Soluție de compromis în scandalul facturilor la energie. Termenul limită de schimbare a contractului: 31 martie

05-01-2021 18:41


Scandalul facturilor la energie, din cauza neinformării clienților din timp, şi-a găsit o primă soluţie de compromis. Dacă nu aţi apucat să vă schimbaţi contractul, mai aveţi timp până pe 31 martie.

ANRE a anunţat că vrea să prelungească perioada în care consumatorii pot trece la piaţa concurenţială, pentru a nu plăti mai mult la curent. Doar două milioane din opt milioane de clienţi romani au obţinut până acum o ofertă nouă.

Este aglomeraţie la ghişeele furnizorilor de energie electrică din toată ţara. Oamenii aşteaptă cu orele la rând să-şi schimbe contractele, după ce de la 1 ianuarie piaţa a fost liberalizată.

Bătrân: „Lămurit nu sunt deloc, pentru că noi, ăştia de rând, ştim doar că trebuie să plătim. M-am pomenit cu tripla plată, m-au băgat în alte preţuri”.
Reporter: „Online sdau telefonic era mai uşor?”
Bătrân: „Nu, ca n-ai cum să-i contactezi. Au linia ocupată şi îţi dă muzica şi nu întelegi nimic”.

Reporter: „Aţi reuşit să fă schimbaţi contractul pe forma nouă?”
Femeie: „Nu, nu am reuşit, pentru că nu am ştiut. Poate mi-o fi venit acasă ceva, dar eu n-am văzut niciun plic”.

Silvia Vlăsceanu, ACUE: „Toţi furnizorii de ultimă instanţă s-au confruntat cu zeci de mii de solicitări. Oamenii, dacă nu primesc imediat răspuns online, revin tot online sau vin către cetrele de relaţii cu publicul. Au fost centre de relaţii cu publicul unde într-o zi au fost mai mult de 10.000 de persoane, ceea ce vă daţi seama că nu pot să fie procesat de angajaţi”.

Din acest motiv, ANRE vrea să prelungească până la 31 martie perioada în care contractele pot fi schimbate. Proiectul este în dezbatere publică, iar un anunţ oficial va fi făcut vinerea viitoare.

Nagy Zoltan, ANRE: „Chiar şi în situaţia în care cineva se hotărăşte să accepte o ofertă concurenţială undeva la sfârşitul lunii martie, acel preţ i se va aplica pentru întreaga perioadă, începând cu 1 ianuarie 2021”.
Reporter: „Şi dacă omul a plătit deja factura? I se scade din următoarele facturi?”
Nagy ZOltan: „Din următoarele facturi i se vor face nişte regularizări”.

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: „Recomandarea mea, insist ca oamenii să meargă să semneze un contract în piaţa liberă, ştiu că este un efort, e nevoie să îşi aloce timp pentru aşa ceva, dar toată lumea trebuie să înţeleagă că acest lucru se face spre binele lor”.

Din opt milioane de consumatori casnici, șase milioane au beneficiat de preţuri reglementate de stat până la finalul anului, iar de la 1 ianuarie au fost trecuţi automat la serviciul universal. Cu alte cuvinte, factura ar urma să crească cu 10-20 de lei, în medie, potrivit estimărilor, dacă nu schimba contractul pentru a intra pe piaţa concurenţială. O piaţă unde sunt deja în jur două milioane de consumatori.

Dacă aţi încheiat contractul în ultimii trei ani, de când a început procesul de liberalizare, este posibil să fiţi deja pe piaţa concurenţială, caz în care nu sunteţi afectaţi de schimbările de la 1 ianuarie şi nici nu veţi plăti facturi mai mari. Puteţi verifica asta foarte simplu, dacă aveţi o factură la îndemână. La un furnizor, de exemplu, scrie în stânga sus: PIAŢA CONCURENŢIALĂ. Dacă sunteţi în această situaţie, nu mai trebuie să schimbaţi contractul.

Dacă NU sunteţi pe piaţa concurenţială, puteţi verifica ofertele furnizorilor din zona dumneavoastră cu ajutorul comparatorului de preţuri de pe site-ul ANRE. După ce alegeţi o ofertă, găsiţi tot aici o cerere tip şi documentele pe care trebuie să le trimiteţi pe adresa de email a furnizorului ales. Poate fi unul nou sau cel la care sunteţi acum, doar că trebuie să menţionaţi că vreţi să intraţi pe piaţa concurenţială şi să semnaţi contractul cu noua ofertă.


VIDEO PROTVPLUS.RO