Șeful Apărării din Bulgaria taxează lipsa de investiții în autostrada care să lege România de Grecia. NATO ar beneficia
Șeful Apărării din Bulgaria trage un semnal de alarmă și vorbește despre lipsa infrastructurii care ar putea să le permită trupelor NATO o desfășurare terestră rapidă pe flancul de est.
Acesta a cerut guvernului investiții de 6 miliarde de euro în autostrada care va lega Marea Mediterană de Marea Neagră.
Dacă vecinii au făcut 8 kilometri din acest amplu proiect, România este încă la etapa studiilor de fezabilitate.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Generalii noștri atrag atenția că avem probleme mari și cu infrastructura actuală, care nu ar permite convoaielor grele să treacă munții.
Amiralul Emil Eftimov susține că Autostrada Mării Negre devine un obiectiv important pentru NATO în contextul războiului din Ucraina.
Grecia, Bulgaria și România s-au pus de acord încă de anul trecut să construiască un coridor de transport între Constanța și Salonic, însă, deocamdată nu există un proiect pe hârtie, iar acest lucru împiedică desfășurarea rapidă a forțelor NATO, susține seful Apărării de la Sofia.
„NATO poate reacționa pe cale aeriană și pe mare relativ rapid, dar pentru a reacționa terestru, pentru a se desfășura forțe și mijloace este un proces logistic foarte complex. În acest scop, trebuie să existe infrastructură la fața locului”, conform Mediapool.
Afirmația amiralului este întărită și de experții români, în condițiile în care Turcia controlează strâmtorile din Marea Neagră și nu permite trecerea navelor militare decât în condiții stricte.
Virgil Bălăceanu, general în rezervă al Armatei Române: „Aceste culoare trebuie să răspundă necesitaților de dislocare în situații de criza a forței de răspuns NATO, o forță considerabilă dacă vorbim de cei 300.000 de oameni și echipamentele, munițiile și alte tipuri de materiale aferente acestei structuri de forte. Tancul de luptă Abrams trece de 70 de tone pregătit complet. În condițiile în care trebuie să treci cu garniturile de tren sau trailerele peste trecătorile din Carpați. Problemele sunt destul de serioase. Noi trebuie să reluam prin proiecte europene proiectele de infrastructură mai ales pe calea ferată, care e în colaps.”
În prezent există propuneri care ar putea lega terestru Marea Neagra de Mediterană. De pildă, granița dintre România și Bulgaria ar putea fi conectată prin viitoarea autostradă numită „Alternativa Techirghiol” sau „varianta de ocolire Mangalia”. Cele două proiecte se află acum în etapa finală de realizare a studiilor de fezabilitate.
Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor: „Vorbim de un proiect ca de obicei, finanțat prin fonduri europene și care are importanță inclusiv militară. Eu zic că în maxim două săptămâni este scos la licitație. Este finalizat aproape total. Sigur că rămâne și distanța de la Mangalia până în graniță”.
Chiar dacă această legătură va fi gata, tot nu va fi suficientă pentru o desfășurarea rapidă a trupelor NATO în România.
Virgil Bălăceanu, general în rezervă al Armatei Române: „Această infrastructură trebuie să continue către zonele de est și sud est a României. Acestea sunt direcțiile care pot fi amenințate. Ca atare trebuie să vezi capacitatea de dislocare a trupelor proprii și NATO în zona Dobrogei, trebuie să vezi capacitatea de dislocare înspre Iași, în nord înspre Suceava.”
Potrivit unor surse militare, în România sunt dislocați acum în jur de 5.000 de militari străini, cei mai mulți în baza militară de la Mihail Kogălniceanu în județul Constanța.