Alstom Coradia Stream, primul tren nou cumpărat de statul român în ultimii 20 de ani, a ajuns în țară. Cum arată | FOTO
A ajuns în România primul tren electric, dintr-un lot de 37 de rame noi, primele cumpărate de autorități în ultimii 20 de ani.
Garnitura, produsă în Polonia, a trecut, sâmbătă seara, prin vama Curtici și urmează să fie adusă la București zilele următoare. Însă, va mai dura până când va putea transporta călători.
Va trebui să parcurgă cel puțin 10.000 de kilometri, în cadrul testelor statice și dinamice.
Trenul Alstom Coradia Stream, produs la o fabrică din Polonia, a ajuns în gara din Curtici, sâmbătă seară, tractat. Acolo s-au făcut actele vamale și a fost autorizat temporar să circule pe șinele de la noi. Momentul a atras și localnici curioși.
Bărbat: „L-am văzut pe internet și am fost curios cum o să arate”.
Bărbat: „Este foarte frumos și unic care o să străbată România”.
Băiat: „Știu că o să fie lung și o să fie foarte frumos decorat”.
De la Curtici, garnitura va pleca la București, zilele următoare, tot tractat, unde vor începe testele tehnice. Trenul va lega Capitala de Constanța și Brașov, însă, până atunci, va trebui să parcurgă 10.000 de kilometri fără călători.
Trenul va fi folosit pe rutele foarte aglomerate
Ștefan Rosanu, președinte Autoritatea pentru Reformă Feroviară: „Ne dorim ca în ziua de Crăciun sau între Crăciun și Anul Nou să putem să îl punem în circulație cu călători, dar tot acest scenariu depinde de unda verde pe care o primim din parte entităților de siguranță feroviară”.
Trenul va fi folosit, la început, doar pe rutele foarte aglomerate București-Constanța, și București-Brașov. Are 6 vagoane și 350 de locuri în total, culoare generoase și spații pentru bagaje voluminoase.
În țară vor mai ajunge la anul și celelalte 36 de garnituri din lotul cumpărat de statul român. Sunt primele trenuri achiziționate de autoritățile de la noi în ultimii 20 de ani și vor conecta Bucureștiul cu marile orașe din toată țara. Proiectul este finanțat cu fonduri europene, iar valoarea sa se ridică la 2,4 miliarde de lei.
Ștefan Rosanu, președinte Autoritatea pentru Reformă Feroviară: „Celelalte trenuri vor fi livrate începând cu vara viitoare , din păcate, conform informărilor, există o întârziere pe lanțul de aprovizionare. Conform contractului, toate trenurile trebuia să înceapă fie livrate în noiembrie - decembrie 2023, trebuia să avem 2-3 trenuri pe lună livrate , după cum vedem, acum vorbim de un prim tren pe care încercăm să îl punem în circulație în luna decembrie”.
Pe de altă parte, autoritățile trebuie să reabilitateze și să pună la punct și liniile de cale ferată din țară. Responsabilii CFR susțin că se fac reparații pe sute de kilometri de cale ferată și pe aproape o mie vor începe lucrări de modernizare pentru ca trenurile să poată circula cu până la 160 de kilometri pe oră.
Numai prin PNRR, România are la dispoziție peste 15 miliarde de lei, bani europeni pentru modernizarea căii ferate. În multe cazuri, constructorii abia s-au apucat de treabă, așa ca rezultatele le vom vedea în următorii 2 -3 ani. Până atunci, călătorilor nu le rămâne decât să aibă răbdare. Anul trecut, de exemplu, trenurile de călători au adunate peste 70.000 de ore de întârziere.
Cei mai mulți bani europeni vor fi folosiți pentru două linii de tren care urmează să fie modernizate.
Este vorba de linia dintre orașele Arad – Timișoara – Caransebeș, cu o lungime de 155 km, și cea dintre Cluj Napoca – Episcopia Bihor, 156 km.