(P) Produse cu cerere crescută/cerere scăzută pe timp de pandemie
Criza sanitară a condus la o serie de modificări în comportamentul consumatorului, determinând în același timp și orientarea acestuia către modalități mai sigure de achiziționare a bunurilor.
Astfel, magazinele online au devenit sursa principală de aprovizionare a consumatorilor în timpul pandemiei (inclusiv la nivel de produse alimentare, unde creșterea comenzilor a fost cu 40% mai ridicată). În această perioadă, anumite produse, bunuri și articole au înregistrat o creștere fulminantă, în timp ce altele au suferit o scădere la nivel de cerere. Și se pare că anumite obiceiuri dobândite în acest interval de timp vor fi păstrate de către clienți și în perioada post-COVID-19.
Ce s-a schimbat în comportamentul consumatorilor în 2020?
Clienții au început să fie mai atenți la calitatea produselor achiziționate, peste 40% dintre aceștia orientându-se după branduri atunci când își fac cumpărăturile. Mai mult decât atât, produsele care fac parte din ofertele promoționale ale magazinelor online sunt mai atractive pentru că le permit consumatorilor să facă economii. Bunurile și articolele cu prețuri reduse și coduri promo precum Promocodius le oferă clienților posibilitatea de a cumpăra produse de calitate cu discount-uri avantajoase.
Modul de achiziție s-a modificat pe fondul restricțiilor, astfel că vânzările au crescut în mediul online (peste 36% dintre clienți și-au făcut cumpărăturile în mod constant – săptămânal- din magazinele digitale). Metodele de plată preferate ale consumatorilor au devenit cardurile contactless (59% dintre cumpărăturile la nivel global în acea perioadă au fost realizate prin această modalitate de plata). În plus, din ce în ce mai mulți clienți sunt atrași de ofertele speciale ale magazinelor online, în special de cele care oferă programe de loialitate și reduceri la înregistrarea pe site sau la newsletter. Popularitatea serviciilor care adună toate acele oferte într-un singur loc a crescut în timpul pandemiei. De exemplu, poți găsi o mulțime de coduri promo pentru Abou You pe această legătură. Această resursă oferă cupoane și coduri promoționale și în multe alte magazine.
Care sunt produsele care au crescut/scăzut la nivel de vânzări în timpul pandemiei?
Perioada de vârf a primul val pandemic (ianuarie-mai 2020) a condus la schimbarea priorităților consumatorilor care s-au văzut în situația de a renunța pentru un interval de timp la stilul de viață, la rutină și obiceiurile cu care erau obișnuiți. Pentru că mare parte din viața în stare de urgență a însemnat statul în casă, dar și ieșitul în mediul exterior în condiții de maximă siguranță, anumite produse au explodat în privința cererii:
• Mănuși de protecție – 670%;
• Produse cu un termen de valabilitate extins – 377%;
• Măști - 300%;
• Jocuri și Jucării – 135%;
• Hardware - 134%;
• Aparate sportive indoor – 99%;
• Electronice – 65%.
Situația a fost profitabilă pentru anumite segmente ale pieței, dar în altele, situația s-a deteriorat în mod dramatic. Multe dintre domeniile de activitate care implică o interacțiune socială intensă, precum Horeca, teatrele, cinematografele, circulația cu avionul și agențiile de voiaj au primit o lovitură puternică, de pe urma căreia nu și-au revenit nici măcar în perioada dinainte de cel de-al doilea val pandemic. Așa se face că o serie de produse și bunuri conexe acestor sectoare de activitate s-au prăbușit la nivel de cerere:
• Valizele, geamantanele și gențile de călătorie – 77%;
• Camerele digitale – 64%
• Costumele de baie bărbătești – 64%;
• Rochiile de mireasă – 63%;
• Costumele de baie pentru damă – 59%;
• Gențile sport – 57%.
Cumpărătorii au început să se arate interesați de calitatea și tipul produselor achiziționate, privindu-le ca pe niște investiții pentru valurile următoare ale pandemiei. Trendul din timpul crizei s-a menținut și post primul val pandemic, astfel că în luna septembrie 2020, de exemplu, valoarea achizițiilor de electrocasnice de pe piața digitală fiind de 120%. La un nivel ridicat al vânzărilor s-au menținut și vânzările de computere, cărți, produse medicale și farmaceutice, în timp ce vânzările de mărfuri alimentare au rămas la valori constante.
Nu există certitudini în privința evoluției acestei crize sanitare nici pentru 2021, nici pentru anii următori. Însă, consumatorii și-au format noi obiceiuri la cumpărături, iar acestea sunt foarte utile pe timp de pandemie (achizițiile se fac online, plata cu cardul contactless în magazinele fizice, cumpărături bazate pe necesitate și în funcție de nivelul de reducere și promoțiile din magazine). Chiar dacă viitorul este incert în privința coronavirusului, măcar consumatorii au certitudini în privința modului în care își vor face cumpărăturile de acum înainte, în anii următori.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.