Cum răspunde Netflix la întrebarea dacă blockbuster-ul ”Don't Look Up” este un film bun sau prost: ”Da!”
”Don’t Look Up” (Nu priviți în sus) este blockbuster-ul sfârșitului de an, în care Netflix pare a-și pune mari speranțe în cursa pentru Oscar-urile de anul viitor. Lansat de Crăciun, filmul a stârnit deja controverse uriașe.
Ultima super-producție Netflix este, la modul simplist, o comedie despre sfârșitul lumii. Umorul negru rezidă până și din faptul că a fost lansată chiar de Crăciun, făcându-i pe unii să spună că filmul se supraapreciază, frizează absurdul prin situațiile sale ridicole și are un tot mult prea zeflemitor.
Alții au apreciat însă tocmai acest umor negru dus la extrem, într-un film cu o distribuție de-a dreptul stelară: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blanchett, Timothée Chalamet, Ron Perlman, Ariana Grande și nu numai.
Pe cei de la Netflix nu poate decât să-i bucure aceste controverse, iar dovadă stă și postarea lor mucalită de duminică.
”Ne cerem scuze pentru discuțiile iscate la mesele de Crăciun referitoare la Don’t Look Up.
Răspunsul corect la întrebarea “Dacă Don’t Look Up e un film bun sau prost?” este DA”, sună postarea Netflix.
Satira lui Adam McKay vine cu o premisă mai mult decât ofertantă: doi astronomi trecuţi cu vederea de comunitatea ştiinţifică descoperă că o cometă de dimensiunile Everestului se va zdrobi în câteva luni de Pământ, cataclismul garantând extincţia rasei umane, ne spun cei de la Cinemagia.
Omenirea pur și simplu nu are timp să se opreacă pentru a-și vedea sfârșitul
Principala miză a lui McKay este să ne tragă de mânecă şi să arate cum, în goana noastră consumeristă şi orele irosite zilnic cu autovalidarea şi certurile de pe reţelele de socializare, ne-am pierdut capacitatea de a mai discerne ceea ce e cu adevărat important.
Este ceva mai important decât propriul sfârşit şi, mai ales, evitarea lui? Ei bine, periplul celor doi astronomi interpretaţi de Jennifer Lawrence şi Leonardo DiCaprio arată că omenirea pur şi simplu nu are timp să se oprească în loc pentru a contempla sau împiedica acest sfârşit.
Desigur, periplul este mai mult decât artificial şi probabil acesta este motivul din spatele primirii rezervate a filmului.
McKay are ceva de spus şi despre comunitatea ştiinţifică şi despre mass-media şi despre lumea politică, iar eroii sunt puşi într-un şir de situaţii sugestive pentru nebunia şi stranietatea lumii de azi.
Fiecare minut contează, fiecare interacţiune are un element satiric, iar asta face filmul mai puţin natural, dar prin nimic mai ineficient.
Probabil că nu era moment mai bun pentru lansare decât sfârşitul anului, când o importantă parte a lumii este cuprinsă de febra cumpărăturilor, a cadourilor, a fleacurilor menite să celebreze Sărbătorile cu orice preţ şi să umple golul lăsat în suflete de gigantica avalanşă de mesaje consumeriste care promit că, iată, această canapea ne face fericiţi sau noul PlayStation sau nişte căşti wireless sau o vacanţă de care nici nu ne mai bucurăm, ocupaţi doar să ne postăm pe Facebook "fericirea" şi belşugul.
Filmul este o oglindă în cre nimănui nu ar trebui să-i placă ce vede
Din acest punct de vedere, ”Don't Look Up” este o oglindă în care nimănui nu ar trebui să-i placă ce vede, dar care ne-ar putea îndemna dacă nu să ne schimbăm, măcar să ne întrebăm încotro mergem.
Premiera în decembrie sugerează că producătorii filmului au mari speranţe la Oscarurile de la Anul, ”Don't Look Up” putând să repete succesul unei producţii anterioare a lui McKay, excelentul ”The Big Short”, film cu cinci nominalizări la Oscar (inclusiv la categoria Cel mai bun film) şi câştigător al unei statuete pentru Cel mai bun scenariu adaptat.
Distribuţia plină de staruri (Meryl Streep, Cate Blanchett, Jonah Hill, Ariana Grande, Timothée Chalamet, Ron Perlman, printre mulţi alţii) cu siguranţă vor menţine trează atenţia membrilor votanţi ai Academiei.