(P) Cum îți dai seama că ai o supapă EGR defectă. 9 simptome care nu trebuie ignorate

o

Motorul mașinii funcționează ca un organism complex, în care fiecare componentă are un rol vital.

Printre piesele esențiale se numără și supapa EGR, un element care, deși de dimensiuni reduse, are un impact major asupra performanței motorului și a emisiilor poluante.

Ce este supapa EGR și care este rolul ei?

Supapa EGR (Exhaust Gas Recirculation) este o componentă integrată în sistemul de admisie și evacuare al motorului. Rolul său principal este de a recircula o parte din gazele de eșapament înapoi în camera de ardere, reducând astfel temperatura de combustie și emisiile de oxizi de azot (NOx), substanțe extrem de nocive pentru mediul înconjurător.

Prezentă atât la motoarele diesel cât și pe benzină, această supapă are o importanță deosebită la motoarele diesel unde temperaturile de combustie și producția de NOx sunt mai mari. La motoarele Euro 5 și Euro 6, sistemul EGR este esențial pentru respectarea normelor de poluare. Pe lângă beneficiile de mediu, supapa EGR contribuie la eficiența motorului și la reducerea consumului de combustibil. Totuși, expunerea constantă la gaze fierbinți și reziduuri o face predispusă la acumularea de carbon și deteriorare în timp.

Cum îți dai seama că supapa EGR este defectă? 9 simptome revelatoare

Atunci când supapa EGR nu mai funcționează corespunzător, motorul îți va transmite diverse semnale de avertizare. În cazul motoarelor diesel, simptomele unei supape EGR defecte sunt deosebit de vizibile și pot afecta semnificativ performanța vehiculului. Deși simptomele supapei EGR defecte la motoarele diesel sunt similare cu cele de la motoarele pe benzină, unele dintre ele sunt mai pronunțate.

Citește și
p
(P) 120.000 de copaci plantați în sudul României prin proiectul ”Pădurea de Miere” Nestlé

1. Martorul Check Engine aprins

Aprinderea martorului de Check Engine în bord semnalează direct problema. Sistemul de diagnosticare detectează funcționarea anormală a supapei EGR. Folosește un scaner OBD pentru a afla codul exact de eroare.

2. Performanță redusă a motorului

Observi că mașina nu mai accelerează prompt sau nu mai atinge aceeași putere? Cauza ar putea fi o defecțiune de la supapa EGR. Blocată în poziția deschisă, permite prea multe gaze de eșapament să revină în camera de ardere, diluând amestecul și afectând performanța.

3. Consum crescut de combustibil

Oprești mai des la benzinărie? O supapă EGR defectă poate cauza un consum mărit de combustibil deoarece motorul nu mai funcționează la parametrii optimi de eficiență.

4. Ralanti instabil

Motorul funcționează neregulat la ralanti, cu fluctuații de turație sau se oprește ocazional? Probabil ai o supapă EGR înfundată sau blocată. La ralanti, perturbările în sistemul de admisie sunt mult mai evidente.

5. Miros de combustibil nears

Un miros distinct de combustibil nears indică posibil o supapă EGR defectă. Când este blocată în poziția închisă, arderea devine incompletă, rezultând acest miros specific și emisii vizibile la eșapament.

6. Zgomote metalice anormale din zona motorului

O supapă EGR deteriorată produce sunete neobișnuite, în special un zgomot metalic sau de ciocănire ușoară din partea superioară a motorului. Aceste sunete sunt mai intense la accelerare sau când motorul este sub efort.

7. Accelerație întreruptă sau ezitantă

Când apeși pedala de accelerație, mașina ar trebui să răspundă prompt. Dacă simți că accelerația este întreruptă, cu momente de ezitare sau smucituri, este posibil ca supapa EGR să nu se deschidă sau să se închidă corect.

8. Dificultăți la pornirea motorului

Supapa EGR blocată în poziția deschisă face pornirea motorului dificilă, mai ales când motorul e rece. Acest lucru se întâmplă deoarece prea multe gaze de eșapament intră în camera de ardere, diluând amestecul necesar aprinderii.

9. Trepidații în timpul mersului

Simți vibrații sau trepidații neobișnuite în timpul condusului, la viteză constantă sau accelerare moderată? Supapa EGR ar putea fi vinovată. Trepidațiile apar din cauza combustiei neregulate provocate de un amestec aer-combustibil incorect.

De ce nu trebuie să ignori aceste simptome?

Ignorarea problemelor legate de supapa EGR poate avea consecințe grave atât pentru mașina ta, cât și pentru mediul înconjurător:

  • deteriorarea motorului și a altor componente conexe;
  • creșterea emisiilor poluante, cu posibile amenzi la inspecția tehnică periodică;
  • consum mai mare de combustibil, cu impact asupra bugetului;
  • risc de defecțiuni grave care pot duce la costuri de reparație mult mai mari;
  • performanță scăzută a mașinii, ceea ce poate afecta siguranța în trafic.

Ce poți face când supapa EGR este defectă?

În funcție de gravitatea problemei, ai două soluții: curățarea sau înlocuirea. Curățarea profesională este suficientă când problema e cauzată doar de acumularea de carbon și reziduuri - un mecanic experimentat poate face această operațiune fără a înlocui supapa, dar este totuși o soluție temporară. Dacă supapa este grav deteriorată, înlocuirea devine necesară. Deși mai costisitoare inițial, o supapă EGR nouă oferă performanță optimă și va preveni problemele pentru o perioadă îndelungată.

Sistemul EGR este fundamental atât pentru funcționarea corectă a motorului, cât și pentru reducerea impactului asupra mediului. Recunoașterea timpurie a simptomelor unei supape EGR defecte și abordarea promptă a problemei nu va prelungi doar viața motorului, ci va contribui și la protejarea mediului înconjurător. Nu lăsa ca această piesă să cauzeze probleme majore și acordă atenție semnalelor pe care mașina ți le transmite. 

Articol recomandat de sport.ro
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026

Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.

Citește și...
(P) 120.000 de copaci plantați în sudul României prin proiectul ”Pădurea de Miere” Nestlé
(P) 120.000 de copaci plantați în sudul României prin proiectul ”Pădurea de Miere” Nestlé

Recent, aproape 200 de voluntari, angajați și parteneri Nestlé, precum și din partea Asociației Re-Autentic, au participat voluntar la plantarea unui număr de 10.000 de puieți de salcâm pe raza Municipiului Oltenița, aproape de Dunăre.

(P) Anvelope all season vs anvelope de iarnă – ce alegi și cât de populare sunt
(P) Anvelope all season vs anvelope de iarnă – ce alegi și cât de populare sunt

Dacă ai mașină, sigur te-ai întrebat: merită să cumperi două seturi de cauciucuri sau să alegi varianta „pentru toate anotimpurile”?

(P) Cum alegi iaurtul potrivit: diferențele care contează
(P) Cum alegi iaurtul potrivit: diferențele care contează

În fața rafturilor pline de opțiuni, alegerea unui iaurt nu mai este atât de simplă precum părea odinioară. De la variante tradiționale la cele moderne, fiecare tip promite beneficii și gusturi diferite.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii
Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii

Premierul Ilie Bolojan critică indemnizațiile de 27.000 de lei de la Aeroporturi București, numindu-le „o batjocură” în lipsa unor rezultate.