Practica "ciupitului la cântar" ia amploare. Metoda prin care producătorii își păcălesc clienții
Alimentele s-au scumpit enorm, situație în care producătorii din toată lumea apelează la anumite tactici prin care să iasă în avantaj.
Practic, au redus cantitatea, dar au păstrat prețul. În același timp, sunt din ce în ce mai dese situațiile, în care una scrie pe ambalaj, în materie de gramaj, și alta primim.
Tot mai multe țări se confruntă cu inflația mascată, numită tehnic "shrinkflation", adică acea practică prin care unii producători alimentari reduc intenționat gramajul produselor sau schimbă compoziția, dar păstrează prețul inițial, în încercarea de a nu-și pierde clienții.
De exemplu, pun la raft un salam de 125 de grame la prețul pe care îl avea când cântărea 200 de grame. Oamenii nu sunt atenți și cumpără.
Sorin Mierlea, președintele Infocons: „În momentul în care face pachetul aproape la fel ca mărime, cum era înainte, dar cu un gramaj mai mic, mă induce în eroare. Și dacă sunt apropiate și îl vedem pe unul care e aproape la fel, dar cu un preț mai mic, spunem "uite, domnule, e mai ieftin". Dar dacă calculăm prețul per gramaj, la suta de grame, s-ar putea să ne dăm seama că nu e mai ieftin, de multe ori e chiar mai scump”.
Practica a scăzut încrederea clienților, iar unele țări au luat măsuri. În Franța, de exemplu, anumite magazine au lipit pe rafturi etichete in culori țipătoare prin care oamenii sunt anunțați că produsele nu sunt afectate de inflația mascată.
Practica care a devenit rapid un fenomen
Se înmulțesc și cazurile în care producătorii scad gramajul produselor, dar "uită" să treacă asta și pe etichetă. E chiar un fenomen, potrivit comisarilor pentru protecția consumatorilor.
Horia Constantinescu, președintele ANPC: „Din păcate, nu am găsit unul sau două produse, ci am întâlnit o practică. Plecând de la produsele de patiserie și brutărie, până la mezeluri. În ceea ce se pretinde a fi cantitate netă este inclus și ambalajul și sfoara. Dacă vă aduceți aminte, era o vorbă în tinerețea mea, "măi, salamule de vară, te-aș mânca cu tot cu sfoară"”.
Feliciu Paraschiv, președintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii: „Un produs cântărit în magazin de către retailer, pe cântarul retalerului, este responsabilitatea magazinului. Retailerul trebuie să își verifice cântarul cu o firmă avizată o dată pe an. Pentru celelalte produse care au gramajul fixat de producător, este în sarcina producătorului”.
Practica "ciupitului la cântar" este valabilă și în unele restaurante.
Singura pârghie pe care o avem, atunci când ne dăm seama că am primit mai puțină mâncare decât am plătit, este reclamația. Putem face sesizări la instituțiile pentru protecția consumatorului. Mai departe, este datoria autorităților să controleze și să sanctioneze. Potrivit legii, pentru cea mai mică abatere, producătroii și magazinele riscă amenzi de minim 50.000 de lei.