Ancheta a Comisiei Europene la doua aeroporturi din Romania. Autoritatile ar fi acordat ilegal ajutoare unei linii aeriene.
Uniunea Europeana a demarat o investigatie privind posibilitatea ca Wizz Air sa fi primit ajutoare ilegale de stat de la doua aeroporturi din Transilvania.
Comisia Europeana a initiat doua investigatii aprofundate separate pentru a stabili daca masurile adoptate in favoarea a doua aeroporturi din Transilvania, Cluj-Napoca si Targu Mures (aflate in proprietatea statului) si a transportatorilor aerieni care le utilizeaza (in principal Wizz Air) sunt conforme cu normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat al Executivului comunitar citat de Agerpres.
Investigatiile vizeaza indeosebi taxele de marketing platite companiei Wizz Air de catre Aeroportul International Cluj-Napoca si tarifele aeroportuare reduse oferite de Aeroportul Transilvania Targu Mures transportatorilor aerieni care opereaza zboruri de pe aeroportul respectiv. In plus, in cadrul investigatiei, Comisia va examina si subventiile primite, la randul lor, de aeroporturi din partea autoritatilor locale. Initierea procedurilor le ofera partilor interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile evaluate, fara a aduce atingere rezultatului investigatiei.
'In sectorul aerian, se inregistreaza o concurenta puternica la nivel paneuropean. Prin urmare, Comisia trebuie sa se asigure ca tarifele aeroportuare si alte conditii oferite de aeroporturile publice regionale pentru a atrage transportatori aerieni nu denatureaza conditiile de concurenta echitabile de pe piata. Investigatiile noastre vor arata daca masurile luate de Romania in favoarea celor doua aeroporturi si a unor transportatori aerieni sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat', a afirmat comisarul UE responsabil cu politica in domeniul concurentei, Margrethe Vestager.
Aeroportul International Cluj-Napoca, al doilea aeroport din Romania ca importanta, este exploatat de o intreprindere detinuta integral de Consiliul Judetean Cluj. In 2014, a deservit aproximativ 1,2 milioane de pasageri. Comisia a primit o plangere potrivit careia aeroportul a acordat un ajutor de stat ilegal operatorului aerian Wizz Air, prin intermediul unor conditii avantajoase in cadrul anumitor acorduri incheiate intre companie si aeroport, in timp ce aeroportul a beneficiat, la randul sau, de un ajutor de stat de la Consiliul Judetean Cluj, sub forma de finantare publica.
Prin urmare, Comisia a examinat o serie de acorduri incheiate de Aeroportul Cluj-Napoca cu Wizz Air intre 2007 si 2010. In temeiul acestor acorduri, Wizz Air este remunerat pentru servicii de publicitate prestate judetului Cluj, in schimbul unor conditii diverse legate de prezenta si amploarea operatiunilor companiei Wizz Air pe Aeroportul Cluj-Napoca. De asemenea, aceste acorduri stabilesc conditiile aplicabile serviciilor de handling la sol pe care aeroportul le furnizeaza companiei Wizz Air.
In acest stadiu, CE isi exprima ingrijorarea in legatura cu posibilitatea ca unele dintre clauzele acordurilor sa acorde companiei Wizz Air un avantaj economic nejustificat fata de concurentii sai, deoarece acest transportator aerian beneficiaza de conditii excesiv de favorabile si niciun operator privat nu ar fi acceptat sa-i acorde conditii similare in imprejurari similare.
De asemenea, Comisia va examina in detaliu daca diversele subventii primite din partea autoritatilor locale in perioada 2010-2014 au acordat Aeroportului Cluj-Napoca insusi un avantaj economic nejustificat fata de alte aeroporturi. Comisia va incerca sa verifice daca eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis daca aduce intr-adevar o contributie reala la accesibilitatea Transilvaniei si la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni si daca utilizarea fondurilor publice este limitata strict la minimumul necesar. Comisia va lua in considerare, de asemenea, relativa proximitate a Aeroportului Targu Mures, aflat la o distanta de 103 kilometri, care poate fi parcursa in aproximativ 1,5 ore cu masina.
In cadrul unei investigatii separate, initiate tot in urma unei plangeri, Comisia va examina in detaliu daca tarifele aeroportuare practicate la Aeroportul Targu Mures, care par anormal de scazute si prevad reduceri semnificative in functie de nivelul de trafic, sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. In 2014, Aeroportul Transilvania Targu Mures a deservit aproximativ 350.000 de pasageri. Este exploatat de o societate detinuta integral de Consiliul Judetean Mures.
De aceste tarife reduse a beneficiat in principal Wizz Air, principalul transportator aerian care opereaza pe Aeroportul Targu Mures, dar este posibil sa fi beneficiat si alti operatori aerieni care utilizeaza acest aeroport. In acest stadiu, Comisia isi exprima ingrijorarea in legatura cu posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare sa le fi oferit acestor transportatori aerieni un avantaj economic nejustificat fata de concurentii lor.
Comisia va examina in detaliu daca diversele subventii primite din partea autoritatilor locale incepand din 2011 au acordat Aeroportului Targu Mures insusi un avantaj economic nejustificat fata de alte aeroporturi. Comisia va incerca sa verifice daca eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis daca aduce intr-adevar o contributie reala la accesibilitatea Transilvaniei si la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni (avand in vedere relativa proximitate a Aeroportului Cluj-Napoca) si daca utilizarea fondurilor publice este limitata strict la minimumul necesar AGERPRES
Sursa: Agerpres
Etichete: Comisia Europeana, aeroport, cluj-napoca, ancheta, Targu Mures, wizz air, linie aeriana,
Dată publicare:
31-07-2015 14:32