„Nu vrem să ajungem să avem vreo tragedie”. Mașinile cu GPL, un real pericol în parcările subterane. Ce riscă șoferii
În timp ce autoritățile fac verificări la stațiile GPL din toată țara, șeful Agenției de Mediu atrage atenția asupra unei situații care nu este suficient reglementată.
Și anume, prezența mașinilor cu instalații GPL în parcările subterane. Deși accesul lor este interzis prin lege, găsim asemenea vehicule parcate în locuri publice sau private.
Potrivit normelor de securitate la incendiu, masinile cu GPL au acces in parcarile subterane doar dacă aceste spații sunt prevăzute cu senzori de detectare a gazului petrol lichefiat și cu sisteme de ventilație.
Cum majoritatea parcărilor subterane nu au aceste dispozitive, au amplasat indicatoare prin care interzic accesul mașinilor cu GPL în subteran. Însă, în numeroase parcări subterane, din centre comerciale sau ansambluri rezidențiale, găsim mașini care funcționează cu GPL, așa cum putem observa și în imaginile filmate de noi în Capitală.
Administratorul unei parcări subterane în care am filmat spune că nu le permite accesul mașinilor cu GPL și îi roagă pe șoferii care au intrat să plece. În aceste condiții, președintele Agenției de Mediu cere controale.
Peste 500.000 de mașini cu GPL omologate
Laurenţiu Alexandru Păştinaru, prețedinte ANPM: „Administratorii sunt cei care iau măsuri, dacă ei descoperă aceste mașini se pot adresa Poliției Locale, naționale și aceștia vor fi sanctionați pentru nerespectarea prevederilor legale. Trebuie să ia masuri imediat, să pună panouri mult mai vizibile, controale aleatorii la mașini, senzori la nivelul solului pentru că acest GPL e mai greu ca aerul și rămâne la nivelul solului. Nu vrem să ajungem să avem vreo tragedie”.
Din această cauză, cantitatea de gaz poate să crească într-o încăpere închisă, mai ales dacă nu e ventilată, și o scânteie poate produce o explozie.
Daniel Vasile, purt. cuv. ISU: „Conform normativului, proprietarii sau administratorii parcărilor subterane pot fi sanctionați cu până la 5.000 de lei pentru că nu au luat toate masurile necesare pentru respectarea cadrului legal”.
Șoferii pot fi trași la răspundere doar dacă administratorul parcării semnalizează autoritățile, însă de cele mai multe ori aceștia sunt lasați în pace.
În România, potrivit datelor Registrului Auto Român, în ultimii 20 de ani au fost omologate peste 500.000 de autoturisme care folosesc în loc de benzină și motorină Gaz Petrolier Lichefiat, numit pe scurt GPL.