Cum arată mini-submarinele fabricate la Timișoara. „Midget” face parte flota militară a Italiei, Columbiei sau Chinei
Mini-submarinele produse la Timișoara întregesc flota militară a Italiei, Columbiei sau Chinei. Aici, se produc astfel de nave în proporție de 75 la sută.
O firmă cu acționariat străin produce pe trei sferturi astfel de nave. Structura de metal și o parte dintre echipamente sunt românești, însă dotările decise de client sunt aduse din alte țări. Mini-submarinele care pleacă din vestul țării sunt folosite în general pentru pază, dar pot fi dotate și cu arme de atac.
Mini-submarinul DG 160, sau Midget, se construiește în localitatea Ghiroda, de lângă Timișoara. Modelul compact de mici dimensiuni este reperat mai greu de radarele subacvatice. A fost proiectat pentru patrulare, dar și pentru operațiuni de atac îndreptate atât împotriva unor nave, cât și a altor submarine.
Se poate scufunda până la 150 de metri adâncime
Andrei Bolojan, manager proiect: „Aici avem secțiunea centrală. Ca el să arate a submarin va trebui să punem părțile din față și din spate, prova și cupa. După care se vor monta bateriile electrice, cele care vin jos, iar pe acest schelet pe care îl vedeți deasupra va veni montată fibra de sticlă, învelișul exterior al submarinului”.
În interior încap cel mult 15 persoane. Mini-submarinul are 35 de metri lungine și se poate scufunda până la 150 de metri.
45 de igineri și mecanici pun cap la cap aceste piese uriașe până când submarinul va prinde formă. O parte din componentele se fac tot în aceasta fabrica din Timiș. În funcție de comanda clientului sistemele electronice de comunicații de la bord sunt importate și adăugate de inginerii noștri sau de cei din Italia, acolo unde sunt trimise submarinele pentru teste.
Citește și Joe Biden are COVID-19. Președintele american „se confruntă cu simptome foarte ușoare”
Fiind vorba despre echipamente militare, numele proprietarilor rămân secrete. Secret este și prețul.
Andrei Bolojan, manager proiect: „Poate efectua curse scurte de-a lungul coastei. Pentru pază și protecție în principal”.
Construcția unui astfel de submarin durează în medie șase luni, însă lucrările se pot întinde până la 3 ani, în funcție de dotările cerute și de etapele de testare.