Grecia a schimbat regulile pentru mașinile electrice, hibrid și pe GPL. În ce condiții nu mai au voie pe feribot
Dacă aveți în plan o vacanță în Grecia în perioada următoare, aflați că autoritățile elene au schimbat regulile pentru șoferii care au mașini electrice, hibrid sau alimentate cu gaz petrolier lichefiat (GPL).
Din motive de siguranță, feriboturile nu mai acceptă vehicule cu baterii complet încărcate sau cu rezervoarele pline. Specialiștii susțin că în cazul acestor mașini există riscuri mai mari de incediu.
Potrivit regulilor impuse de autoritățile elene, la îmbarcarea pe feribot vehiculele pur electrice sau hibride cu încărcare la priză nu trebuie să aibă bateriile încărcate mai mult de 40% din capacitatea totală. La fel, cele cu combustibili alternativi, cum ar fi GPL sau gaz natural, nu trebuie să aibă rezervoarele umplute peste 50%.
Mai mult, pasagerii sunt obligați să informeze echipajul în cazul în care primesc vreun mesaj de alertă legat de vehiculul lor. Anual, zeci de mii de turiști români ajung în vacanță în Grecia cu mașina personală.
Dan Anghelescu, expert turism: „Recomandarea mea este să fie atenți, să se uite în bordul mașinii și să își calculeze cu mare atenție aceste capacități. Tu urci mașina pe feribot și trebuie să o lași acolo, dar o persoană din echipaj va trebui să se uite pe bordul fiecărei mașini, să vadă dacă într-adevăr nu depăsest 40%. Problema este că dacă ai încărcat mașina și ai 80%, ce faci? Trebuie să dai ture pentru că un sistem de descărcare nu am auzit că există”.
Regula, contestată de specialiști
La rândul lor, companiile de transport maritim și feriboturile din Uniunea Europeană au propriile reguli, dar pot include cerințe suplimentare. Pe site-ul unei firme grecești care operează rute între Pireu, principalul port maritim al Atenei, și Creta, precum și între Italia și Grecia, apar mesaje de alertă despre noile reglementări, menite să crească nivelul de siguranță al turiștilor.
Andrei Dumitrescu, expert auto: „Temerea este una foarte simplă bateriile mașinilor electrice în cazul în care iau foc ard inclusiv sub apă - arderea lor este una foarte virulentă, nu este ca la o mașină diesel care poate fi stinsă de pompieri, cel mult pompierii pot să intervină pentru controlul flăcării, nu pentru stingerea ei”.
Clubul Automobil German, o asociație de profil cu peste 20 de milioane de membri, a criticat regulile, iar specialiștii susțin că mașinile electrice nu prezintă un risc mai mare de incendiu față de cele cu ardere internă.
La nivelul bateriilor cu litiu, cele care sunt răspândite în momentul de față, există o serie de reacții chimice care degajă căldură, însă toate autovehiculele sunt dotate cu sisteme de răcire.
Alexandru Ancuța, asistent Universitatea Politehnica – departament transporturi: „Doar că starea de încărcare nu influentează neapărat pericolul exploziei. Adică bateria poate să explodeze fie la sută la sută, fie la 50, 40% – probabil că în viitor o să apară reglementări concrete și ar trebui să vină cu soluții – să descarce vehiculele care sunt încărcate astfel încât să respecte această limită”.
Pe de altă parte, spun specialiștii, companiile de transport maritim ar trebui să aibă spații speciale pentru vehiculele electrice, delimitate de cele cu combustibil.