(P) Nestlé recomandă dezvoltarea sistemului de colectare separată pentru a aborda subiectul ambalajelor din plastic flexibil

Nestlé recomandă dezvoltarea sistemului de colectare separată pentru a aborda cu succes subiectul ambalajelor din plastic flexibil.
1. Care credeți că este viitorul colectării separate centralizate pentru diversele tipuri de ambalaje în contextul dezvoltării de sisteme similare celui RetuRo?
Colectarea separată centralizată pentru toate tipurile de ambalaj este un sistem care și-a demonstrat utilitatea și eficiența în alte țări europene, în contextul atingerii țintelor asumate la nivel european pentru reciclare. Pentru dezvoltarea acestui sistem centralizat, vorbim de un proces care necesită o abordare integrată și colaborativă între industrie, autorități și consumatori.
Modelul RetuRo, care a fost implementat cu succes pentru ambalajele de băuturi, demonstrează că un sistem bine structurat, susținut de un cadru legislativ adecvat și de o infrastructură eficientă, poate aduce rezultate semnificative în ceea ce privește colectarea și reciclarea deșeurilor de ambalaje.
Cu toate acestea, nu toate ambalajele sunt potrivite pentru sisteme unitare specifice precum cel de garanție returnare. Cu atât mai mult, plasticul flexibil, care este un tip de ambalaj ușor, de mici dimensiuni, care este mai greu de curățat pentru a nu contamina restul ambalajelor colectate separat.
Pentru acest tip de plastic flexibil, sistemul de colectare centralizată este mai mult decât suficient și potrivit, cu condiția ca anumite elemente să fie prezente: o infrastructură adecvată pentru colectare separată, investiții în sortare automată pentru diverse tipuri de deșeu, tehnologie adecvată pentru reciclare (precum cea chimică, dar nu numai), susținerea și dezvoltarea unei piețe pentru acest reciclat, toate construite pe baza unui parteneriat solid între administrație, industrie și consumatori, pe un cadru legislativ just și predictibil și în urma unor campanii extinse de educare și conștientizare în rândul consumatorilor.

2. De ce s-a implicat Nestlé în promovarea colectării selective a ambalajelor din polietilenă sau alte tipuri de plastic flexibil și cum?
Nestlé s-a angajat să contribuie la un viitor mai sustenabil, iar reducerea impactului ambalajelor asupra mediului este o prioritate strategică. Ambalajele din polietilenă, polipropilenă și alte tipuri de plastic flexibil sunt materiale esențiale pentru protecția și siguranța alimentară a produselor noastre, dar și o provocare în ceea ce privește reciclarea.
Prin urmare, Nestlé România s-a implicat activ în promovarea colectării selective prin campanii de informare și educare a consumatorilor, colaborări cu autorități, ONG-uri și parteneri din industrie.
Dezvoltarea de ambalaje concepute pentru a fi reciclate reprezintă în continuare o prioritate pentru Nestlé Institute of Packaging Sciences, singurul institut de acest gen in industria alimentară și un pionier în R&D în această nișă.
Pentru ca ambalajele Nestlé care sunt concepute să fie reciclate să ajungă cu adevărat să închidă bucla economiei circulare, este nevoie să adresăm provocări care nu sunt în controlul nostru, ci depind de o bună colaborare între operatorii economici implicați, cu sprijinul și ghidarea autorității centrale și locale.

3. Care este impactul ambalajelor din plastic flexibil, necolectate selectiv, asupra mediului înconjurător?
Precum toate ambalajele care ajung în mediul înconjurător, și ambalajele din plastic flexibil, atunci când nu sunt colectate și reciclate corespunzător, pot avea un impact semnificativ asupra mediului. Acestea ajung frecvent în gropile de gunoi, unde se degradează foarte lent, contribuind la poluarea solului și a apelor, sau ajung să fie aruncate pe marginea drumului sau în natura.
Viziunea companiei este ca niciunul din ambalajele noastre să nu ajungă aruncate necorespunzător și să contribuie la creșterea gradului de poluare. Din păcate, în lipsa unor sisteme eficiente de colectare, acestea pot ajunge în natură, afectând ecosistemele și biodiversitatea.
În acest context, educarea consumatorilor și dezvoltarea unor soluții eficiente de colectare separată și reciclare sunt esențiale pentru reducerea amprentei de mediu a acestor ambalaje. Nestlé își asumă un rol activ în acest proces, investind în soluții sustenabile și colaborând cu parteneri relevanți pentru a crea un sistem de reciclare funcțional și eficient.

4. Care au fost principalele rezultate și învățăminte ale primei campanii lansată de Nestlé în 2024?
Campania lansată în mai 2024 a avut ca obiectiv principal creșterea gradului de conștientizare privind importanța colectării selective a ambalajelor din plastic flexibil în rândul adolescenților în principal, cu câteva acțiuni de promovare destinate publicului larg și incluzând un apel către autoritățile centrale și locale pentru a crește gradul de interes și atenție acordat acestui subiect.
Campania a inclus acțiuni de informare, parteneriate strategice cu școli și autorități locale, precum și instalarea unor puncte de colectare în locații cheie. Unul dintre principalele învățăminte ale campaniei este că succesul unei astfel de inițiative depinde de un efort comun – educarea consumatorilor trebuie susținută de infrastructuri de colectare eficiente și de un cadru legislativ adecvat.
5. Ce planuri are Nestlé, în acest sens, pentru 2025?
Pentru 2025, Nestlé România își propune să extindă inițiativele de colectare selectivă și să implementeze campanii inovatoare pentru reciclarea ambalajelor din plastic flexibil. Printre principalele direcții strategice se numără creșterea accesibilității punctelor de colectare pentru produsele care beneficiază de sisteme proprii de colectare și reciclare (Nespresso și Nescafe Dolce Gusto), astfel încât mai mulți consumatori să aibă posibilitatea de a colecta și de a trimite spre reciclare ambalajele produselor preferate.
De asemenea, continuăm și extindem campaniile de conștientizare, axate pe importanța reciclării și pe beneficiile colectării selective, precum și explorarea de alternative sustenabile la plasticul flexibil, în linie cu angajamentul Nestlé de a reduce utilizarea plasticului virgin.
În 2025 extindem campania reciCLARea e totul către Generația Z, o generație atentă și dedicată respectului față de mediu și sustenabilității. Campania își propune să explice simbolurile pentru reciclare pe înțelesul consumatorului, pentru a facilita o selecție corectă a coșului de colectare separată potrivit.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.