Mașinile care ar putea fi interzise în unele zone din București. Vor putea fi identificate de camere
Mașinile vechi și poluante ar putea fi interzise în anumite zone din Capitală. Inițiativa face parte din așa numitul Plan de Acțiune pentru un Oraș Verde prin care Primăria Capitalei vrea să reducă emisiile din oraș.
Sunt vizate mașinile vechi pe motorină care ar putea fi identificate prin camere de supraveghere. Doar în București sunt înmatriculate peste 1,3 milioane de autoturisme dintre care cele mai multe sunt vechi.
Documentul pus în dezbatere publică arată că Zona cu Emisii Reduse din București va fi introdusă treptat pentru că numărul de mașini poluante să scadă. Parcul auto din București are o vârstă medie de peste 12 ani, iar aproape jumătate dintre vehicule sunt diesel.
Șofer: „Se practică peste tot în lume și mașinile mai vechi de 12-15 ani ar fi normal să nu se permită accesul în centru”.
Șofer: „Diesul poate că da. Pentru că dieselul poluează mai mult decât benzina. Unde este traficul mai aglomerat, adică probabil în centru”.
Vor fi montate camere de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare. Cu ajutorul lor cei care încalcă restricțiile vor fi amendați. De asemenea, zona cu emisii reduse va fi atent monitorizată de un număr ridicat de stații de măsurare a calității aerului.
Pentru început, proiectul urmărește reducerea cu 10% a mașinilor foarte poluante, iar pe termen lung cu până la 30%. Aerul mai curat ar putea duce la economii de 1,3 până la 3,9 milioane de euro pe an în domeniul sănătății, prin scăderea cazurilor de boli respiratorii și de inimă și printr-o calitate mai bună a vieții. Proiectul ar trebui implementat până în 2040.
Lucian Judele administratorul public al Capitalei: „Nu inventăm sau reinventăm roata în București. Suntem destul de în urmă, trebuie doar să ne uităm la orașele din Europa care au implementat astfel de măsuri. Cu siguranță vor fi vizate mașinile non euro sau euro 2 sau sub euro 2 și mașinile diesel. După ce vom achiziționa spații pe care să le transformăm în parcuri, după ce vom termina investițiile în reabilitarea conductei de termoficare”.
Vara trecută, Ministerul Dezvoltării a propus taxarea mașinilor poluante din centrele marilor orașe, însă proiectul a fost amânat pentru că a stârnit multe controverse.