Sirene de avertizare a populației în cazul unor dezastre: Ce înseamnă fiecare semnal sonor
A fost „Miercurea Alarmelor” și, timp de 60 de minute, între orele 10 și 11, sirenele din toată țara au fost pornite.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a vrut să verifice, astfel, dacă sirenele amplasate pe clădiri funcționează în caz de necesitate.
În același timp a fost testat și fluxul de comunicare între diversele autorități care ar trebui să intervină în astfel de situații. Exercițiul de alarmare face parte dintr-o serie de evenimente care au loc panâ pe 4 martie, în toată țara.
Alarmele au început să sune la ora 10 dimineața, în totată țara
A fost prima zi din exercițiul național „Miercurea Alarmelor”. Din sirene s-a auzit alarma la dezastre, compusă din cinci sunete lungi de 16 secunde fiecare, cu o pauză de 10 secunde între ele.
Bărbat: „Normal că le-am auzit. Și știu și pentru ce. În caz de cutremur, calamități și dacă se opresc chestiile astea, atac aerian”.
În centrul Capitalei, sunetul alarmelor a fost mai slab. La Piața Romană exercițiul a fost supravegheat de pompieri.
Ce înseamnă fiecare semnal sonor
Țineți minte aceste trei cifre: 3, 5, 15 - ca să identificați ușor tipul de alarmă atunci când autoritățile vor da drumul la sirene într-o situație reală.
- Dacă se aude de trei ori înseamnă că va urma un atac aerian.
- Dacă sirenele răsună de cinci ori va urma un dezastru.
- Dacă sirenele răsună de 15 ori înseamnă că orașul e supus unui atac aerian și trebuie să coborâm în adăposturi. Unele sunt în subsolul blocurilor, altele sunt în subteranul metroului.
Când sunt activate sirenele
La nevoie, sistemul de alarmare este folosit în cazul unor inundații de proporții, ruperii unor baraje sau în cazul accidentelor tehnologice care eliberează substanțe periculoase în atmosferă. Pot fi acționate și în cazul unor conflicte armate.
Buzău. La Buzău nu doar au sunat alarmele, ci s-a și testat capacitatea de intervenție la o unitate de învățământ. Sute de elevi au fost evacuați în curtea școlii pentru ca pompierii să intervină.
Mihai Pascu, ISU Buzău: „Pe timpul evacuării copiilor s-a constatat că doi copii nu au ieșit, nu au fost prezenți la adunare, astfel echipele de căutare salvare au început căutarea acestora și după care au fost transportați și li s-a acordat primul ajutor medical. De asemenea, echipa canină a intervenit pentru verificarea întregului spațiu”.
Elev: „Astăzi a sunat alarma, au venit pompierii. Ne-am băgat sub mese, am ieșit cu ghiozdanele în cap”.
R: În cazul unui cutremur știi ce să faci?
Elev: „Da. Să mă bag sub bancă și să stau calmă, să ies afară și să îmi pun ghiozdanul în cap”.
La Iași, alarma a sunat puțin după ora zece și un sfert. Fie dacă au știut sau nu că este vorba despre un exercițiu, oamenii au rămas calmi.
R: Ați auzit alarma?
Bărbat: „Am auzit-o”.
R: Cum ați reacționat?
Bărbat: „N-am reacționat, că mie nu mi-e frică de moarte”.
Femeie: „Nu am recționat „vai de mine” că m-am speriat. Dacă trebuie să mori, mori oricum”.
Bărbat: „Ar fi foarte greu să o auzi dacă ar fi reală”.
R: Dacă ar fi reală ce ați face?
Bărbat: „Probabil că aș căuta un adăpost, dacă mai sunt”.
Bătrână: „Să facă cât mai des așa ceva”.
R: Dacă ar fi fost o alarmă reală ce ați fi făcut?
Bătrână: „Numaidecât aș fi coborât la subsolul blocului”.
Fată: „Aș căuta posibil un buncăr, dacă aș ști că e pe alături. Dacă nu aș căuta o clădire în care să mă ascund”.