Cât costă, de fapt, ouăle românești. Prețul final este stabilit de supermarket-uri
De Paște, când avem record de consum, ar trebui să găsim ouă mai ieftine la raft. Fermierii români spun că de la ei oul pleacă și cu 40 de bani.
Datele Comisiei Europene arată că prețul este în scădere, în medie, cu 15 procente în majoritatea țărilor datorită furajelor care s-au ieftinit. Prețul final este însă stabilit de magazine.
Prețul ouălor este în scădere deja de câteva săptămâni. La poarta fermei, ouăle costă între 40 și 60 de bani bucata, asta după ce anul trecut au avut cel mai ridicat preț din ultimul deceniu, după cum arată datele Comisiei Europene.
Scăderea are legătură cu furajele cu care sunt hrănite găinile, spun fermierii, și asta pentru că 80% din prețul unui ou depinde de ele. Un kilogram de grâu sau porumb a ajuns să coste și 50 de bani, așa că agricultorii au coborât prețul și dau asigurări că ouăle vor fi mai ieftine de Paște.
Florin Panfile, reprezentantul unei fabrici de prelucrare ouă: „Consumatorul va putea să achiziționeze ouă din magazine la 0,65 - 0,7 bani. Pe acolo va fi o medie. Ceea ce este un lucru foarte bun pentru că dacă vom cumpăra un ou din piața agroalimentară, în momentul de față, acolo o să îl găsiți la 1,2, din datele pe care noi le-am colectat la începutul acestei săptămâni”.
La unii comercianți, totuși, vestea ieftinirii nu a ajuns pentru că un cofraj cu 10 ouă costă și 13 lei. Cu toate că, spre deosebire de alte alimente, în drumul lor spre consumator, ouăle trec prin mai puține mâini.
Traseul unui ou este relativ scurt. Din cuibarul găinii el ajunge în astfel de fabrici de procesare unde este sortat, marcat și ambalat. Odată pregătite pentru livrare, cutiile sunt trimise direct către magazine. Așadar nu mai vorbim și despre intermediari pe acest lanț.
Cu alte cuvinte, în cazul acestor produse, adaos își pun doar fermierii și magazinele. Uneori intră pe lanț și transportatorii, dacă fabricile nu au propriul lanț de distribuție.
Leonard Stafie, Uniunea Crescătorilor de Păsări din România: „Din punctul meu de vedere și al crescătorilor, cei mai mulți bani îi fac, ca întotdeauna, retailerii. Nu îi fac nici transportatorii, nici producătorii. Supermarket-urile au o formulă de calcul foarte interesantă, după cum știți. Ei nu merg pe adaos comercial de 20%, 10%, 15%. Ei merg pe marjă de profit”.
Datele arată că mâncăm în jur de 90 de milioane de ouă pe lună, însă, în perioada sărbătorilor, cum ar fi Paște sau Crăciun, consumul depășește 150 de milioane de bucăți. Vestea bună este că găsim de cumpărat ouă românești din belșug. Sectorul avicol este printre puținele sectoare în care ne asigurăm singuri consumul și nu depindem deloc de importuri.