Cum ar putea fi împiedicate accidentele cu urși de pe șosele. Soluția care funcționează perfect în Timișul de Jos
Avertisment serios pentru toți care se îndreaptă în această perioadă către stațiunile de la munte, pe DN1. Urșii au ieșit din bârlog și coboară în zona circulată de mașini și pun în pericol viața șoferilor și a celorlalți din autoturisme.
Numai în ultimele ore două mașini au fost făcute praf după ce un exemplar de 250 de kilograme le-a taiat calea.
Șoferul din mașina de culoare albastră frânează și trage de volan ca să evite ursul care sare în fugă peste parapetul care separă sensurile de mers. Nu reusește să îl evite și îl izbește în plin.
Rănit, ursul de 250 de kilograme se ridică și se retrage în pădure iar șoferul iese speriat din autoturism. Partea din față a mașinii lui - în care se mai aflau soția și copilul cuplului - este complet distrusă.
Mihai Caracudă-Păunescu a fost martor la întâmplare. Spune că înainte un alt vehicul lovise animalul.
Mihai Caracudă-Păunescu, martor: „Am văzut ursul care a ieșit dintre copaci și a intrat în mașina din fața mea de pe prima bandă. Acesta a fost aruncat pe marginea carosabilului. A stat acolo vreo 2-3 minute, după care s-a ridicat, a traversat drumul fiind lovit de un alt automobil.”
În prima mașină care a izbit ursul se aflau un bărbat și soția lui însărcinată. Femeia s-ar fi ars la o mână după ce s-au declanșat airbagurile vehiculului.
Și un alt autoturism are partea din față făcută praf.
Între 30 de mii și 50 de mii șoferi tranzitează în fiecare zi cu mașinile Drumul Național 1. În zona în care și-a făcut apariția ursul - între localitățile Comarnic și Breaza - pericolul este în continuare ridicat. Animalul este încă acolo și pentru că a fost rănit se comportă imprevizibil.
Nanu Cornel, primar Cornu: „Am depistat din nou ursul rănit, dar el a intrat într-o pădurice, unde ne era foarte greu să acționăm. Era foarte periculos pentru că în afară de acest urs mai era o ursoaică cu două rânduri de pui. Ar trebui să fie relocați în altă parte.”
Florin Enoaie, comisar Garda de Mediu Prahova: „Aici sunt multe exemplare o dată pe an, la doi ani, se întâmplă accidente de acest gen. Nu știu dacă s-ar putea face garduri, nu cred, este destul de complicat.”
Tanczos Barna, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Trebuie instalate indicatoare care să avertizeze șoferii că sunt posibile astfel de incidente. Este practic inevitabiă traversarea acestor drumuri naționale de animalele sălbatice.”
Și totuși soluții există pentru ca șoferii să nu mai fie puși în pericol. Pe același DN1, în zona Timișul de Jos - Brașov, gardurile virtuale instalate acum doi ani țin animalele sălbatice departe de șoseaua intens circulată.
Aceste dispozitive emit practic semnale zgomotoase și luminoase de îndată ce un animal trece pe aici. De când au fost montate aici nu au mai fost semnalate accidente provocate de animalele sălbatice.
Autoritățile române nu au o situație a numărului accidentelor rutiere provocate de animalele sălbatice. Există - în schimb - o aplicație a Fundației Mondiale a Naturii - unde șoferii le raportează.
Anul trecut - de pildă - au fost semnalate peste 150 de accidente, iar de la începutul anului câteva zeci.
Urșii au fost implicați în 47 dintre ele.
Mihai Pop, Asociația pentru Conservarea Diversității Biologice: „În perioada asta urșii numai ce au ieșit din bârlog și tind să coboare în zonele de deal. Infrastructura noastră nu e pregătită pentru asemenea situații.”
Alte țări din Europa amplasează garduri solide și amenajează tuneluri și poduri pentru singuranța șoferilor și a animalelor sălbatice. România are doar trei poduri verzi de-a lungul autostrăzii Lugoj-Deva.