iLikeIT. Masinile autonome si soselele inteligente, solutia care ar putea sa ne scape de stresul din trafic
In fimul “I, Robot”, Will Smith mergea cu o super masina care se conducea singura. 2035 era anul in care se desfasura actiunea. Suntem abia in 2016, iar o astfel de tehnologie...e folosita deja de mai multi producatori auto sub forma de prototipuri.
Incercam sa definim un pic masina autonoma. Un autoturism care se conduce singur; ia decizii pe baza propriei inteligente, fara sa primeasca instructiuni de la sofer. Pe piata, sunt modele care se deplaseaza de la ele-putere pentru 5-6 secunde. Pot aborda inclusiv viraje usoare.
Este ceea ce americanii numesc "nivelul 2", pe o scara a evolutiei de la 0 la 4. Tesla se joaca cu nivelul 3, pe Model S. Masina preia controlul de la sofer si il atentioneaza cand e cazul sa revina cu mainile pe volan. Sistemul nu este inca inteles corespunzator. Pe de alta parte, cel mai recent update de soft primit de modelul lansat in 2012 ii da masinii si mai multa libertate. Controlata, ce-i drept. Pana la standardizare, pana cand masinile vor fi capabile sa faca stanga strans sau larg, in functie de toti parametrii de care cineva trebuie sa tina cont in trafic, mai este distanta lunga.
Ajungem la Ford, care dubleaza flota de Mondeo autonome, in Statele Unite ale Americii. Producatorul foloseste senzori laser si sustine ca tehnologia este usor de implementat pe masinile care circula deja pe sosele. In acelasi timp, la targ, in Las Vegas, Ford a anuntat ca in 2020 vrea sa vanda primele vehicule autonome. Asteptam cu nerabdare momentul!
Si BMW investeste enorm in tehnologii futuristice pentru automobile. Nemtii insa... dau cu portia. I3 se conecteaza la ceasul proprietarului, un smartwatch, evident. Tehnologia e prezenta si pe modelele Serie 7, care au drept de circulatie doar in Statele Unite, insa. Doar acolo soferul nu trebuie sa fie la volan.
Exercitiul de imaginatie din aceasta dimineata zice ca ne trebuie si infrastructura adaptata la posibilitati. Toyota are o propunere optimista. Zero semafoare si multa comunicare. Si, pentru ca tot am economisit minute care altfel se pierdeau in trafic, sa ne aplecam un pic asupra componentei multimedia. Analizam parteneriatul inedit Aston Martin - LETV. Pe care, apropo, ar trebui sa-i luam in serios.
Revenim un pic la BMW. Asa ar arata I8 daca maine ar deveni masina autonoma. Are un ecran urias, ce ocupa aproape toata latimea bordului. Se activeaza odata cu tranzitia la modul auto. Comenzile sunt dictate de gesturile soferului. Sau de miscarile volanului, ce capta sensibilitate la atingere.
Sursa: Pro TV
Etichete: masini, parcare, bmw, tesla, Mercedes-Benz, solutii,
Dată publicare:
26-02-2016 13:40