Deputat USR: "Am ascultat convorbirea victimei la 112. E răvășitor. Devastator"
Este așadar o certitudine: autoritățile bâjbâie în căutarea celor aflați în pericol de moarte, pentru că nici în 2019 statul român nu este capabil să îi găsească în timp util.
Sistemul folosit este depășit și ineficient, scrie negru pe alb în rapoartele oficialilor care ar fi putut să modernizeze localizarea dacă ar fi vrut. În timp ce reprezentanții Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații tac, șeful Serviciului de Telecomunicații Speciale și-a anunţat luni demisia.
Doar reprezentanții STS s-au prezentat luni la audierile începute de comisia parlamentară de apărare, deși fuseseră chemați și ministrul de Interne și șefii Poliției.
În acest moment, în România se foloseşte metoda de localizare CELL ID, o metodă atât de învechită şi inexactă încât poate oferi o rază de căutare chiar şi de 35 de kilometri. Închipuiţi-vă că ar trebui să căutăm o persoană aflată în pericol din Bucureşti până la Snagov.
În shimb, sistemul AML, Advance Mobile Location, poate reduce raza de căutare până la, atenţie, 5-10 metri. Este folosită deja sau în curs de implementare în 10 ţări europene.
În cazul Alexandrei, primul apel la 112 a localizat-o la limita inferioară a unei raze de 10 km, la fel şi al treilea apel. La al doilea însă, Alexandra era mult în afara zonei în care se presupunea că este.
Iar această informaţie aproximativă le-ar fi parvenit celor care ar fi trebuit să o salveze abia după o oră. Poliţistul care ar fi preluat apelul 112 nu ar fi ştiut pe ce buton să apese ca să vadă hărţile de localizare.
Stelian Ion, deputat USR: "Am ascultat acele convorbiri între victimă şi operatori. Este răvăşitor. Este pur şi simplu devastator. Şi, personal, dar şi colegii mei suntem dezamăgiţi".
Revoltător este faptul că am fi putut beneficia de sisteme mai performante, spun reprezentanţii STS, singurii care s-au prezentat luni la Comisia de Apărare din Camera Deputaţilor ca să dea explicaţii.
Le-ar fi transmis şi celor de la ANCOM, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, încă de anul trecut că pot prelua şi transmite date în sistem AML. Doar ca ANCOM, care ar fi trebuit să asigure implementarea sistemului, n-ar fi avut nicio reacţie.
Iar acum, în situaţie de criză, reprezentanţii instituţiei ne-au transmis că ne vor da lămuriri doar în termenul în care îi obliga legea.
Raed Arafat: "Vom putea deja să folosim sistemul AML. În cursul acestui an speram să fie introdus."
Până atunci, autorităţile ne recomandă să ne instalăm pe telefon aplicaţia Apel 112, o aplicaţie care însă nu "oferă garanţii de niciun fel", "nu garantează funcţionarea neîntreruptă sau fără erori" şi "nu este destinată pentru folosire în situaţii în care erori de funcţionare sau inexactităţi de conţinut, de date sau informaţii furnizate de către aplicaţie pot conduce la moartea, rănirea sau distrugerea proprietăţii utilizatorului".
Dar cu toţi aceşti NU, oficialii susţin că este cea mai bună metodă.
Raed Arafat: Aplicaţia este făcută să funcţioneze optim, dar nicio aplictie din lumea atza nu este sigur sută la sută nicăieri. nu este poate măsura perfectă dar poate fi de ajutor
Variantele performante de localizare funcţionează însă doar pe telefoanele inteligente.
Poziția ANCOM
Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 34/2008, ANCOM, arbitrul telecom, are ca atribuții reglementarea comunicațiilor către SNUAU și stabilirea condițiilor tehnice privind furnizarea informațiilor de localizare a apelantului către SNUAU, actul normativ menționat stabilind astfel că reglementările emise de ANCOM vizează conduita furnizorilor de rețele și de servicii de comunicații electronice, nu activitățile realizate de administratorul SNUAU. Având în vedere acest context legal, între ANCOM, ca autoritate de reglementare a comunicațiilor de urgență către SNUAU, și Serviciul de Telecomunicații Speciale, ca administrator al acestui sistem, nu există un raport de drept administrativ, activitatea administratorului SNUAU nefiind subordonată reglementărilor sau controlului ANCOM.
Conform sistemului implementat în prezent, furnizorii de reţele publice mobile de telefonie au obligaţia de a transmite informaţia de localizare primară a apelantului, la iniţierea fiecărui apel, sub forma unui identificator de celulă şi, acolo unde este disponibil acest parametru, sub forma unui identificator de sector de celulă (cell-id/sector-id).
Informaţia de localizare primară transmisă va fi de forma unui şir de digiţi şi va identifica în mod unic o celulă sau un sector de celulă din reţeaua publică mobilă de telefonie din care a fost iniţiat apelul către serviciul de urgenţă 112.
Pe baza şirului de digiţi aferent informaţiei de localizare primară transmis de furnizor la momentul iniţierii apelului de urgenţă, administratorul SNUAU efectuează o interogare a bazei de date (care conţine cel puţin identificatorul celulei sau al sectorului de celulă, latitudinea amplasamentului antenei, longitudinea amplasamentului antenei, azimutul antenei, deschiderea antenei, raza estimativă de acoperire, frecvenţa de transmitere a celulei), obţinând astfel informaţiile geografice de localizare a celulei sau a sectorului de celulă din care s-a iniţiat apelul de urgenţă, împreună cu toate caracteristicile suplimentare existente în baza de date.
În luna noiembrie 2016, ANCOM a adoptat Decizia nr. 1170/2016 care asigură creșterea calității informațiilor de localizare transmise către Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) operat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Decizia, una dintre primele adoptate la nivelul UE, prevede, printre altele, faptul că furnizorii de rețele publice mobile de telefonie au obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a permite transmiterea de către echipamentul terminal către administratorul SNUAU, în maxim 20 de secunde de la momentul inițierii apelului, a informației de localizare, respectiv latitudinea și longitudinea poziției geografice în care se află echipamentul terminal al apelantului, cel puțin pentru apelurile de urgență 112 inițiate de pe terminale mobile care au capabilitățile necesare.
Decizia ține cont de evoluțiile tehnologice de la nivelul rețelelor și terminalelor de telefonie mobilă, completând metodele de localizare „cell-ID"/ „sector-ID" cu metode de localizare mai precise și care să permită dispeceratelor de urgență să beneficieze de poziționări cât mai apropiate de realitate ale celor care solicită ajutorul prin apel de urgență la 112.
Astfel de soluții de localizare avansate includ, de exemplu, funcționalitatea Advanced Mobile Location (AML), disponibilă deja pe unele terminale, care permite localizarea apelantului cu acuratețe sporită, pe baza informațiilor generate de sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), de punctele de acces de tip WiFi și/sau de metoda „cell-ID"/ „sector ID". Decizia nr.1170/2016 şi anexa acesteia sunt disponibile AICI.
Decizia ANCOM are toate elementele necesare pentru a asigura funcționarea optimă a localizării apelantului, nefiind necesară modificarea ei. Analiza care se face la nivelul grupului interministerial ar putea arăta dacă sunt necesare modificări la nivelul legislației primare, spre exemplu, pentru eliminarea unor riscuri legate de respectarea noilor norme GDPR.
După cum am precizat și în referatul de aprobare la Decizia nr. 1170/2016, publicat AICI, implementarea soluției de localizare AML se poate face în patru pași: 1) Implementarea/stabilirea endpoint (entitatea responsabilă cu primirea informației de localizare); 2) Testarea în cadrul căreia este necesară colaborarea tuturor părților implicate (Google, administratorul SNUAU, furnizori de rețele publice mobile); 3) Transmiterea către Google a opțiunilor de configurare (nr. de urgență, MCC, MNC); 4) Semnarea acordului (între Google și entitatea responsabilă cu primirea informației de localizare).
Conform competențelor ce îi revin în limitele legii, ANCOM a asigurat crearea cadrului legal pentru realizarea în cele mai bune condiții a localizării apelantului. Modul în care decizia a fost implementată de către administratorul SNUAU nu poate fi controlat de ANCOM, dat fiind ca administratorul SNUAU nu este furnizor de servicii de comunicații autorizat de ANCOM, statutul său fiind unul aparte, în afara jurisdicției Autorității.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI peantru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!