Bucureștiul este foarte zgomotos, iar pe termen lung asta afectează sănătatea locuitorilor. Soluțiile propuse de autorități
Bucureștiul este foarte zgomotos, spun experții care au făcut așa numitele „hărți acustice”.
Reprezentările grafice, obligatorii pentru orașele mari, ar trebui să identifice efectele pe care sunetele de la mașini, tramvaie și șantiere le au pentru populație, dar și să vină cu soluții.
În cele mai multe intersecții nivelul de decibeli este cu mult peste limită. Pe termen lung, acest zgomot poate provoca leziuni grave oamenilor.
Am făcut un experiment într-o zonă populată, dar nu foarte circulată, în sudul capitalei. Așa arăta nivelul de decibeli la ora prânzului.
Bogdan Lazarovici, acustician: „Acum avem un nivel de decibeli care pentru București este mai mult decât în regulă, adică putem să vorbim fără să fie nevoie să țipăm unul la celălalt, în jur de 70 de decibeli e un nivel de zgomot pentru o conversație”
La mica distanță, într-o intersecție valorile au crescut brusc.
Bogdan Lazarovici, acustician: „Nu te dor urechile, dar simți ca și cum ar fi înfundate. După nivelul ăsta de zgomot, când te duci undeva unde e liniște, simti ca urechile sunt înfundate. Nivelul pe care l-am măsurat eu maxim este de 112 db”
Situația se repetă însă în toată Capitala. Conform noilor hărți de zgomot, în fiecare zi sunt în trafic peste un milion de vehicule. Lor li se adaugă zgomotul tramvaielor, care circulă în multe zone pe linii degradate. Plus zgomotul de pe șantiere și claxoanele șoferilor.
Bucureștiul este principalul nod al rețelei drumurilor naționale române, dar și punctul de începere pentru mai multe autostrăzi. Arterele de la periferie sunt cele mai încărcate. Porțiunea din DN1A care străbate Capitala, de exemplu, are o medie de 28 de milioane de mașini anual.
Peste 160 de mii de persoane sunt expuse aproape zilnic la zgomotul cauzat de trafic, de peste 70 de decibeli. Numărul crește însă atunci când vorbim de cei expuși în timpul nopții și implicit au somnul afectat, adică peste 250 de mii de oameni.
Hărțile de zgomot trebuie să treacă de votul Consiliului General.
Izolarea fonică a fațadelor, modernizarea liniilor de tramvai și a mijloacelor de transport public și reducerea traficului sunt câteva dintre soluțiile propuse la noi, implementate de mult în alte țări. În centrul Parisului, de pildă, vor circula din 2030 doar mașini electrice, iar 500 de străzi vor deveni pietonale.