Mungiu, in The New York Times: La genul de filme pe care le fac, nu am asteptari prea mari la Oscar
Regizorul roman Cristian Mungiu a declarat intr-un interviu acordat recent publicatiei The New York Times ca nu are "asteptari prea mari la Oscar", din cauza genului de filme pe care le face - informeaza nytimes.com, citat de Mediafax.
Potrivit jurnalistului Larry Rohter de la The New York Times, numele regizorului Cristian Mungiu este strans legat de istoria premiilor Oscar, decernate de Academia de film americana, desi cineastul roman nu a castigat deocamdata acest premiu.
In 2008, filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", regizat de Cristian Mungiu, o drama despre avorturile ilegale din perioada comunista a tarii noastre, care castigase cu un an inainte prestigiosul trofeu Palme d'Or atribuit la Festivalul de Film de la Cannes, era considerat unul dintre lungmetrajele favorite in cursa pentru premiul Oscar, la categoria "cel mai bun film strain", dar a fost trecut cu vederea de membrii cu drept de vot din Academia de film americana si nu a fost nominalizat.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Aceasta scapare a condus la schimbarea regulamentului Academiei, care a decis ca nominalizarile la sectiunea "cel mai bun film strain" nu mai fie stabilite prin voturile tuturor membrilor ei, ci de catre un comitet special de cineasti, potrivit nytimes.com.
Cristian Mungiu, in varsta de 44 de ani, se afla din nou in acest an in cursa pentru Oscar, cu noul sau film, "Dupa dealuri", care a impresionat din nou la Cannes, unde a obtinut premiul pentru cel mai bun scenariu si premiul pentru interpretare, acordat ex aequo actritelor principale, Cristina Flutur si Cosmina Stratan. "Dupa dealuri" este propunerea Romaniei la Oscar, la categoria "cel mai bun film intr-o limba straina.
Pelicula regizata de Cristian Mungiu a fost prezentata in toamna acestui an la prestigiosul New York Film Festival. Totodata, miercuri seara, filmul "Dupa dealuri" a fost proiectat in cadrul galei de inchidere a festivalului "Making Waves: New Romanian Cinema", organizat la Lincoln Center din New York. Cu aceasta ocazie, Cristian Mungiu a acordat un interviu publicatiei The New York Times, in care a vorbit despre povestea din spatele acestui film, despre felul in care isi ghideaza actorii, despre personajele din film, despre noul val din cinematografia romaneasca, dar si despre sansele sale la Oscar.Prezentam mai jos cateva dintre intrebarile adresate cineastului roman si raspunsurile oferite de acesta, conform Mediafax.
Larry Rohter: Pentru multi cinefili straini, principala imagine pe care ei o au despre Romania, presupunand ca au una, este aceea despre o tara ciudata si plina de superstitii, in care exista Transilvania, vampiri si tot felul de lucruri asemanatoare. Nu va temeti ca filmul "Dupa dealuri" va intari aceste stereotipuri?
Cristian Mungiu: Sper ca filmul meu sa nu fie interpretat astfel. Cred ca el prezinta o poveste locala, care vorbeste despre lucruri care sunt generale. Faptele pe care oamenii sunt indemnati sa le faca in numele iubirii pentru Dumnezeu, de exemplu, se regasesc in multe alte religii ale lumii. Este vorba de acelasi mecanism, despre felul in care functioneaza el. E vorba despre pacat si despre felul in care raul actioneaza in lume, despre felul in care violenta pune stapanire pe oameni. Unul dintre lucrurile care ma intereseaza cu adevarat este investigarea mecanismului prin care violenta isi face loc in societate.
Personajele mele sunt oameni blanzi, care la inceput stau la aceeasi masa cu acea fata, dar cumva, peste doar cateva zile, ei simt ca nu lupta impotriva ei, ci impotriva demonilor din ea si se simt indreptatiti sa ia decizii in legatura cu viata ei. Cum se intampla practic astfel de lucruri? Care este momentul in care se produce acea schimbare? Nu cred ca acest subiect apartine unei societati subdezvoltate, cred ca el poate fi inteles de oricine din lumea intreaga, pentru ca subiectul vorbeste despre lucruri general valabile.
L.R.: Vreau sa va intreb ceva si despre Oscaruri. Stiti, nu-i asa, ca sunteti deja celebru in istoria premiilor Oscar?C.M.: Da, dar dintr-o perspectiva foarte ciudata. insa nu mi se pare corect sa am asteptari prea mari la Oscar, la genul de filme pe care le fac. Sper ca oamenii vor viziona filmul si vor avea rabdarea necesara pentru a intelege ca acesta este un tip diferit de cinema, dar care ramane tot cinema si ca nu e nimic rau in asta.
L.R.: Va referiti la publicul general sau la votantii din Academia de film americana?
C.M.: Ma refer la comitetul Oscar, dar si la membrii cu drept de vot din Academia de film americana. E importanta sa existe mai multe optiuni in cinematografie, iar spectatorii sa isi spuna: «Hai sa mergem, vreau sa vad si acest tip de film», sa aiba aceasta libertate, sa poata sa aleaga. insa nu poti sa faci un film care sa fie la fel de apreciat peste tot - la Cannes, la Oscaruri, in Romania. Faci doar tipul de cinema de care esti interesat, iar apoi destinul filmului isi urmeaza cursul, in contexte diferite, adresandu-se unor oameni diferiti.
L.R.: inseamna ceva pentru dumneavoastra castigarea unor premii? Va intreb asta pentru ca filmele pe care le-ati facut s-au descurcat foarte bine la Cannes.
C.M.: Acest lucru are o semnificatie extrem de precisa. Premiile ajuta filmul sa fie vazut, acesta este beneficiul adus de premiile castigate. Iar noul val din cinematografia romana exista, sincer, tocmai datorita Cannes-ului. Nu am insemna nimic, nici chiar in Romania, pentru spectatori, daca nu ar exista acest fel de apreciere internationala. De fapt, in Romania, oamenii nu mi-au vazut filmele chiar atat de mult. insa ei apreciaza faptul ca eu sunt apreciat. Asa stau lucrurile. Port un drapel, la fel ca o echipa de fotbal si ca Nadia Comaneci.
Filmul "Dupa dealuri" spune povestea a doua fete, Alina (Cristina Flutur) si Voichita (Cosmina Stratan), care au crescut impreuna la orfelinat si s-au regasit apoi intr-o manastire izolata din Romania. Alina vrea sa plece de acolo pentru a se stabili in Germania si isi doreste ca Voichita sa vina cu ea. insa Voichita este atasata profund de viata de la manastire. Atunci cand Alina il infrunta pe preot, tanara este dusa la spital, iar persoanele care o ingrijesc incep sa creada ca este posedata de diavol.Pentru filmul "Dupa dealuri", Cristian Mungiu a primit premiul pentru scenariu la Festivalul de la Cannes 2012, in timp ce Cristina Flutur si Cosmina Stratan au primit, ex-aequo, premiul pentru interpretare. Recent, lungmetrajul "Dupa dealuri" a castigat marele premiu al sectiunii Filmmakers of Tomorrow - FEDEORA la Festivalul International de la Haifa, trofeu acordat de un juriu desemnat de Federatia Criticilor de Film din Europa si Zona Mediteraneana.
Totodata, "Dupa dealuri" a fost desemnat cel mai bun film la Festivalul de la Vukovar (Croatia) si la Herceg Novi (Muntenegru). Recent, filmul regizat de Cristian Mungiu a fost nominalizat la premiile decernate de Academia de Film Europeana si la premiile Satellite Awards.
Regizorul Cristian Mungiu a castigat prestigiosul trofeu Palme d'Or la Festivalul International de Film de la Cannes in 2007 cu filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile".
Sursa: Mediafax
Etichete: interviu, filme, Cristian Mungiu, oscar, The New York Times, dupa dealuri,
Dată publicare:
08-12-2012 19:58