Analiză: Când se va sfârși criza globală a semiconductorilor în domeniul auto
Drumul spre normalitate în economia globală nu este unul lin, după bulversările anului trecut, și viitorul apropiat este întrepătruns de provocări numeroase, cu interacțiuni diverse.
Există, între șefi de companii și observatori ai industriei, o foarte mare dispersie a opiniilor referitoare la efectul și mai ales durata crizei semiconductorilor, și a lanțurilor logistice în sens larg. În astfel de perioade neobișnuite, cu nesiguranță la cote înalte, pare totuși firesc să se întâmple astfel.
Directorul general al Marvell este de părere că se vor vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv în 2022, în timp ce șefa AMD, Lisa Su e de părere că producția va fi reglată prin operarea unor noi fabrici. Intel plănuiește noi facilități de producție, iar TSMC, cel mai important fabricant din domeniu, va investi 100 mld. dolari în trei ani, deci lucrurile par a se calma într-un asemenea orizont de ordinul a 2-3 ani, fiind prezent chiar riscul unei supra-oferte, potrivit analizei XTB.
Cu toate acestea, situația din prezent nu seamănă cu nicio altă perioadă, și de aceeași opinie sunt specialiști cu decenii de experiență în domeniu. Cererea pentru cipuri este la niveluri mult peste normal în toate segmentele, situație diferită de ciclurile anterioare de vârf de cerere localizată pe anumite domenii.
Domeniul auto, mai afectat decât cel al echipamentelor electronice
Piața de calculatoare personale resimte deja limitările de capacitate, și situația ar putea deveni tensionată pentru o serie mai largă de produse electronice, mai ales în apropierea sărbătorilor. De altfel, disponibilitatea mai mică ar putea veni la pachet cu o presiune ascendentă pe prețuri. Într-o perioadă cu atenție înaltă la inflație, veștile restrângerii ofertei sunt departe de a fi binevenite. Cu toate acestea, în prezent, domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum.
Daimler Trucks, care urmează să devină de sine-stătătoare prin divizarea Daimler în decembrie, a informat investitorii în privința unei producții de camioane sub potențial, chiar și anul viitor. Prețurile, însă, pe segmentul comercial, nu pot fi ajustate cu aceeași ușurință pe care o au producătorii de autoturisme personale. În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record.
În Europa, dealerii pot livra din stoc în termen rezonabil un număr limitat de autovehicule. În Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult, potrivit Automobilwoche. BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019. Stellantis a ales să prioritizeze auto electrice. GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an, dar că speră un mediu stabil în toamnă.
În estimarea sa recentă, IHS Markit avertiza că producția globală ar putea fi cu 9.5 - 11 milioane de unități mai mică anul acesta, iar o stabilizare ar putea veni abia în a doua jumătate din 2022. Cu investiții mari în segmentul EV (auto electrice) și diminuarea producției unor automobile mai ieftine în favoarea altora cu marje mai mari dar și mai prietenoase cu mediul, accesibilitatea ofertelor din showroom-uri este diminuată.
Optimismul lui Elon Musk
Tesla a reușit să se descurce mult mai bine decât competitorii, obținând cip-urile necesare producției a aproape un sfert de milion (241 de mii) de unități între iulie și septembrie. Volumul peste așteptări și aproape dublu față trimestrul trei din anul anterior a dus la o deschidere în creștere și depășirea nivelului de 800 de dolari pe acțiune luni, după raportări. Deși au urmat scăderi ușoare ale cotației, vestea este cu atât mai interesantă cu cât numărul de dispozitive integrate într-un singur automobil Tesla este peste cel al altor constructori. Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor.
Prețul mediu de vânzare a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins. Deși o parte a cererii s-a reglat automat, prin frustrarea generată de timpi de așteptare, resetare de priorități sau așteptarea unui preț mediu mai prietenos, un anumit dezechilibru este încă prezent. În lunile următoare, adăugat trendului general al mărfurilor, ne-am putea aștepta, observând creșteri de preț masive la nivelul oțelului și al altor materii prime, ca tendința de preț pentru automobile să fie una ușor ascendentă. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna o nouă sursă de risc de inflație.
Uzina Dacia își întrerupe din nou activitatea
Aproximativ 11.000 de salariaţi ai uzinei Dacia vor rămâne acasă, vineri, în condiţiile în care fabrica este nevoită să întrerupă activitatea pe fondul crizei componentelor electronice care afectează întreaga industrie de profil, la nivel mondial.
Din aceleaşi motive, la Dacia nu s-a lucrat nici în zilele de 4 și 5 octombrie.
Liderul sindicatului din uzina de automobile, Viorel Ungureanu, a declarat, pentru News.ro, că decizia afectează aproximativ 90% din totalul angajaţilor Dacia. Pentru perioada în care nu vor lucra, aceștia vor fi plătiți cu 85% din salariu, conform Contractului Colectiv de Muncă.
Piața auto din Asia, extrem de afectată
Criza mondială de microcipuri, generată de închiderea fabricilor din Asia, în pandemie, a pus pe butuci companii auto din întreaga lume.
Marii constructori sunt afectați de lipsa acestor componente esențiale pentru autoturisme, într-o perioadă în care toată lumea se orientează către vehicule electrice. De la începutul anului și Dacia a oprit de mai multe ori activitatea fabricii de la Mioveni, tot din lipsa microcipurilor.
Mai multe imagini au fost surprinse în parcarea unei foste fabrici de microcipuri din statul american Indiana. Compania General Motors a închis uzina și folosește spațiul liber pentru a ține mii de autoturisme care nu pot fi vândute, din cauza componentelor lipsă.
În Statele Unite, General Motors a sistat producția în aproape toate fabricile auto, din cauza lipsei de microcipuri. În Spania, Mercedes Benz a închis temporar o fabrică din orașul spaniol Vitoria, din același motiv. Toți constructorii auto sunt dependenți de aceste componente extrem de importante, care sunt fabricate în principal în țări asiatice.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: auto, electrocasnice, semiconductori,
Dată publicare:
06-10-2021 16:33