(P) Beneficii de peste 2 milioane de euro pentru consumatori, după negocierea cu băncile


Ultimul update: Miercuri 27 Noiembrie 2019 07:46
Data publicarii: Miercuri 27 Noiembrie 2019 07:35
Categorie: a
mugur isarescu

Deschiderea tot mai mare a băncilor de a negocia cu consumatorii și alegerea soluției amiabile în defavoarea celei din instanța de judecată sunt motive care au dus la creșterea sumelor obținute din concilierea părților.

Acest fapt a avut loc prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB). În doar 3 ani și jumătate, negocierile purtate între consumatori și bănci/IFN-uri prin intermediul conciliatorilor au adus beneficii ce depășesc 2 milioane de Euro. Potrivit CSALB, valoarea medie a unui dosar soluționat este de aproximativ 2.150 de Euro, însă 18% dintre cazurile soluționate la CSALB au avut valori ce depășesc 5.000 de Euro.


Ce spun consumatorii și băncile despre conciliere

Numai în 2019, peste 600 de consumatori de servicii financiare au găsit o rezolvare la nemulțumirile lor după ce au apelat la CSALB. Majoritatea a obținut reducerea sau eliminarea unor comisioane, scăderea ratelor la credite sau ștergerea unor sume din sold. Totul cu ajutorul conciliatorilor CSALB. Deschiderea băncilor în rezolvarea problemelor pe care le au cu clienții cu ajutorul concilierii a ușurat comunicarea directă cu aceștia. „Am reușit să construim, împreună cu CSALB, un proces simplu, obiectiv și neutru, prin care, în ultimii 3 ani, peste 600 clienți au reușit, în mod real, să găsească soluții benefice pentru toate părțile implicate. Ei se adaugă celor peste 250.000 de clienți cărora, de-a lungul ultimilor 10 ani, le-am oferit în mod proactiv soluții de reducere a costurilor”, spune Dana Dima (Demetrian), vicepreședinte Executiv Retail&Private Banking BCR.



De la începutul anului, numărul cererilor trimise de consumatori a crescut cu peste 45% față de tot anul 2018, ajungând la 1.948. Mulți dintre consumatori aleg să nu mai piardă timp și bani în procesele din instanță pentru a-și rezolva problemele, așa că apelează la conciliatori: o varianta mult mai rapidă și gratuită pentru ei .„Rămânem consecvenți în a îndemna consumatorii să se adreseze CSALB, din moment ce procedura este gratuită și nu durează mai mult de 90 de zile. Pe de altă parte, băncile și IFN-urile trebuie să arate mai multă deschidere și să accepte din ce în ce mai des soluționări amiabile cu propriii clienți, cu accent pe clauzele contractuale considerate problematice de către consumatori”, spune Dorin Tănase, președinte al Asociației CREDERE pentru Informarea, Consilierea și Educarea Consumatorilor.

Cazuri soluționate vs Cereri clasate

“43% dintre hotărârile acceptate de cele două părți au adus beneficii între 1.000 și 5.000 de Euro, iar 7% dintre înțelegerile dintre consumatori și bănci depășesc valoarea de 10.000 de Euro. Astfel de rezultate au venit în special în ultimii doi ani de activitate a Centrului, odată cu deschiderea către conciliere a multor bănci comerciale. Cu toate astea, nu toate instituțiile financiare bancare și nebancare au înțeles beneficiile concilierii, iar unele dintre acestea resping nejustificat zeci de cereri venite din partea consumatorilor. Numai anul acesta sunt 285 de cereri clasate de bănci, deși în toate aceste cazuri am fi putut avea negocieri între părți și, că urmare, consumatori mulțumiți”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.



Activitatea CSALB este apreciată și de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, un susținător activ al concilierii. „Concilierea și-a dovedit avantajele în ultimii trei ani, dar nu toate băncile au fost bucuroase să intre în acest exercițiu. Le încurajez și pe cele mai reținute, rușinoase, neînțelegătoare să meargă în această direcție, pentru că ajută și la îmbunătățirea imaginii băncilor. Ca bancă, trebuie să-ți înțelegi și clienții ca să recuperezi banii din credite”.



Despre CSALB:

CSALB este o instituție înființată că urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțîn de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) prin aplicația online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialișți în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Sursa: Pro TV

VIDEO PROTVPLUS.RO