Câți șoferi intră într-un singur autobuz de călători. Experiment uimitor la Constanța
V-aţi gândit vreodată câţi şoferi intră într-un singur autobuz de călători şi câte maşini ar dispărea din trafic?
Pentru a-i îndemna pe locuitori să renunţe la autoturisme, autorităţile din Constanța au organizat un experiment, făcut anual, de aproape 30 de ani, în toate marile oraşe ale lumii care încurajează folosirea transportului în comun.
Testul încearcă să-i convingă pe şoferi că pot ajunge mai repede la destinaţie cu un autobuz sau cu un tramvai, decât cu maşina personală.
În experiment au fost folosite 43 de autoturisme şi, astfel, s-au format trei coloane-media de ocupare a traficului la un semafor din Constanța la o oră de vârf.
În maşini au fost 50 de oameni, aproape de media europeană care susţine că din cele cinci locuri ale unui autoturism sunt ocupate de fapt doar unul şi jumătate.
Participanţii la experiment au fost rugaţi să coboare din maşină şi să aştepte într-o staţie improvizată.
Autoturismele parcate în curtea companiei de transport au ocupat aproape 350 de metri pătraţi. Cu alte cuvinte s-au format trei coloane, cu o lungime de 40 de metri, cu care putem spune că suntem obişnuiţi atunci când stăm la un semafor.
Compania de transport public din Constanța a folosit un autobuz care deserveşte zilnic traficul de călători, cu o capacitate de 96 de persoane.
Experimentul demonstrează că dacă aceşti şoferi ar folosi mijloacele de transport în comun atunci ar ocupa mai puţin de jumătate din capacitatea unui singur autobuz folosit de compania din Constanța. Cu alte cuvinte ar dispărea din trafic 30 de autoturisme.
Bogdan Niță, director general CT BUS Constanța: „Noi încercăm să căutăm soluţii de a crea trasee astfel încât să acoperim toate doleanţele celor care se duc la serviciu."
Însă şi şoferii au dreptate. În multe ţări din vestul Europei transportul în comun funcţionează impecabil. Nu acelaşi lucru se poate spune despre România şi, mai ales, despre Bucureşti.
Maria Dragomir, conducător auto: "Eu nu îmi văd viaţa fără maşină, îmi este necesară la orice, pentru a face treburile casnice şi la cele profesionale. Dacă m-aş deplasa cu mijlocul de transport în comun nu ştiu în cât timp aş putea rezolva treburile."
Demonstraţia de la Constanța a fost făcută prima dată la începutul anilor `90 în multe oraşe din Europa şi încercă să-i convingă pe şoferi să renunţe, în anumite zile la maşini, în favoarea transportului în comun. Experimentul arată, de fapt, câţi kilometri de şosea se pot elibera dacă dispar coloanele de autoturisme.
Pe de altă parte, în medie, în Europa, maşinile stau parcate 92% din durata lor de viaţă, arata un studiu european.
Restul se pierde în ambuteiaje sau căutând un loc de parcare şi doar 5% este utilizat în realitate pentru deplasări. Totuşi, puţini sunt cei care ar renunţa la maşină.
"-Cat de necesar este autoturismul pentru dumneavoastră acum în 2019?
-Exact cum altul nu poate să stea fără Facebook este o necesitate, nu pot să stau fără maşină, e imposibil.
-Sunt momente în care vă puteţi lipsi de maşină?
-Nu pot eu personal, nu pot, cum nici fetele nu pot să se lipsească de telefonia mobilă."
"-Ne-am obişnuit să folosim maşina personală şi la serviciu şi peste tot.
- Sunt momente în care vă puteţi lipsi de maşină?
-Da, când stau acasă, când stau în casă, doar atunci..."
Potrivit unui studiu realizat anul trecut de Poliţia Română, 74% din şoferii chestionaţi susţin că traficul din ţara noastră a devenit infernal. Poate din această cauză, 41% dintre ei sunt de părere că agresivitatea la volan este în creştere.