Pandemia din China, războiul din Ucraina și inflația globală afectează oferta din magazine. Produse mai puține și mai scumpe
Lipsurile nu mai sunt o excepție, ci tind să devină o regulă în România. Apar goluri mari în lanțul de aprovizionare cu produse din China, afectată de pandemie dar și din Ucraina, aflată în război.
Fie că vorbim despre alimente, haine sau materiale de construcții, toate ajung mai greu aici și cu prețuri mult mai mari decât în anii trecuți.
Cum porturile chinezești lucrează la cel mult 30% din capacitate, toate speranțele se pun în transportul pe calea ferată, însă sunt întârzieri din cauza volumului prea mare de marfă.
Alegeri 2024
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
Într-un magazin asiatic se vând mii de produse, aduse în special din Coreea și din China. Din cauza pandemiei care afectează în continuare aceste țări, patronul comandă de mai multe ori aceeași marfă și așteaptă, în unele cazuri și trei luni să o primească.
Roxandra Florea, lucrător comercial: „Sunt clienți care vin și întreabă și, din păcate, trebuie să le spunem că nu avem produsul preferat sau că produsul pe care îl caută și îi rugăm să revină peste o săptămână sau două”.
„Uneori mărim prețurile săptămânal”
Reporter: „Ați fost nevoiți să măriți prețurile?”
Roxana Florea, lucrător comercial: „Da. De mai multe ori. Uneori chiar săptămânal, ca să ne acoperim costurile de transport”.
Prețuri mari și sortimente mai puține găsim și la un stand cu genți, portofole și rucsacuri. Toată marfa este adusă din China.
Ana, comerciant din China: „Acum mai greu, mai puțină marfă. Transportul este foarte scump, cu 20 la sută mai scump”.
Reporter: La ce ați renunțat? Ce nu mai aduceți de acolo?
Ana, comerciant din China: „Genți mai puțin pentru damă, pentru umăr așa, mai puțin”.
Și hainele ajung cu întârziere și nu mai sunt „pe alese”.
Rochiile de seară au ajuns să coste foarte mult
Marfă există la producătorii primari, însă comercianții nu își permit să investească prea mult. Rochiile de seară, de exemplu, extrem de căutate acum când este sezonul nunților, sunt aduse pe cale terestră sau chiar cu avionul, iar in final ajung să coste foarte mult.
Ștefania, administrator magazin: „În mod normal, rochițele sunt cuprinse între 500 de lei și 900 de lei. În trecut, rochițele erau între 350 de lei și 800-900 de lei maxim. Dolarul are o creștere accelerată, achizițiile noi le facem în valută și suntem afectați. Inflația este la o cotă extrem de ridicată, nu ne mai permitem același nivel de achiziții”.
Criză a recipientelor de sticlă
Tările europene se confruntă și cu o criză a recipientelor din sticlă, după ce Ucraina, unul dintre principalii producători, a oprit exporturile. La noi sunt probleme cu sticlele de bere și de vin, iar unii dintre viticultori au renunțat să mai trimită în restaurante și magazine anumite sortimente.
Matei Lucescu, administrator fabrică de bere: „Ne-am lovit de momente în care furnizorul a spus că nu ne poate aproviziona cu sticle și a trebuit să așteptăm două-trei săptămâni până când furnizorul a avut din nou sticlele pe stoc”.
Transportul unei sticle este mai scump decât produsul în sine, iar în cazul hârtiei costurile de livrare depășesc 40% din valoarea ei efectivă. Acest lucru se întâmplă în cazul tuturor produselor care au un volum mic, dar sunt cumpărate în cantități mari. Ceea ce înseamnă că, în următoarea perioadă, o să vedem rafturi mai goale și o gamă redusă de produse. Într-un centru comercial, de exemplu, toți comercianții și-au redus stocurile cu până la 50 la sută.
Cornel Lozneanu, vicepreședinte executiv Camera de comerţ şi Industrie: „Chiar de dimineață am avut probleme cu o companie românească de automotive, care are containere blocate în trei porturi din China, o situație destul de dramatică. Criza containerelor a devenit acută. Ultimele două luni de criză de covid din nou care a afectat atât Shanghai, care a lucrat doar cu 20-30% din capacitate, fiind unul dintre marile porturi destinate exporturilor. Este o perioadă în care mărfurile cu valoare mică și volum mare sunt extrem de afectate, devin prohibitive”.
Pe lista lungă de lipsuri adăugăm parchetul, granitul, obiectele de decor și chiar corpurile de iluminat.