Podul promis in toate campaniile electorale din '90 incoace ar putea fi construit din fonduri UE. Costul: 300 milioane EURO
Romanul este obisnuit sa faca haz de necaz. Drept urmare, la noi, unele proiecte au devenit subiecte de bancuri.
Si asta pentru ca totul s-a rezumat in unele cazuri la promisiuni si bani dati pentru studii si documentatie. Este exemplul podului suspendat peste Dunare din zona Braila-Tulcea, care a inghitit, ani la rand, pentru studii de fezabilitate facute si refacute, milioane de lei.
Dar povestea pare sa nu aiba sfarsit. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, fostul CNADNR, a anuntat ca in curand va incepe licitatia pentru construirea podului mult asteptat.
Malul dinspre judetul Tulcea pare sa fie la o aruncatura de bat. Construirea acestui pod, insa, ar schimba cu totul dinamica economica a regiunii. Putini mai cred, insa, ca acest pod va fi cu adevarat construit, pentru ca a tot fost pomenit in campaniile electorale din 1990 incoace.
Acum este insa inclus in strategia de dezvoltare a Deltei Dunarii, iar banii provin din fonduri europene. Valoarea proiectului se ridica la un miliard de euro, din care podul ar urma sa coste aproape trei sute de milioane de euro.
Iulian Francisk Chiriac, presedinte CJ Braila: "Asteptam si noi cu nerabdare, speram ca termenele sa nu fie foarte lungi si efectiv asteptam ca acest contract sa fie semnat si sa inceapa lucrul."
Conform Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, documentatia a fost trimisa la Agentia Nationala de Achizitii Publice. Dupa validare, urmeaza licitatia.
Podul ar avea aproape doi kilometri lungime si o inaltime de cel putin 38 de metri, pentru a permite navigatia fluviala. Ar fi situat la opt kilometri de Galati si la cinci kilometri de Braila.
Ionut Pucheanu, primarul Galatiului: "Ne repune, din punctul meu de vedere, inapoi pe harta."
Insa doar autoritatile par sa mai creada in aceste proiecte.
Localnic: "A devenit o gluma aproape. Mai stiti de cand a aparut prima data dorinta de a fi facut un pod spre Tulcea? Cred ca sunt vreo douazeci de ani."
Un prim studiu de fezabilitate a fost facut in 2002 si a costat, la vremea aceea, aproape 12 miliarde de lei vechi. Documentatia a fost actualizata, se pare, in 2011. Un studiu de fezabilitate aparea si in planurile Guvernului Ciolos si ar fi trebuit reactualizat in 2016. Iar acum, in 2017, au fost alocate din bugetul de stat aproape doua milioane de lei pentru un nou studiu de fezabilitate.
Planurile marete au inclus pana anul trecut si un tunel de traversare a fluviului, in dreptul orasului Galati.
Singurul mijloc de transport care face de zeci de ani legatura intre Galati si Tulcea sau intre Braila si Tulcea este bacul. La fel se intampla si la Ostrov, care este legat de Calarasi doar printr-un feribot, si, daca vreti, din Braila in Insula Mare a Brailei.
Conform CNAIR, in toti acesti ani, compania a cheltuit doar pentru documentatie peste trei milioane si jumatate de lei.