Doi piloti americani au testat elicopterul H215 ce va fi fabricat in Romania. "Este o capodopera, stabil si cu multa putere"

elicoper romanesc H215

Doi piloti americani care lucreaza pentru divizia din Statele Unite a Airbus Helicopters au declarat ca modelul de elicopter H215, care urmeaza sa fie fabricat in Romania, este unul dintre cele mai bune pe care le-au pilotat in cariera lor.

Pilotii au spus ca H215 are calitati precum putere foarte buna si fiabilitate chiar in conditii de zbor dificile.

Del E. Livingston si-a inceput cariera de pilot de elicopter in 1968, in razboiul din Vietnam. Era epoca de glorie a batranelor Huey (Bell UH-1 Iroquois), iar Livingston era pilot de elicopter de evacuare medicala. Era o alta epoca in materie de tehnologie a elicopterelor spre comparatie cu cea actuala.

"Un elicoper de acum, cum este H215, este mult mai usor de pilotat. Conceptia elicopterului este exceptionala, este ca o masina noua", a spus Livingston, pentru News.ro.

Fostul pilot din razboiul din Vietnam, cu o lunga cariera ulterioara in sectorul aeronautic militar si civil din Statele Unite, este acum vicepresedinte al American Eurocopter Corporation si cunoaste bine toate elicopterele americane si europene intrate pe piata in ultimele decenii. Pilotul veteran stie care sunt puntele forte ale modelului H215, care si-a facut deja intrarea pe piata americana.

Citește și
MIG 21
Pilotul care s-a catapultat din MIG 21 Lancer, supus unei operatii complexe care a durat 4 ore. Pacientul are reflexe
Un român s-a însurat cu o prințesă din Africa și a devenit Sultan. Soția lui a venit în România pentru a-l susține în cariera politică

"H215 este o continuare a conceptului Puma, au continuat in permanenta sa-l imbunatateasca. Pentru un pilot, este foarte usor de operat, pare, de fapt, un model mult mai mic, desi este un elicopter mare. Si ofera siguranta, ceea ce este foarte important", a explicat Livingston.

Pilotul american a testat recent modelul H215 in conditii dificile de operare, in America de Sud, pe un traseu prin Chile, Peru, Ecuador si Bolivia.

"In 140 de ore de zbor nu am avut nicio problema. Elicopterul are un avantaj legat de mentenanta, pentru ca aceasta nu consuma timp. Pentru un pilot, senzatia este ca este foarte robust si foarte bine construit", a mai spus Livingston.

Un alt pilot american cu experienta care a zburat la comanda unui H215 este Brian Neuhoff, manager certified training al subsidiarei Airbus Helicopters din Grand Prairie, Texas.

"Prima impresie: usurinta de manevrare si putere. Este o capodopera de elicopter, foarte stabil si cu multa putere, foarta multa putere, si este o placere sa il pilotezi", a spus Neuhoff, pentru News.ro.

Calitatile elicopterului sunt remarcate si de clientii americani. "Am vorbit recent cu un client din Statele Unite care a cumparat doua elicoptere H215, mi-a spus ca el considera ca este foarte fiabil, se potriveste pentru foarte multe misiuni, de la transport de personal pana la transport de echipamente. In plus, este fiabil si in conditii dificile de zbor, am zburat fara probelem cu un elicopter care avea agatat pe troliu o greutate de 2.500 de kilograme", a mai spus Neuhoff.

In toamna acestui an, uzina din Ghimbav va moderniza doua elicoptere Super Puma ale Garzii de Frontiera a Finlandei la standardul H215, o premiera care va fi urmata de inceperea productiei de aparate H215, cel mai probabil din 2019, in functie de momentul in care se atinge numarul minim de comenzi, pentru 16 aparate, considerat necesar pentru demararea productiei.

Recent, Airbus Helicopters a semnat cu compania romaneasca IAR un acord general de cooperare exclusiva pentru producerea in Romania a elicopterului multirol H215M, IAR devenind contractor principal pentru orice posibila comanda de elicoptere a Ministerului Apararii pentru a-si inlocui flota imbatranita de elicoptere. Acordul a fost incheiat in contextul in care Airbus Helicopters a finalizat anul trecut o fabrica noua in Ghimbav, cu suprafata de 10.000 de metri patrati, unde va fi produs elicopterul H215, inclusiv cu versiunea militara H215M.

Deocamdata, uzina este inchisa, dar odata ce se obtin comenzi pentru cel putin 16 aparate, productia va fi demarata rapid, existand uzina si angajatii deja pregatiti si si pastrati de Airbus la Ghimbav.

Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrica de elicoptere de la Ghimbav, inaugurata anul trecut, daca obtine suficient de repede numarul de comenzi necesar pentru lansarea productiei, grupul francez vizand in special un contract pentru inlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaratiilor reprezentantilor grupului.

Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters il scot in evidenta este faptul ca au construit deja o uzina noua la Ghimbav pentru a produce elicoptere atat pentru Romania, cat si pentru export, ceea ce ar contribui la economia Romaniei. In schimb, americanii de la Bell, principalii concurenti ai Airbus pentru contractul privind elicopterele militare ale Romaniei, ar fi dispusi, din informatiile disponibile, sa construiasca in Romania doar unele parti ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate in mare parte de la producatorul american.

Noua fabrica a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maxima de 15 elicoptere pe an.

"Nu pare mult, dar in realitate este. 15 elicoptere (pe an) reprezinta mult. Daca iei in calcul urmatorii 30 de ani, pentru ca investitia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales in cazul unor elicoptere de aceasta dimensiune si complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie sa avem vizibilitate pentru urmatorii patru-cinci ani", a declarat recent Olivier Michalon, vicepresedinte senior pentru Europa in cadrul Airbus Helicopters, intr-o discutie cu jurnalistii romani.

Reprezentantii Airbus Helicopters spun ca orice comanda din partea Romaniei poate fi o optiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gandesc in primul rand la inlocuirea elicopterelor Puma ale aviatiei militare, dintr-o generatie veche de 45 de ani, chiar daca unele au fost modernizate la standadul SOCAT.

"Daca te uiti la necesitatile din Romaniei - si nimeni nu stie mai bine decat ministerele despre numarul necesar de elicoptere -, estimarea noastra este ca, pentru modernizarea intregii flote militare a Romaniei, este nevoie de 40-50 de aparate", a spus Michalon.

Reprezentantii Airbus Helicopters spun, insa, ca modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face in timp. "Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru Romania, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piata de export", a explicat Michalon.

Pretul unui aparat H215 este diferit in functie de dotarea cu echipamente, dar reprezentantii producatorului scot in evidenta flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atat pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cat si pentru supraveghere aeriana, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin. Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar pretul depinde de echipamentele instalate si de numarul de aparate comandate.

"Pretul va fi proportional cu cerintele guvernului roman. Nu stim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, si vor costa mai putin, dar pot fi echipamente foarte complexe, si pretul va fi mai mare de 20 de milioane de euro", a subliniat Michalon.

Airbus considera ca, pentru Romania, avantajul proiectului ar fi atat militar, cat si economic. Potrivit reprezentantilor Airbus Helicopters, exista o cerere in crestere pentru elicoptere, si nu doar in Europa.

Astfel, compania are deja comenzi din intreaga lume pentru modelul H215, insa aceste comenzi nu implica deocamdata fabricqa de la brasov. Anul trecut, producatorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu politia germana, cu aviatia militara din Spania, cu Chile si cu state din Orientul Mijlociu. Insa o comanda din partea statului roman este esentiala pentru lansarea productiei la noua fabrica de la Ghimbav.

Totusi, reprezentantii Airbus se feresc sa considere ca ar fi vorba de o conditie sine qua non. In 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurata oficial, in prezenta presedintelui francez François Hollande si a premierului roman Dacian Ciolos.

Airbus Helicopters a precizat ca intentioneaza sa creeze in Romania un cluster de furnizori care sa livreze solutii si echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizata recent, insa productia nu vqa incepe decat dupa ce compania va primi "o comanda semnificativa care sa asigure fluxul minim de productie", a anuntat luni subsidiara romaneasca a constructorului european de elicoptere. In 2016, Airbus Helicopters a infiintat in Romania filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupa de constructia si gestionarea liniei finale de asamblare a elicopterelor H215.

La dezvoltarea proiectului H215, care are atat o versiune militara, cat si una civila, in Romania participa deja companiile romanesti IAR, Aerostar, Aeroteh si Turbomecanica.

Potrivit reprezentantilor Airbus Helicopters, intreaga piata mondiala va fi deservita de la Brasov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea si o denumire comerciala distincta. Ministerul Apararii din Romania, care detine echipamente invechite la aproape toate capitolele, ar trebui sa beneficieze de bugete marite substantial in urmatorii zece ani, de cel putin 2% din produsul intern brut (PIB).

Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate in anii '70 in Romania sub o licenta cumparata din Franta, au motoare considerate de specialisti prea slabe pentru perioada actuala, iar tehnologia este depasita. Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT in perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Brasov si firma israeliana Elbit.

Insa Airbus sugereaza ca o noua modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o optiune de dorit, in conditiile in care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificila pentru un model iesit din uz.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Un dezastru aviatic de proportii a fost evitat in ultima secunda in San Francisco. 1.000 de oameni, in pericol sa moara
Un dezastru aviatic de proportii a fost evitat in ultima secunda in San Francisco. 1.000 de oameni, in pericol sa moara

Un dezastru aviatic de proportii a fost evitat in ultima secunda pe aeroportul din San Francisco. Pe timp de noapte, pilotul unei curse Air Canada era cat pe ce sa aterizeze pe o pista pe care stationau mai multe avioane pline.

Pilotul care s-a catapultat din MIG 21 Lancer, supus unei operatii complexe care a durat 4 ore. Pacientul are reflexe
Pilotul care s-a catapultat din MIG 21 Lancer, supus unei operatii complexe care a durat 4 ore. Pacientul are reflexe

Pilotul care s-a catapultat din MIG 21 Lancer inainte ca avionul sa se prabuseasca a fost operat timp de 4 ore, la Spitalul Militar Central din Capitala. Pacientul s-a trezit, a fost detubat si are reflexe, motricitate, si sensibilitate la picioare.

Recomandări
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare

A început votul în diaspora pentru alegerile prezidențiale. Românii din străinătate au la dispoziție trei zile pentru a-și alege președintele.

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Supraconsumul și poluarea cu microplastice ne omoară cu zile. “Consumăm toți echivalentul unei cărți de credit pe săptămână”
Supraconsumul și poluarea cu microplastice ne omoară cu zile. “Consumăm toți echivalentul unei cărți de credit pe săptămână”

Supraconsumul și poluarea cu microplastice au ajuns la niveluri atât de mari încât “fiecare dintre noi consumăm echivalentul unei cărți de credit pe săptămână”.