Reforma pregătită de guvern nu va rezolva problemele sectorului feroviar, avertizează sindicatele: „Suntem la capătul liniei”

Gara de Nord, sine
Inquam Photos / George Calin

Sindicaliștii sunt nemulțumi de reformele pregătite de Guvern pentru sectorul căilor ferate. Ei acuză că industria fost neglijată și că nu a primit resursele necesare pentru modernizare și eficientizare.

Sindicaliştii de la calea ferată afirmă, miercuri, că niciun decident politic nu a răspuns vreodată pentru dezastrul în care se află această industrie în ultimii ani, iar Guvernul actual va transforma transportul pe calea ferată din România într-un haos de nedescris.

În ciuda apelurilor lucrătorilor din sistem, nu au fost niciodată bani suficienţi, nici pentru refacerea infrastrcturii, nici pentru achiziţia de material rulant. Asta face ca viteza media cu care circulă trenurile de călători în România să fie de 44 km/h, în timp ce trenurile de marfă nu circulă cu mai mult de 17 km/h.

„Toti românii trebuie să ştie că până în acest moment, nici un decident politic nu a răspuns pentru dezastrul în care se află astăzi această industrie. Nimeni, niciodată, nu a răspuns pentru această situaţie, iar calea ferată s-a ruinat de la an la an. Investiţiile nu au fost niciodată cele impuse de zecile poate sutele de aşa-zisele planuri de relansare a activităţii feroviare. Toţi au făcut autostrăzi, iar calea ferată a ajuns cenuşăreasa unei economii aflate într-un permanent echilibru instabil”, au transmis, miercuri, reprezentanţii Federaţiei Naţionale Feroviară Mişcare Comercial Vagoane.

Banii de la Guvern, insuficienți pentru modernizarea infrastructurii

Potrivit sindicaliştilor, „nu fost niciodată bani suficienţi pentru refacerea infrastructurii feroviare”.

Citește și
Tren, gara de nord
Reforma companiilor de stat ajunge și la căile ferate. Urmează restructurări și tăieri de costuri la CFR SA și CFR Călători

„Nu au fost niciodată bani suficienţi pentru achiziţia de material rulant nou, locomotive şi vagoane. Nu au fost niciodată alocate sume suficiente pentru dezvoltare, mentenanţă şi compensaţii”, au mai transmis sindicaliştii.

Potrivit acestora, în România, compensaţia pe care statul o plăteşte la calea ferată este una dintre cele mai mici din tot spaţiul european, de doar 42 euro/km, cifră statistică validată la nivelul anului 2023.

În Germania compensaţia este 239 euro/km, în Spania 98 euro/km, în Italia 131 euro/km, în Franţa 298 euro/km, în Ungaria 58 euro/km şi în Austria 202 euro/km.

„România se află la coada clasamentului. Acest lucru nu se comunică românilor, concetăţenilor noştri care nu mai doresc să călătorească cu trenul. Actualul guvern, deşi pare greu de imaginat, caută milioane de motive pentru a renunţa inclusiv la plata acestei compensaţii. Se apropie dezastrul final, iar cei aflaţi astăzi în Parlament şi în Guvern nu înţeleg acest lucru. Guvernul actual va transforma transportul pe calea ferată din România într-un haos de nedescris deoarece incapacitatea de a înţelege şi împrumuta modele de bune practici din industria feroviară europeană pare că este ultimul lucru pe care guvernanţii vor să îl asume”, se mai arată în comunicatul sindicaliştilor.

Aceştia precizează că viteza media cu care circulă trenurile de călători în România este de 44 km/h, în vreme ce trenurile de marfă nu se deplasează cu viteze mai mari de 17 km/h.

„Această realitate este efectul lipsei aproape complete de investiţii în infrastructura feroviară. Situaţia este dramatică, iar finalul foarte aproape”, mai arată sindicaliştii.

Aceştia precizează, de asemenea, că operatorul de stat CFR Călători nu este în nici într-un fel protejat de Guvern, în dauna operatorilor privaţi.

CFR, la capăt de linie

”DIMPOTRIVĂ. În vreme ce compania de stat primeşte anual compensaţii care nu depăşesc un procent de 56% din cifra de afaceri, există astăzi operatori privaţi la care, paradoxal sau nu, compensaţiile pe care aceştia le primesc de la bugetul de stat depăşesc procente de 83% sau chiar 108% din cifra lor de afaceri. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că suntem la capătul liniei, din mai multe puncte de vedere”, mai arată sindicaliştii.

Vicepremierul Dragoş Anastasiu a anunţat, marţi, că 266 de companii publice generează pierderi de 2,5 miliarde de lei, iar şapte dintre acestea fac pierderi de două miliarde de lei, după ce primesc subvenţii. El a precizat că pe această listă se află companii precum CFR SA, CFR Marfă, Termoenergetica, Metrorex, Electrocentrale Craiova SA, Unifarm SA.

Articol recomandat de sport.ro
"Bijuteria" de 100 de milioane de euro prinde viață! Când intră buldozerele: "Va fi primul din țară"
"Bijuteria" de 100 de milioane de euro prinde viață! Când intră buldozerele: "Va fi primul din țară"
Citește și...
Companii în pierdere cu directori bogați, la stat. Guvernul anunță un val de destituiri și tăieri de indemnizații în august
Companii în pierdere cu directori bogați, la stat. Guvernul anunță un val de destituiri și tăieri de indemnizații în august

În următoarea lună se va decide soarta șefilor din companiile de stat. Indemnizațiile lor vor fi plafonate, iar cei fără rezultate vor pleca. Pentru început, directorii CFR Călători și CFR Infrastructură își reduc indemnizațiile cu 10%.

Reforma companiilor de stat ajunge și la căile ferate. Urmează restructurări și tăieri de costuri la CFR SA și CFR Călători
Reforma companiilor de stat ajunge și la căile ferate. Urmează restructurări și tăieri de costuri la CFR SA și CFR Călători

CFR SA și CFR Călători au anunțat primele măsuri de eficientizare a activității lor. Cele două companii se angajează să-și reducă cheltuielile și să-și eficientizeze activitatea.

Cu cât va fi redus salariul șefului CFR Călători, care are venituri de 11.000 euro/lună. ”Trebuie să mor de foame?”
Cu cât va fi redus salariul șefului CFR Călători, care are venituri de 11.000 euro/lună. ”Trebuie să mor de foame?”

Salariul lui Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători care se lăuda că are venituri de 11.000 de euro/lună, va fi redus cu 10%. Pe de altă parte, veniturile angajaților ”simpli” de la CFR SA vor scădea cu 20%.

Recomandări
Apa revine treptat în Prahova și Dâmbovița, după zile de criză. Testele de calitate a apei vor decide deschiderea robinetelor
Apa revine treptat în Prahova și Dâmbovița, după zile de criză. Testele de calitate a apei vor decide deschiderea robinetelor

Joi seara, responsabilii de la Apele Române au anunțat că alimentarea cu apă se apropie de reluare pentru cei peste 100.000 de locuitori din Prahova și Dâmbovița.

Ultima zi de campanie pentru candidații la Primăria Capitalei. Bucureştenii îşi aleg duminică primarul general
Ultima zi de campanie pentru candidații la Primăria Capitalei. Bucureştenii îşi aleg duminică primarul general

Vineri este ultima zi în care cei 17 candidaţi aflaţi în competiţia pentru fotoliul de primar general al Capitalei mai pot să îşi prezinte oferta electorală în faţa bucureştenilor.

Putin cere retragerea completă a armatei ucrainene până la Odesa. Rusia ar ajunge astfel la granița cu România
Putin cere retragerea completă a armatei ucrainene până la Odesa. Rusia ar ajunge astfel la granița cu România

„Există posibilitatea ca americanii să trădeze Ucraina". Emmanuel Macron a formulat acest grav avertisment într-o discuție cu Zelenski şi alți lideri europeni pentru a analiza strategii de protejare a Kievului.