Șase milioane de euro pe an, 24 de milioane într-un mandat. În România sunt 41 de consilii județene plus Consiliul General al Capitalei. Dacă în toate aceste instituții s-ar face aceeași reducere de personal s-ar economisi mai bine de un miliard de euro în fiecare mandat.

Adrian Vestea a condus Asociația Consiliilor Județene: „Consider că este necesară comasarea mai multor localități. Mai ales în cazul consiliilor consider că e necesar să comasăm”.

La câteva zile de la această declarație hotărâtă, Vestea a ajuns la conducerea Ministerului Dezvoltării și Administrației, locul în care se reglementează funcționarea instituțiilor din această țară. Deocamdată, ministrul are alte priorități.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Agenția înființată pentru a combate violența domestică, dar care nu poate lua nicio măsură
Agenția înființată pentru a combate violența domestică, dar care nu poate lua nicio măsură

Angajați bine plătiți care stau degeaba, nepăsare, incompetență, sinecuri. Este situația din multe instituții importante, o rețetă care ține statul pe loc și pentru care plătim și suferim cu toții.

Pentru că oricum are prea mulți bugetari inutili, statul înființează și alte firme care-și plătesc angajații să stea degeaba
Pentru că oricum are prea mulți bugetari inutili, statul înființează și alte firme care-și plătesc angajații să stea degeaba

„Statul degeaba”, partea a III-a. Debirocratizare și reducerea aparatului administrativ! Auzim des aceste promisiuni de la toți cei care încearcă să pună mâna pe putere și, totuși, când ajung sus, uită să le pună în practică.

Statul degeaba pe salariu. Alex Dima, despre sistemul din sutele de instituții: Acolo ei sunt de generații înfipți în posturi
Statul degeaba pe salariu. Alex Dima, despre sistemul din sutele de instituții: Acolo ei sunt de generații înfipți în posturi

Cum este să mergi la muncă și să nu faci nimic? La această întrebare trebuie să răspundă o mulțime de funcționari publici, în cadrul anchetelor “Statul degeaba”, campanie a emisiunii "România te iubesc".

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.