Reactia CNADNR dupa accidentele grave produse pe DN1. Cu ce ar putea fi inlocuite bordurile care separa sensurile
Compania Nationala de Drumuri se gandeste sa inlocuiasca bordurile care separa sensurile de pe DN1, la intrarea in Bucuresti, dupa ce a ajuns la concluzia ca sunt un pericol pentru soferi.
Acum doua zile, patru oameni au fost grav raniti intr-un accident, iar aceste borduri au amplificat efectele tragediei. Au fost puse cu scopul de a separa sensurile si nu pentru protectie, s-au justificat reprezentantii companiei, care vor sa puna in loc niste stalpi legati de corzi metalice un sistem intalnit in Suedia.
Borduri inalte de 15 centimetri si late de 1 metru, denumite insule mediane sunt solutia gasita de inspectorii de la Compania Drumuri si Autostrazi pentru o parte din drumul National 1. De ce? Directorul CNADNR, Catalin Homor a explicat ca bordura nu este pentru protectie ci "unul din criteriile determinante avute in vedere (...) a fost acela de a putea fi asigurat accesul autovehiculelor destinate interventiei in situatii de urgenta."
Alegeri 2024
10:11
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Numai ca efectul acestor borduri este unul dramatic in situatia in care un sofer pierde controlul masinii si le loveste cu roata. Vehiculul este proiectat pe contrasens, de cele mai multe ori, in aer, soferul nemaiavand cum sa-l redreseze.
Si Alexandru Petrescu, expert tehnic judiciar, spune ca aceste borduri sunt periculoase.
Alexandru Petrescu: "In functie de forta de impact masina se poate chiar rasturna sau pur si simplu ii creaza o mare problema soferului care trebui sa corecteze traiectoria, si de multe ori nu poate corecta, nu stie ce se intampla, ajunge pe contrasens si se produc la tragedii."
De aceeasi parere sunt si cei mai multi dintre soferii care circula pe acolo. Pe DN1 trec zilnic peste 60.000 de vehicule.
Nu stim daca accidentele cumplite inregistrate pe acest segement de drum le-au schimbat parerea celor de la CNADNR, dar acum isi pun problema sa ofere mai multa siguranta in trafic montand sisteme de protectie.
Aceste borduri s-au dovedit a fi o alegerea ucigasa din partea celor care au hotarat ca pot fi o solutie pentru separarea sensurilor de mers. Exista discutii la CNADNR ca bordurile sa fie inlocuite cu un alt tip de separatoare de sens.
Este vorba despre stalpi legati intre ei de corzi metalice. O solutie folosita in Suedia pentru a separa sensurile pe drumurile inguste.
Alexandru Petrescu: "Poate ca ar fi mai bun decat bordurile ar fi un salt dar pe de alta parte poate nu este cea mai nimerita solutie. Din punct de vedere al capacitatii efective de oprire al autoturismului care ar putea ajunge pe contrasens lucru sunt discutabile in ce masura are aceasta forta."
Proiectul va fi insa unul pilot, si numai daca isi va dovedi eficienta va fi implementat in viitor.