Razboi intre producatori si lanturile comerciale: de ce sunt suprataxate produsele romanesti
Se aprinde iarasi scandalul dintre producatorii romani si comercianti. Patronii fabricilor de conserve sustin ca taxele impuse de hipermarketuri sunt enorme si ajung sa depaseasca jumatate din pretul unui produs.
Mai mult, importurile sunt favorizate de marile magazine in dauna preparatelor romanesti. De cealalta parte, comerciantii resping toate acuzatiile. Patronii fabricilor de conserve sustin ca nu pot negocia de pe picior de egalitate cu hipermarketurile si au pornit un razboi impotriva marcilor proprii ale magazinelor.
"Pentru produsele romanesti se platesc in lanturile de retail taxe foarte mari, impuse pentru listare, deschidere de magazine noi, servicii marketing si promovare, care nu au justificare. Producatorii straini au intaietate si intotdeauna. Iar marca proprie face rabat de la calitate ca sa fie vanduta la preturi mici", spune Aurel Tanase, presedintele Romconserv.
Reprezentantii Romconserv sustin ca, desi consumatorii au parte de preturi mici in marile magazine, contractele ce le sunt impuse ii duc adeseori la faliment. Iata un exemplu de taxare care depaseste 100 % din pretul unui borcan cu magiun. "Magiunul pleaca de la mine cu 9 lei borcanul iar la
supermarket se vinde cu 23 de lei. Deferenta sunt taxele si TVA-ul", spune Bibiana Stanciulov, producator conserve.
"Din 1.000 de lei primesti inapoi 600 de lei. In plus, in ultima vreme apar tot felul de promotii, care reduc veniturile producatorilor cu 20% la nivelul unui an", spune Aurel Tanase, presedinte Romconserv
Asociatia marilor retaileri respinge, printr-un comunicat, acuzatiile aduse, precizand ca este o asociatie profesionala, care nu detine informatii despre contractele comerciale pe care le au membrii sai. Majoritatea membrilor au politici anti discriminatorii, asa incit nici un furnizor nu este favorizat in detrimentul altuia.
"AMRCR este o asociatie profesionala care nu detine si nici nu trebuie sa detina informatii despre contractele comerciale existente intre membrii sai si furnizorii sau clientii lor. Majoritatea membrilor nostri au politici anti discriminatorii, asa incit nici un furnizor nu este favorizat in detrimentul altuia fie ca provine din Romania sau din alta tara" se arata in comunicat.
Cu toate acestea fabricile aleg sa vanda cea mai mare parte din marfa prin hipermarketuri. Preturile sunt mai mici decat in magazinele de cartier, lucru admis si de producatori care reclama ca nu este aplicat codul de bune practici alimentare. Asa ca patronii cer Ministerului Agriculturii sa medieze disputa dintre ei si lanturile comerciale.