Raport: Unii elevi români de clasa a 4-a au rezultate mai bune la matematică și științe față de media europeană
Matematica, biologia, chimia și fizica îi pot pune în încurcătură pe elevii, arată un studiu internațional privind competențele celor din clasa a IV-a și a VIII-a la aceste materii.
Astfel, unii copii de clasa a 4-a au rezultate mai bune la matematică și științe față de acum patru ani, dar și față de media europeană.
Însă cei de clasa a 8-a se pierd în definiții la științe. De vină sunt programa încărcată, lipsa laboratoarelor și a profesorilor pregătiți.
Ştiinţele reprezintă punctul slab pentru elevii de clasa a 8-a. Au obţinut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internațională, potrivit raportului internațional care analizează competențele elevilor la matematică și științe.
Lipsa de laboratoare și metodele clasice de predare sunt câteva dintre motivele pentru care interesul pentru ştiinţe - biologie, chimie, fizica - este scăzut, ori pentru care elevii nu înţeleg aceste materii.
Lucian Ciolan, Universitatea din București: "Existenţa unor laboratoare creşte semnificativ performanta copiilor la ştiinţe. O a doua chestiune, ține şi de modalitatea de predare. Trebuie să vedem dacă predarea integrată a ştiinţelor ca al clasele primare nu ar trebui continuată şi mai târziu. Avem o mare problemă cu profesorii de ştiinţe, avem o populaţie îmbătrânită, intrări noi ft puţine i sistem, un apetit scăzut al profesorilor pt a merge la cursuri de formare”.
Sunt însă cluburi private care predau științele pe înţelesul tuturor - cu ajutorul experimentelor și al jocurilor. Dacă orele sunt interactive, materia este înţeleasă altfel.
Andreea Stoica, manager companie de divertisment educativ: ”Temele pe care le abordăm noi, face parte din programa școlară, doar că noi le abordăm înt-un mod distractiv. Folosim mai multe metode, printre cele mai de succes sunt cele care se întâmplă în predarea limbilor străine, mai exact încorporarea gesturilor, în tot ceea ce facem, dar de asemenea folosim arta dramatică”.
Același studiu arată că elevii de clasa a 4-a se descurcă totuși mai bine la științe, dar și la matematică. Punctajul este cu 32 de puncte peste media internaţională.
Şi la clasa a 8-a elevii români au obținut 466 de puncte la matematică, cu 12 puncte sub media internațională.
Studiul a fost realizat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale în 58 de țări. La noi a fost efectuat pe un eșantion de aproximativ 130 de școli, fiind analizate datele din 2023.