Piața produselor bio se dezvoltă din ce în ce mai mult în țara noastră. Ce produse aleg românii
Deși sunt mai scumpe, românii aleg aceste produse alimentare sau de îngrijire personală. În magazinele de profil cererea este și de două, trei ori mai mare, în ultimii doi ani.
Cu toate acestea, producția locală bio este mult sub cerere
Magazinele și platformele online care vând și produse ecologice sau organice sunt tot mai căutate, iar numărul lor a crescut.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Un magazin, de pildă, s-a deschis acum trei luni. Inițial colabora doar cu 7 producători locali, dar acum a ajuns să aibă produse de la peste 20 companii.
Andreea Radu, administratorul magazinului: „Cererea s-a mărit, deci și oferta. În ultimul tip oamenii sunt tot mai interesați să mănânce și să consume tot felul de produse din direcția bio, adică sănătos. Fie că vorbim de mâncare, fie că vorbim de produse cosmetice pentru față, pentru corp.”
Un client cheltuiește la o vizită, în medie, 150 de lei. În general, aceste produse sunt cu 30 până la 100 la suta mai scumpe decât cele normale. Iar antreprenorii care au mizat pe ele, au avut de câștigat. O companie, de pildă, și-a mărit de trei ori cifra de afaceri în ultimii doi ani.
Diana Mottok, directorul de comunicare al unui producător și distribuitor de produse bio: „Pe piața bio este un grad de loializare destul de mare. Odată intrate în categorie, personele acelea revin. Dacă, de exemplu, încep să consume produse alimentare, se extind ulterior către produse cosmetice, către detergenți, produse de îngrijire a casei, produse curate, cu etichetă curată, organice.”
Și în marile magazine rafturile dedicate produselor ecologice se extind
Acest supermarket, de pildă, a avut în 2021 un record de vânzări la produsele bio. Printr-un program de loializare au vândut trecut sute de tone de produse ecologice.
Bogdan Lupu, reprezentantul hypermarket-ului: „S-au vândut aproximativ 300 de tone de fructe și legume, ceea ce înseamnă aproximativ 15 kg pe cap de locuitor al țării noastre. Pe lângă legume și fructe bio s-au vândut și aproximativ 145 de mii de cofraje de ouă bio, 913 mii iaurturi bio, dar și 15 tone de carne bio.”
Cumpărător: „Uite, mi-am luat un pachet de biscuiți. În magazinele astea mari găsești absolut orice. Deci ai de unde să îți alegi.”
Deși cererea pentru produse 100% naturale este tot mai mare, România produce prea puțîn. Potrivit datelor oficiale, doar 3,4% din terenul agricol al țării este cultivat ecologic, față de aproape o treime de pildă în Austria.
Marian Ciuceanu, președintele Asociației Bio România: „În anul 20212 s-au înscris 26 de mii, dar datorită politicii incoerente, am ajuns în 2018. Adică 6 ani mai târziu, am ajuns la 8 mii de fermieri înregistrați, iar astăzi suntem undeva la peste 11 mii. Și asta se datorează, din punctul meu de vedere, în primul rând birobrației excesive.”
Iulia Căruțașu, producător bio: „Tot timpul să fii pregătit. Tot timpul trebuie să îți asumi că, în comparație cu agricultura convențională, tot timpul recolta ta va fi undeva sub jumătate. Vei avea restricții mai mari.”
Fiți, însă, atenți atunci când cumpărați produse ecologice. Potrivit ultimelor date ale Comisiei Europene, mai bine de jumătate din site-uri folosesc în mod abuziv eticheta „bio”. Puteți recunoaște ușor un produs ecologic dacă pe etichetă se regăsesc: sigla „ae", logo-ul UE, numele producătorului, dar și numele și codul organismului de control.