Cum a fost posibil ca cele două trenuri să se ciocnească la metrou. Sistemele de siguranță nu sunt complet automatizate
Au loc mai multe anchete în urma unui incident extrem de grav, petrecut la metroul din Bucureşti. Sute de pasageri au fost în pericol după ce două trenuri s-au ciocnit în stația Timpuri Noi, pentru că au ajuns pe aceeaşi linie.
Doar norocul a făcut ca impactul să fie unul ușor. Scandalos este că doar așa a ieșit la iveală faptul că sistemele de siguranță nu sunt complet automatizate. În aceste condiţii, specialiștii vorbesc chiar de o posibilă eroare umană.
Haosul de la staţia Timpuri Noi s-a declanşat în jurul orei 19. După minute de așteptare, oamenii au coborât pe peron să ceară explicații. Panicați priveau cum pe aceeași linie, un alt tren s-a oprit în metroul lor.
Pasager: „Supriza era mare, în aceeași linie era o altă garnitură de tren care venea din sens opus, practic cele două trenuri erau proptite unul în celălalt.”
Debusolați și fără soluții, mecanicii s-au închis în cabină.
După mai bine de 40 de minute, trenul a fost pus în mișcare. iar într-un final circulația a revenit la normal.
Totul, spun specialiștii, ar fi pornit de la un tren defect din stația Dristor 1, care a fost scos din circulație pentru că nu mai putea merge înainte, ci doar înapoi. În sensul invers direcției de mers, trenul urma să ajungă în stația Mihai Bravu, unde, între timp, o altă garnitură plină cu pasageri a ajuns pe peron. Ca să elibereze linia pentru metroul defect, trenul cu pasageri a fost redirecționat în abatere, adică mecanicii i-au schimbat direcția. Însă trenul NU a ajuns pe o cale liberă, ci în fața unui alt metrou care staționa la Timpuri Noi. Dacă cele două garnituri ar fi avut viteză s-ar fi produs un dezastru.
Laurenţiu Dumitru, Agenţia de Investigare Feroviară Română - AGIFER: „S-au luat măsuri de frânare atât cât s-a putut și s-a făcut o atingere a trenului care era staționat în Timpuri Noi. Practic, a ajuns să se cupleze cu rama care era aici. A fost un şoc la cuplare, dar nu au fost probleme, asta nu înseamnă că nu e foarte grav.”
Oficialii iau în calcul mai multe variante. În mod normal, în fiecare stație există două macaze, care funcţionează automat, așa cum sunt programate traseele și sunt încorporate de o instalație care poate bloca trenurile să își schimbe direcția. Doar că totul este supravegheat de un operator care coordonează traficul de la un monitor de control.
Laurenţiu Dumitru, Agenţia de Investigare Feroviară Română - AGIFER: „Ce putea să se întâmple - era o chestiune de defecţiune tehnică , o chestiune de izolare a instalaţie, urmată de nişte erori umane, una sau mai multe persoane - cineva a greşit, puteau să fie mecanicii, cei care conduceau circulația.”
Stația Timpuri Noi este prima staţie după Piața Unirii cea mai aglomerată zonă a metroului bucureștean. Incidentul a avut loc la o oră de vârf, atunci când în fiecare garnitură de metrou erau sute de pasageri. Riscurile care unei astfel de ciocniri sunt imense, spun specialiștii. Și asta pentru că spre deosebire de tren, unde numărul locurilor este mult mai mare, la metrou se circulă mai mult în picioare, iar șansele ca oamenii să se lovească sunt considerabile.
În străinătate, multe sistemele care pun în circulație trenurile sunt total automate şi detectează în timp real obstacolele. Potrivit datelor ofiiale, peste de 600 de mii de călători circulă zilnic cu metroul din Bucureşti.